سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با نزدیک شدن به فصل سرما؛

بلاتکلیفی برخی روستاییان خراسان رضوی برای تامین سوخت

مردم در برخی از مناطق روستایی محروم و دور افتاده در خراسان رضوی به شعب نفت فعال برای تأمین سوخت دسترسی ندارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تعطیلی و غیر فعال شدن شعب نفت، مشکل تهیه سوخت خانه‌های خارج از محدوده گازکشی مشکل افراد مستضعفی است که از طرفی پول گازکشی ندارند و از سوی دیگر سهمیه‌های نفت و کپسول گاز آنان قطع شده و باید مجدداً پیگیر ثبت‌نام باشند.

در روز‌های کرونایی که مسئولان، مردم را ترغیب می‌کنند برای پیشگیری از کرونا از خانه‌هایشان بیرون نروند روستائیانی هستند که در آستانه فصل سرد سال در صفوف نفت سفید و گاز مایع به دنبال سوخت هستند تا خانه‌هایشان را گرم نگه دارند

مرضیه احمدی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوشاب گفت: تمام تلاش خودمان را برای پیشگیری از کرونا به کار گرفته‌ایم، ولی خبرمی رسد در روستای داراب صف‌های فشرده‌ای برای دریافت نفت سفید تشکیل شده که چنین ازدحام‌هایی تمام زحمات همکاران ما را برای پیشگیری از کرونا از بین می‌برد.

یکی از روستاییان در شهرستان خوشاب میگوید: علی‌رغم ثبت‌نام در سامانه سدف،  مسئولان بیان می‌کنند باید آمار شما به ۶۰ نفر برسد تا سوخت به نوده انقلاب بدهیم و برای دریافت سهمیه گاز، کپسول گاز به یکی از توزیع کنندگان در نوده انقلاب می‌دهیم و بعد از حدود ۱۰ روز گاز مایع دریافت می‌کنیم.

مسئولان شرکت نفت سبزوار از یک طرف مدعی هستند به دلیل الکترونیکی شدن توزیع سوخت باید مردم در سامانه سدف ثبت‌نام کنند و از طرفی دیگر مردم کم اطلاع و پیرمردان بعضاً ناتوان در نبود امکانات در روستاها، در این سامانه ثبت‌نام نداشته‌اند.

محمد صادقی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار گفت: در مناطق گازکشی هر کجا شرکت گاز تأیید کند که مردم سوخت ندارند حتی علمک گاز بدون اتصال به گاز داشته باشد، ما موظف به تهیه سوخت مردم هستیم، ولی با توجه به الکترونیکی شدن توزیع سوخت باید مردم در سامانه سدف ثبت‌نام کنند.

او افزود: مشکل دوم برخی از روستانشینان حاشیه جاده سه راهی کاشک تا نوده انقلاب گازکشی روستا‌ها و قطع سهمیه سوخت روستاییان است. روستائیانی که برای دریافت سهمیه مجدد سوخت باید شرکت گاز و مسئولان شهرستان آن‌ها را تأیید کنند.

حسن‌زاده، رئیس اداره گاز شهرستان خوشاب گفت: بعد از نصب علمک گاز باید افراد برای دریافت اشتراک گاز از شرکت نفت، نامه باطل کردن کوپن سوخت را دریافت کنند و اگر فردی کوپن ندارد، اشتراک پذیری انجام می‌شود. با گازدار شدن یک منزل، سهمیه سوخت بقیه منازل قطع نمی‌شود، ولی در صورتی که امکان گاز دار شدن منازل وجود دارد باید اقدام به لوله کشی گاز کنند تا از نعمت گاز بهره‌مند شوند زیرا که دولت هزینه سنگینی برای گازرسانی به روستا‌ها انجام داده است.

امیرعباس عباسی، بخشدار نوده انقلاب گفت: ساخت‌وساز در حریم جاده یکی از مشکلات روستا‌های سه راهی کاشک تا نوده انقلاب است و در صورتی که ساکنین مناطق روستایی ادعایی دارند می‌توانند با دریافت مجوز‌های لازم از ادارات مربوطه انشعاب موقت گاز بگیرند و با توجه به اتمام پروژه با هزینه خودشان گازکشی کنند، ولی در برخی از روستا‌ها به عنوان مثال دو خانوار بیشتر نیستند به همین دلیل با توجه به بالا بودن هزینه‌های گاز کشی، برخی از خانواده‌ها تمایلی به لوله کشی گاز ندارند.

این صحبت‌های مسئولان در حالی است که مردم روستانشین و اهالی شهر تازه تأسیس نوده انقلاب، مشکل اصلی خود را بعد از موفقیت ثبت‌نام در سامانه سدف دانسته و بیان کردند که بعداز این مرحله، باید گالن به دست دنبال شعب نفت در روستا‌هایی باشیم که گازکشی نشده‌اند و باید با تحمل کرایه و هزینه‌های اضافی، نزدیکترین شعبه روستایی که سوخت دارد را پیدا کنیم!

رمضانعلی قارزی، مسئول روابط عمومی شرکت نفت سبزوار در این خصوص گفت: تمام شعب نفت روستا‌های گازکشی شده تعطیل و یا غیر فعال شده‌اند و از نظر اقتصادی برای آنان توزیع نفت برای چند خانواده صرفه اقتصادی ندارد. پیگیری می‌کنیم تا در صورتی که سهمیه آمار افراد نوده انقلاب به ۱۴ هزار لیتر برسد، در اسرع وقت سوخت آنان را تهیه کنیم.

آنچه که همه مسئولان و مردم بر آن یقین و تاکید دارند با فرا رسیدن فصل سرما و نزدیک شدن به زمستان مردم نیازمند سوخت‌رسانی هستند و بسیاری از روستاییان از قرائت هزاران بخشنامه دولتی و غیر دولتی در این سوز سرما هیچ سودی نمی‌برند و فقط یک چیز لازم دارند سوخت برای گرما و کپسول گاز مایع برای پخت غذا در منازلشان که باید هر چه زودتر به دادشان رسید.

انتهای پیام// د. ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.