سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزشی وزارت علوم:

مسئولیت پذیری اجتماعی در ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها نقش کلیدی دارد

خاکی صدیق گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ها به ویژه آموزش، نقش کلیدی دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی که امروز به صورت مجازی در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در چند دهه گذشته تغییرات بنیادینی را در عرصه اهداف، وظایف و انتظارات تجربه کرده اند.

او افزود: موضوعی که مورد تاکید ویژه همه نظریه پردازان عرصه آموزش عالی، سیاست‌گذارن و مسئولان دانشگاهی واقع شده باشد، بحث مسئولیت پذیری اجتماعی است که همواره به صورت ضمنی در طول چند دهه گذشته رشد خوبی کرده است.

خاکی صدیق تصریح کرد: دانشگاه‌های موفق همواره در برآورده کردن نیاز‌های جامعه موفق بوده اند و از این رو همواره در کانون توجهات مردم، کارفرمایان و مسئولان قرار گرفته اند، به عبارتی دیگر ذی نفعان همیشه به این دانشگاه‌های موفق توجه داشته اند که در همین نظام‌های رتبه بندی کنونی، علی رغم تمام ایرادات وارد شده در مسئولیت‌های اجتماعی موفق عمل کرده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: از یک منظر کلان مسئولیت پذیری اجتماعی یک مفهوم کلی است که محدوده وسیعی را از خدمات شامل می‌شود. مسئولیت پذیری اجتماعی در تعامل دانشگاه و ذی‌نفعان بیرونی معنی پیدا می‌کند که در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ها به ویژه آموزش، نقش کلیدی دارد.

او گفت: همین الان هم آموزش موثر و آموزش نافع در کنار پژوهش، فناوری و سایر فعالیت‌های دانشگاهی در تمام دانشگاه‌ها حرف اول را می‌زند.

خاکی صدیق با بیان اینکه آموزش دانشگاه‌های برتر کشور در زمینه مسئولیت پذیری نسبت به سایر دانشگاه‌ها موفق‌تر است، تاکید کرد: آموزش نافع و موثر را می‌توان با راه اندازی رشته‌های جدید، بازنگری رشته‌های تحصیلی از نظر محتوی و ساختار، روش‌های تدریس، به کارگیری فناوری‌های نوین و بهبود فرآیند‌های آموزش و یادگیری ایجاد کرد.

او ادامه داد: هدف نهایی آموزش‌های موثرتربیت نیرو‌های انسانی با توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار و همچنین مواجهه توانمندی با چالش‌های آینده علم و فناوری است.

 اشتغال، جدی‌ترین چالش نظام آموزشی 

خاکی صدیق مطرح کرد: تربیت دانش آموختگانی که توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار را داشته باشند قطعا یکی از مهم‌ترین محور‌های ارزشمند و حیاتی دانشگاه‌هاست، به عبارتی دیگر موضوع اشتغال و دستیابی دانش آموختگان به شغل مورد نظرشان و مورد نظر کشور از جدی‌ترین چالش‌های نظام آموزش عالی محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: یکی از جدیدترین رویکرد‌ها به مسئله اشتغال، نگاه مبتنی بر ظرفیت‌ها و دستاورد‌های لازم است که از آن مفهوم اشتغال پذیری را درک خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت عتف تاکید کرد: ظرف سال‌های اخیر موضوع اشتغال پذیری در وزارت علوم به عنوان یک سیاست جدید در فرآیند‌های مرتبط با هدف افزایش احتمال اشتغال پذیری دانش آموختگان مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است که جزو برنامه کاری معاونت آموزشی وزارت علوم از قبل بوده است.

خاکی صدیق ادامه داد: اشتغال پذیری دانش آموختگان باید به عنوان محور اصلی سیاست‌گذاران آموزش عالی در اقتصاد‌های پیشرو و دانش بنیان قرار بگیرد، چرا که از طریق این مجموعه، مهارت‌های ضروری شکل گرفته و در دانشگاه‌ها می‌توان شایستگی‌های لازم را برای فعالیت در یک شغل خاص در آینده ایجاد کرد.

او با بیان اینکه اشتغال پذیری به مفهوم آمادگی برای انجام دادن کار است، تاکید کرد: اشتغال پذیری مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها و نگرش‌هایی است که بلافاصله پس از شروع  به کار فرد، برای ایفای نقش موثر در بازار کار کمک می‌کنند. همچنین در اشتغال پذیری، دانش آموختگان دانشگاهی باید بتوانند مهارت‌هایی که در طول دوران تحصیلی آموخته اند را در عمل به کار گیرند تا کارفرمایان، تمایل زیادی به جذب دانش آموختگان دانشگاهی داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت عتف ادامه داد: نوع نگاه و هدایت وزارت علوم در موضوع اشتغال پذیری یک نقش تعیین کننده در قبول مسئولیت این موضوع از طرف دانشگاه‌ها دارد. مدیران دانشگاهی ماموریت دارند تا عوامل موثر بر افزایش مهارت‌ها و استعداد‌های دانش آموختگان را بررسی کنند و برای ورود آنان به برنامه‌های درسی و آموزشی در طول تحصیل دانشجو اقدام کنند.

خاکی صدیق بیان کرد: دانشگاه‌ها باید بدانند که عوامل و دلایل بسیاری در وضعیت اشتغال پذیری دانش آموختگان آن‌ها اثرگذار خواهد بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوع آموزش‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی اشاره کرد. با توجه به شرایط کنونی کشور اشتغال پذیری دانشجویان در دانشگاه‌ها باید به عنوان یک سیاست کلی در همه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: در زمینه اشتغال پذیری دانش آموختگان به استناد سیاست‌های برنامه توسعه از جمله برنامه توسعه ششم، در راستای برنامه‌های کلان وزارت علوم و به منظور حرکت در جهت پاسخگویی به تقاضای اجتماعی از طریق کارآمدتر کردن برنامه‌های درسی و آموزشی در مهر سال ۹۷ یک آئین نامه ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان برای دانشگاه‌ها ارسال شده و در مرحله اجرا قرار گرفته است.

خاکی صدیق مطرح کرد: هدف از آئین نامه ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان، رای دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته در تمام زیر گروه‌های آموزشی و تمام دانشگاه‌های دولتی کشور بوده است که این موضوع به عنوان اولین گام موثر در مهر ۹۷ برای مسئولان وقت جهت عملیاتی کردن آن مورد توجه قرار گرفته است. تا قبل از این موضوع، چنین فرآیندی مورد تاکید وزارت علوم نبوده است؛ بعد از گذشت دو سال، اغلب دانشگاه‌های کشور به انجام این کار پاسخ مثبتی داده اند و البته زمان کوتاهی برای نتیجه گرفتن از این تلاش‌ها طول خواهد کشید.

او گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان یک طرح کارآفرینی خیلی موثر را برای دانشجویان مقطع کارشناسی اجرا کرده است، دانشگاه خوارزمی طرح ۲۰۲۰ یعنی ۲۰ مهارت در ۲۰ سالگی را معرفی کرده که در حال اجرایی کردن آن است. همچنین دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه علوم انسانی، طرح مهارت افزایی دانشجویان را برای اجرا پیشنهاد کرده است.

معاون آموزشی وزارت عتف تصریح کرد: باید بعد از گذشت چند سال از طرح‌های دانشگاهی برای اشتغال زایی فارغ التحصیلان، شاهد دستاورد‌های مثبت آن باشیم، این موضوع کاملا دو سویه است یعنی از یک طرف به فعالیت دانشگاه‌ها و از طرفی دیگر به تلاش ذی نفعان مانند کارفرمایان صنایع و بخش‌های حاکمیت بستگی دارد.

او افزود: با تبادل نظر و ارتباط دانشگاه‌ها و ذی نفعان می‌توانیم به هدف نهایی توانایی و مهارت افزایی اشتغال پذیری دانش آموختگان دست یابیم.

معاون آموزشی وزارت عتف تصریح کرد: بیشتر کارگزاران کشور، مشاوران، صنعت گران، مددکاران، درمان گران، تحلیل گران، مدافعان و آحاد مختلف بخش‌های تخصصی جامعه در همه زمینه‌ها بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب و کاهش تدریجی دانش آموختگان خارج از کشور و سطح همکاری بیگانگان در حوزه‌های تخصصی، جزو دانش آموختگان داخلی هستند.

موفقیت‌های کشور، نتیجه عملکرد دانش آموختگان داخلی است

او با بیان اینکه درصد قابل توجهی از موفقیت‌های موجود در کشور نتیجه عملکرد دانش آموختگان داخلی است، تاکید کرد: عوامل متعددی در موفقیت‌ها و کاستی‌های جامعه تاثیرگذار است و دانش آموختگان در این دو زمینه، تاثیر بسیار زیادی دارند. این موفقیت‌ها و کاستی‌ها شاید به عنوان آزمایشگاهی مدنظر ما قرار بگیرد تا بتوانیم به درصد موفقیت دانشگاه‌ها پی ببریم.

معاون آموزشی وزارت عتف بیان کرد: حمایت ذی نفعان از اشتغال دانش آموختگان و پیشنهاداتی از سوی آنان برای طرح ایده، بسیار مهم است که پرداختن به آن باعث تکمیل پازل اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.