به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا
سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع گذارده و شهوتهای نفس را پیروی کردند و اینها به زودی کیفر گمراهی را خواهند دید.
فایل صوتی تلاوت آیه ۵۹ سوره مریم
پیامبر (ص) فرمودند:ای پسر مسعود «گروهی پس از من میآیند که غذاهای رنگین و گوارا میخورند، چهار پایان را سوار میشوند، مانند زنان که برای شوهر آرایش میکنند آرایش میکنند آرایش خود را مانند زنان به دیگران نشان میدهند، لباسشان لباس پادشاهان ستمگر است.
اینان در آخرالزمان منافقان امّتند؛ بادهگساری میکنند، نرد ببازند، به فرمان هوی و هوس میباشند، اجتماع را وامیگذارند و نماز خفتن را نمیخوانند، زیادهروی در ستم میکنند و خدای تعالی میفرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا»؛ای پسر مسعود مَثَل آنان مانند خرزهره است گلشن خوب مزهاش تلخ است.
«خَلْفٌ»، فرزند صالح را گویند و «خَلْفٌ» فرزند ناصالح است. کلمهی «غی» در مقابل رشد است. «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»
ضایع کردن نماز، غیر از نخواندن و ترک آن است. کسی که نماز میخواند، ولی بدون رعایت شرایط آن یا با تأخیر، چنین کسی نماز را ضایع کرده و آن را سبک شمرده است.
در روایتی میخوانیم:همین که حضرت رسول (ص) این آیه را تلاوت میفرمودند، منقلب شده، فرمودند:بعد از ۶۰ سال، گروهی نماز را ضایع خواهند کرد، اگر این سخن در اوایل سال اوّل هجری گفته شده باشد، سال ۶۰ همان سال شهادت امام حسین (ع) و سال به قدرت رسیدن یزید است.
بیشتر بخوانید
۱-گاهی فرزندان ونسل آینده، زحمتهای پدران را تباه میکنند. (گاهی از خوبان، نسل نااهل پیدا میشود) «خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ»
۲-نماز محور دین است. (برای نشان دادن چهرهی نسلی به نسل دیگر، ضایع کردن نماز آنان را نشان میدهد) «فَخَلَفَ .. خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ»
۳-نماز، سدّی است میان انسان و شهوتها و اگر این سدّ شکسته شود، پیروی از شهوتها برای انسان آسان میشود. «أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ»
۴-کسی که از رابطه با خدا (نماز) جدا شد، به شهوات پیوند میخورد. «أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ»
۵-رونق یافتن شهوات، غیّ و گمراهی است. «وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ ... یَلْقَوْنَ غَیًّا»
۶-کیفر ضایع کردن نماز، سردرگمی است. «یَلْقَوْنَ غَیًّا» (رشد واقعی در سایهمعنویّت است)
انتهای پیام/