سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکلات تلخ با طعم حسرت برای کودکان کار

«شکلات تلخ» عنوان برنامه ای محققانه، چالشی و هشدارآمیز درباره یکی از معضلات اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به بررسی برنامه شکلات تلخ که از شبکه پنج سیما پخش می‌شود، پرداخته است که متن آن را در ادامه می خوانید:

«شکلات تلخ»؛ بررسی محققانه و هنرمندانه آسیب‌های اجتماعی است. یکی ازپدیده‌های تلخ و ناهنجار خانوادگی و اجتماعی که معلول نابسامانی‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین غفلت‌ها و عملکرد‌ مسئله دار برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، پرورشی و ضعف‌های مدیریتی و فقر فرهنگی و مالی بعضی خانواده ها در کشور است، معضل کودکان کار است.

«کودکان کار» محصول اشتباهات اقتصادی و مدیریتی، نبود فرهنگ مناسب خانوادگی، باور‌های دینی، اعتیاد، سودجویی و جهالت طیفی از خانواده‌های فقرزده و استثمار و بهره کشی سوداگران، دلالان و سوءاستفاده کنندگان اجتماعی و فاصله میان کودکان کار و تحصیل، به دلیل ناداری و در مواردی مشکلات اخلاقی هستند. شبکه پنجم سیما به همت گروهی کاربلد، شامل مجتبی احمدی، تهیه کننده و کارگردان و گروهش، در این ارتباط برنامه‌ای متفاوت، قابل تامل، تحلیلگرانه، پژوهشگرانه و هنرمندانه تولید و پخش می‌کند که با ورود جسورانه و پیگیرانه به میادین، زادگاه ها و پرورشگاه‌های آسیب‌های گوناگون اجتماعی درمعرفی، شناسایی، بررسی بخشی از آسیب‌های اجتماعی و یافتن راهکار‌های اجرایی و مناسب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توسط صاحب نظران و کارشناسان، می‌تواند نقشی تاثیر گذار داشته باشد.

«شکلات تلخ» عنوان این برنامه محققانه، چالشی و هشدار آمیز اجتماعی است که به نقد و بررسی عالمانه، هنرمندانه و مستندگونه آسیب‌های اجتماعی از جمله دختران فراری، سالمند آزاری، کودک آزاری و بویژه کودکان کار می‌پردازد.

کودک، کار و خیابان، محور موضوعی شکلات تلخ است که در قالب آثار مستند و گاه با بهره گیری ناگزیر از شیوه بازسازی و بازی سازی به دلیل محدودیت و یا ممنوعیت نمایش چهره بعضی آسیب دیدگان اجتماعی و بحث، نقد و تحلیل مسئله کودکان کار از زوایای مختلف ارائه می‌شود و پرسشگرانه و هدفمند در پی گشودن در‌هایی به روی مسئولان متعهد کشور برای رسیدگی به مسئله پیدایش، موجودیت، حال و آینده شکلات‌های تلخ کودکان کار است.

عوامل برنامه افزون برگفت و گو‌های صمیمانه و روشنگرانه با آسیب دیدگان و برخی مسئولان، به بررسی نقش و سهم اقتصاد ناسالم و فقر و نیاز، طلاق، مهاجرت، اعتیاد والدین، ازدواج‌های غلط و... به شیوه‌های علمی و میدانی و تولید تصاویر مستند تلخ و تکان دهنده و افشاگر، اما موثر در این ارتباط پرداخته اند. این برنامه خوب و تاثیرگذار اجتماعی، با استفاده از نظرات استادان، روانشناسان، پزشکان و متولیان امور فرهنگی، آموزشی و پرورشی، بهزیستی، شهرداری، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و... می‌تواند تاثیرگذارتر شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.