سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها/ صنعت دوچرخه‌سازی ایران چگونه تقویت می‌شود؟

توان توسعه تولید دوچرخه در داخل کشور وجود دارد، اما نبود حمایت کافی مسئولان باعث شده که ظرفیت تولید در این بخش به شدت کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی این روز‌ها مردم به ورزش دوچرخه سواری روی آورده اند و این بازار نسبت به قبل رونق بیشتری پیدا کرده است. این موضوع باید باعث ‌شود شرایط برای تولید کنندگان دوچرخه در داخل کشور هم مناسب شود و با وجود این که اغلب کسب و کار‌ها در شرایط فعلی حال و روز خوبی ندارند، تولید کنند‌گان دوچرخه سود مناسبی از فروش دوچرخه به دست بیاوردند.
 
برای این که حال و روز بازار دوچرخه را بررسی کنیم به بورس دوچرخه فروشان در محدوده میدان رازی تهران رفتیم. بررسی‌های میدانی ما حاکی از این بود که در ویترین مغازه‌های دوچرخه فروشی، دوچرخه ایرانی جایی ندارد. فروشنده‌ها می‌گویند بازار پر شده است از دوچرخه‌های عمدتا چینی و دوچرخه ایرانی به صورت خیلی محدود به فروش می‌رسد.
 
قدیمی‌تر‌های بازار هم می‌گویند در گذشته کارخانه‌های دوچرخه سازی‌ داشته ایم که حتی می‌توانستند با خارجی‌ها رقابت کنند و اگر حمایت می‌شدند، می‌توانستند نیاز داخلی کشور را تامین کنند و حتی نگاهی به صادرات داشته باشند، اما در حال حاضر تعداد این کارخانه‌ها انگشت شمار است و خبری از تولید چشمگیر نیست.
 

مردم هم از وضعیت فعلی بازار دوچرخه ناراضی اند

 
شرایط فعلی بازار دوچرخه و عدم حضور تولید کننده داخلی در بازار باعث شده است مردم هم برای خرید این کالا با مشکل رو به رو شوند چراکه برخی فروشندگان بی حساب و کتاب، قیمت دوچرخه را بالا برده اند بدون آن که نظارتی برروی آن‌ها باشد. مردم در حالی به دنبال خرید دوچرخه داخلی هستند که اثری از دوچرخه ایرانی در این بازار وجود ندارد و مجبورند هزینه‌های گزافی برای خرید این وسیله بپردازند.
 

اگر از ما حمایت شود تولید دوچرخه را افزایش می‌دهیم

 
یکی از تولید کننده ‌های دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ظرفیت لازم برای تولید دوچرخه در داخل کشور وجود دارد، اما کم توجهی به تولید کنندگان و عدم حمایت مسئولان باعث شده که ظرفیت تولید ما به شدت کاهش یابد و حدود نصف کارگرانمان را اخراج کنیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر نقدینگی نیاز به تامین مواد اولیه با قیمت مناسب داریم که اگر دولت از ما حمایت کند می‌توانیم به دوران اوج خود برسیم. اما در شرایط فعلی حمایت چندانی از تولید کننده‌های داخلی نمی‌شود.

دولت نگاهش به سمت واردات است نه تولید

 
صفرخانی رییس اتحادیه تولید کنندگان و تعمیر کنندگان دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در داخل کشور توان خوبی برای تولید دوچرخه داریم، اما آن گونه که باید سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده است. در گذشته کارخانه‌هایی داشتیم که در سال ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه تولید می‌کردند، اما در حال حاضر تولیدشان به حدود ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.
 
وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم مسئولان حمایت نکرده اند به این معنی است که در بخش انرژی، بیمه کارگری و مالیات که کشور‌های دیگر به کمک تولید کنندگانشان می‌آیند، دولت ما به تولیدکنندگان کمکی نکرده است.
 
صفرخانی اظهار داشت: ما نمی‌گوییم دوچرخه سازان از همه چیز معاف شوند بلکه درخواست ما این است که مسئولین به تولید کنندگان کمک کنند تا بتوانند شرایط کارشان را بهبود ببخشند و بعد از آن دولت همه هزینه‌ها مثل بیمه، مالیات و سایر هزینه‌ها را از آن‌ها بگیرد.
 
او بیان کرد: در زمینه تولید دوچرخه حدود ۸۰ درصد می‌توانیم داخلی سازی کنیم و کمبودی از این حیث وجود ندارد چرا که تولیدکننده ‌های قطعاتی داریم که همه قطعات را می‌توانند تولید کنند.
 
صفر خانی گفت: در حال حاضر عمده قطعات موتور سیکلت در داخل کشور تولید می شود به این دلیل که توجه به آن بخش شد و اگر در بحث تولید دوچرخه هم تولید کنندگان انگیزه داشته باشند به راحتی اکثر قطعات آن را تولید خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: نگاه مسئولان ما بیشتر به سمت واردات است و نه تولید. اگر نگاه به سمت تولید بود موانع مختلف جلوی پای تولید کنندگان نمی‌گذاشتند، اما وارد کننده به راحتی می‌تواند به هر میزان کالا واردات کند بدون این که درد سر‌های تولید را داشته باشد.
 
این مقام مسئول بیان داشت: یکی از راه‌های کمک به صنعت تولید دوچرخه این است که وارد کنندگان مکلف شوند بخشی از هزینه واردات و سود حاصل از آن را به بخش تولید بیاورند اگر این اتفاق بیفتد، وارد کننده هم به سمت تولید سوق پیدا می‌کند .
 
وی گفت: در حال حاضر تولید کننده‌های ما اگر در بخش وام حمایت شوند و بتوانند مواد اولیه با قیمت مناسب تهیه کنند، می‌توانند علاوه بر بهبود کیفیت، دوچرخه را با قیمت مناسب هم تولید کنند.
 
صفرخانی اظهار داشت: نبود رقیب داخلی برای واردات باعث شده است که برخی وارد کنندگان اجناسی که از قبل و با دلار ارزان وارد کرده بودند را با نوسانات نرخ ارز، به هر قیمتی می‌خواهند به فروش برسانند.
 
او بیان داشت: اگر مسئولان بخواهند از همین امروز می‌توانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم به شرطی که به کمک تولیدکنندگان بیایند.

مشکل تولیدکنندگان داخلی را حل می‌کنیم

رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: در کارگروهی مشکلات تولید کنندگان داخلی را بررسی کرده ایم و اگر تولید کنند‌گان دوچرخه مشکلاتی دارند که باید ما بدانیم با آن‌ها جلسه‌ای خواهیم گذاشت تا به زودی مشکلات آن ها را برطرف کنیم.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
دوچرخه = مصيبت جديد
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
دوچرخه = مصيبت ملي
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
خیلی رو اعصابه وضعیت کشور
آرش
۱۷:۱۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
همون صنعت خودرو سازی که تقویت کردین بسه ....
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تولید جنس با کیفت در ایران واژه ای بی معنی است
در ضمن ایران به هزار قسمت تقسیم شده و هر قسمت یک سلطان اقتصادی دارد سلطان دوچرخه این جوری دوست دارد
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
اینم بدید به ایرانخودرو و سایپا تا روزانه چند هزار نفر هم به کشته های دوچرخه سواری اضافه شه.
حمایت از تولید ملی.
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
چی در سیطره نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Ali
۱۳:۳۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
بابا زشته این حرف... ما نمیتونیم حتی پاکن خوب بسازيم... خداييش من الان پاک کن خارجی بخرم یا ایرانیشو که به جای پاک کردن صفحه رو میکنه؟
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
فاصله بین حرف تا عمل از زمین تا آسمانه و.............
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
حالا اول بذارین جای خودروسازیش خوب بشه تا برسین به دوچرخه سازی !
امیر
۱۱:۲۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
بهتر نیست ابتدا به فکر ایجاد بسترهای لازم همچون راه های مخصوص دوچرخه در خیابان ها و معابر سطح شهر و حتی بین شهری باشیم تا بررسی امکان تولید آن؟ بدون وجود مسیر مخصوص و گسترش آن ، شما فکر تولید نباشید چون در آن صورت مردم خودشان خودجوش به چنین رویکردی ( تولید دوچرخه) توجه خواهند کرد . کافی است یک سر به خیابان های هلند و آلمان و انگلیس بیندازید تا منظور من را متوجه شوید !!!
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
همه چی آرومه من چه قدر خوشبختم.
ماشین خارجی دو چرخه خارجی لوازم خانگی خارجی
خدا این دیوار لوازم دست دوم رو از ما نگیره با این درآمدها فقط پولدارها از لوازم خارجی باکیفیت بهره مندندو بچه هاشونم تو خارج زندگی میکنند و خرجشون رو ما حقوق بگیرها باسیستم ربای بانکها میدیم. علی برکت ا...
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تولید دوچرخه تو ایران مثل تولید خودرو ایرانی میمونه بی کیفیت و گران
محمد
۰۹:۱۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
میخوام حمایت نشه فردا دو برار قیمت خارجی با کیفیت پایین میدن دست مردم مثل همین ایانخودروتون
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
حرف های خنده دار میزنید !!! تو کشوری که تمام مسئولین جز یک مافیا هستند تولید معنای داری ؟؟؟