سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد علی اف از مذاکرات بی‌نتیجه حل مناقشه قره باغ

رئیس جمهور آذربایجان در سخنانی گفت: در ۳۰ سال گذشته گفت‌وگو‌های بی معنی ما را به هیچ نتیجه‌ای نرساند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان که به شکل مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی با مردم این کشور سخن می‌گفت، ضمن اعلام خبر آزادسازی شهر راهبردی "شوشا " از اشغال ارمنستان افزود: این پیروزی را ما در میدان جنگ به دست آوردیم نه در پشت میز مذاکره و من بار‌ها اعلام کرده بودم که برخلاف بیانات، حل مناقشه قره باغ راه حل نظامی هم دارد و امروز ما در میدان جنگ این را ثابت می‌کنیم.

او گفت: نزدیک به ۳۰ سال است اراضی ما تحت اشغال است و در روند گفت‌وگو‌ها، ارمنستان فقط به دنبال تلف کردن وقت و طولانی کردن روند مذاکرت بوده و می‌خواست شرایط اشغال همچنان ادامه یابد و قدرت‌های مختلف هم در طول این سال‌ها ما را به صلح در این شرایط دعوت می‌کردند، اما قاطعیت، جسارت و اراده سیاسی مردم موجب شد ما به این دعوت‌ها رضایت ندهیم.

رئیس جمهور آذربایجان با اعلام اینکه در کرسی‌های بین المللی من بار‌ها گفته ام که آزاد سازی اراضی اشغالی وظیفه ماست، افزود: اکنون ما به این وظیفه عمل کردیم و مذاکرات هیچگاه نتیجه‌ای نداشت.

او با اشاره به اهمیت تاریخی و راهبردی "شوشا " افزود: بیش از ۲۸ سال شوشا در اشغال بود. این شهر در تاریخ آذربایجان جایگاه خاصی دارد و این مکان ارزشمند نه تنها در آذربایجان بلکه قفقاز است و دشمن با اشغال این شهر مهم، آثار تاریخی و مساجد ما را تخریب و تحقیر کرد و حالا ما آن‌ها را احیا و آباد خواهیم کرد و صدای اذان در شوشا طنین انداز خواهد شد.

"علی اف " داشتن قدرت اقتصادی و اتحاد ملی را زمینه ساز پیروزی‌های جمهوری آذربایجان اعلام کرد و افزود: ما تجهیزات نظامی لازم را از بازار‌های خارجی می‌گیریم و این در سایه قدرت اقتصادی است در عین حال در داخل کشور هم با سیاست موفقیت آمیز و اتحاد ملی ثابت کردیم که هیچ کس نمی‌تواند در کار ما دخالت کند.

او موفقیت‌های بین المللی را سومین عامل پیروزی‌های این کشور اعلام کرد و افزود ما به کل جهان ثابت کردیم که قره باغ خاک جمهوری آذربایجان است و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین المللی، باید اراضی اشغالی به کشورمان بازگردند.

"علی اف" گفت ما هم اکنون با همه کشور‌های همسایه روابط صمیمی، دوستانه، احترام و اعتماد متقابل داریم و در منطقه، نقشه انرژی و حمل و نقل را احیا کرده ایم؛ طرح‌های دو جانبه و سه جانبه با همسایگان اجرا می‌کنیم که این طرح‌ها به نفع نه فقط جمهوری آذربایجان بلکه کل منطقه است.

رئیس جمهور آذربایجان تقویت و توجه به ارتش را کار اساسی خود در ۱۷ سال گذشته عنوان کرد و افزود: این کار آسانی نبود و اکنون از خیلی از کشور‌ها سلاح و تجهیزات نظامی خودمان را تامین می‌کنیم و در داخل کشور هم صنایع دفاعی ایجاد کرده ایم و بیش از هزاران نوع محصولات نظامی از جمله سلاح‌های مدرن در صنایع نظامی داخلی تولید می‌شود.

او افزود: اراضی اشغالی را سربازان ونیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان از اشغال آزاد می‌کنند و ما بار‌ها گفتیم اگر مناقشه از راه مذاکره حل نشود از طریق نظامی حل خواهد شد البته ما بخاطر این سخن با انتقاد برخی کشور‌ها مواجه شدیم، اما من در پای سخن خود ایستاده ام و ما پیروز می‌شویم.

رئیس جمهور آذربایجان از آزادسازی بیش از ۲۰۰ شهر و قصبه و روستا از جمله شهر فضولی، جبرائیل، قبادلی، زنگیلان از ۲۷ سپتامبر (ششم مهرماه) تاکنون خبر داد و افزود:امروز شوشا آزاد شد و حملات پیروزمندانه ما همچنان ادامه دارد و هنوز خاک‌های ما تحت اشغال است و اگر نخست وزیر ارمنستان به خواست من عمل نکند ما تا باز پس گیری تمام سرزمین‌های خود ادمه خواهیم داد و کسی نمی‌تواند مانع ما شود.

او در پایان ضمن تبریک آزادسازی شهر "شوشا" گفت: تاکنون بر اثر حملات توپخانه‌ای و موشکی ارمنستان به مناطق غیرنظامی جمهوری آذربایجان ۹۳ غیرنظامی کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شده اند، اما ما به مناطق غیرنظامی حمله نکردیم و همواره در میدان جنگ نبرد می‌کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
تو ننگ اسلام و دشمن تشيع هستي