سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غبارخیزی در خراسان رضوی بیش از ۲۱۹ هزار تُن در سال است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: میزان غبارخیزی کانون‌های داخلی گرد و غبار خراسان رضوی بر اساس شاخص فرسایش پذیری ۲۱۹ هزار و ۳۳۸ تن در سال برآورد شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بر اساس نقشه‌های پتانسیل فرسایش پذیری، دو میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۸۸ هکتار از مساحت خراسان رضوی از منظر فرسایش بادی و غبارخیزی دارای کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

او افزود: طرح منشا یابی گرد و غبار با در نظر گرفتن و تلفیق عوامل موثر بر تولید این پدیده در بیش از پنج میلیون هکتار واحد کاری در خراسان رضوی و با استفاده از مدل‌های معتبر جهانی تهیه و شاخص‌های فرسایش پذیری بر اساس پارامتر‌های سرزمین و نیز پارامتر‌های اقلیمی و هواشناسی تعیین شده است.

بیشتر بخوانید

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: تصویب و اعلام این شاخص در واقع نقشه راهی برای تهیه برنامه‌های مدون به منظور مقابله با گرد و غبار استان است که این برنامه‌ها پس از جمع‌بندی و تصویب نهایی برای ورود به مرحله اجرایی به ارگان‌های وظیفه‌مند ابلاغ خواهد شد.

همتی بیان کرد: بر اساس تکلیف قانونی مندرج در ماده ۳ آیین نامه اجرایی مقابله با گرد و غبار، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، زمین شناسی، هواشناسی و پژوهشکده مربوطه، منشا‌های داخلی و خارجی گرد و غبار در کشور را شناسایی و به استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار در کشور ارائه کرده است.

او تصریح کرد: ۲۰درصد از مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.
 
انتهای پیام//م.ج
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.