سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امکان سرایت کرونا از طریق گل‌های زعفران وجود دارد

در حالی که در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی برداشت زعفران آغاز شده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص انتقال و سرایت ویروس کرونا از طریق گل‌های زعفران هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،خاطره عربیخوان متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با توجه به زمان جمع‌آوری گل‌های زعفران در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن می‌طلبد کشاورزان و شهروندان رعایت دستور‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

او افزود: بدون شک اگر در زمان جمع‌آوری و پر کردن گل‎های زعفران نسبت به هشدار‌هایی که از سوی مسئولان بهداشتی صادر می‌شود، بی‌تفاوت باشیم به زودی باید منتظر آمار‌های نگران کننده دیگری در این شهر‌ها نیز باید بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان به خصوص روستاییان در زمان جمع‌آوری گل‌های زعفران رعایت دستور‌های بهداشتی را جدی نمی‎گیرند که این نگران کننده است و مسئولان مربوطه باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

بیشتر بخوانید


عربیخوان بیان کرد: با توجه به اینکه تمامی مراحل جمع‌آوری گل‌های زعفران در منطقه از لحظه چیدن، پاک کردن و هنگام خرید و فروش این محصول از طریق دست انجام می‌گیرد احتمال آلودگی گل‌های زعفران به ویروس کرونا وجود دارد.

او تصریح کرد: متأسفانه برخی مواقع شاهد رهاسازی گلبرگ‌ها و ضایعات این محصول و حتی دیگر پسماند‌ها در اماکن عمومی و گاه جمع‌آوری آن‌ها از سوی برخی زباله‌گرد‌ها هستیم که مشکلات و نگرانی‌های خاص خود را برای انتقال این ویروس در پی دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: در صورت برخورد ویروس کرونا با دست‌های فرد مبتلا یا ناقل احتمال سرایت آن به افراد دیگر وجود دارد. چون امکان انتقال ویروس کرونا از طریق زعفران و ضایعات آن وجود دارد، باید ضمن اینکه از دستکش و ماسک استفاده می‌شود، ضایعات آن در یک نایلکس ویژه ریخته شده و سپس به سطل زباله منتقل شود.

عربیخوان جلوگیری از رها کردن این اقلام در محیط و رعایت توصیه‌های بهداشتی در برداشت و پر کردن گل‎های زعفران را ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشت فردی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جهاد کشاورزی و مسئولان بهداشتی باید هشدار‌های لازم را در زمان برداشت و پر کردن گل‌های زعفران به کشاورزان و دیگر شهروندان ارائه دهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کارگرانی که نسبت به برداشت گل زعفران اقدام می‌کنند قبل از ورود به مزرعه باید نسبت به رعایت دستور‌های بهداشتی توجیه شوند و بعد از شروع مجدد برداشت، دست‌ها را به صورت کامل ضدعفونی کرده و در هنگام تمیز کردن حتماً از ماسک استفاده کنند.

عربیخوان افزود: هنگام پر کردن گل زعفران در خانه برای تصفیه شدن هوا باید تعدادی از پنجره‌ها باز نگه داشته شوند و ظروف مورد استفاده بعد از اتمام کار به طور کامل شستشو داده شوند.


انتهای پیام//م. م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.