سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران:

وسایل گرمایشی باید متناسب با محیط خانه انتخاب شوند

ملکی گفت: وسایل گرمایشی باید متناسب با محیط خانه انتخاب شوند و به میزان کافی شرایط رفت و آمد هوا وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در برنامه زنده صبح بخیر ایران، به خطرات ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن وسایل گرمایشی اشاره و اظهار کرد: امسال نگرانی سازمان آتش نشانی بیشتر از هر سال است و این سازمان با کمک شبکه‌های سیما و سازمان‌های مدیریت شهری و اداره گاز به تشکیل کارگروهی در مقابله با گاز مونوکسید کربن پرداخته است.

وی افزود: امسال به دلیل اینکه چند ماهی است همه کشور‌ها با بیماری کرونا درگیر هستند، نگرانی سازمان آتش نشانی بسیار بیشتر شده است و باید توجه داشت که این گاز سمی در اثر ترکیب سریع با هموگلوبین خون نسبت به اکسیژن، خطر بیشتری برای تمامی افراد به وجود خواهد آورد، چرا که میل ترکیبی این گاز با هموگلوبین خون ۲۵۰ تا ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین است و وظیفه هموگلوبین، رساندن اکسیژن به بافت‌ها و اندام‌های بدن است که به محض ورود مولکول مونوکسید کربن، در کنار هموگلوبین قرار گرفته و اجازه اکسیژن رسانی به اندام‌ها را نمی‌دهد و باعث می‌شود که فرد به سرعت دچار مسمومیت شود.

ملکی تصریح کرد: وسایل گرمایشی باید متناسب با محیط خانه انتخاب شوند و به میزان کافی شرایط رفت و آمد هوا در محیط وجود داشته باشد تا اکسیژن به میزان کافی وارد محیط شود. اگر شعله بخاری به رنگ نارنجی می‌سوزد نشانه این است که اکسیژن کافی در محیط وجود ندارد و اگر بخاری متناسب با محیط خانه باشد تنها باز بودن منفذی از درب یا پنجره می‌تواند به رد و بدل شدن میزان کافی اکسیژن در فضا کمک کند که به دنبال آن، اخیرا شنیده‌ام که ۱۲ نفر در کشور، جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست داده‌اند. پس بهتر است قبل از اینکه هوا بیش از این سرد شود و وسایل گرماشی را با بی احتیاطی نصب کنیم، اقدامات لازم را انجام دهیم تا با خیال راحت به استقبال فصل سرد سال برویم.

مرگ خاموش هر لحظه در کمین خانواده‌های ایرانی است

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مرگ خاموش هر لحظه در کمین خانواده‌های ایرانی است، گفت: خانواده‌ها باید موارد ایمنی در مورد نصب وسایل گرمایشی منزل خود را رعایت کنند و نصب لوله بخاری را جدی بگیرند، چرا که در برخی از موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن دیده شده که پیچ و تاب زیاد در مسیر لوله باعث ورود گاز‌های سمی به داخل خانه شده و در نهایت موجب مسمومیت برخی از خانواده‌ها شده است.

وی همچنین به اهمیت قراردادن خروجی لوله بخاری در هوای باز اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات خانواده‌ها با سهل‌انگاری فقط با ایجاد یک حفره روی دیوار بین دو خانه، لوله را به بیرون از خانه هدایت می‌کنند، غافل از اینکه این مسأله موجب می‌شود که گاز‌های سمی به داخل خانه بازگردند، چراکه گاز مونوکسید کربن حتی از ترک‌های روی دیوار هم به داخل خانه نفوذ می‌کند.

شیوه مناسب نصب لوله بخاری

ملکی ادامه داد: هنگام نصب بخاری باید از وسایل استاندارد استفاده شود. خانواده‌ها باید حتما وسایل گرمایشی سال قبل خود را چک کنند و بخاری‌ها باید حتما دارای شیشه‌های دو جداره باشند، چرا که شکسته بودن شیشه جلوی بخاری یکی از مسائلی است که عموما باعث گاز گرفتگی خانواده‌ها در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌شود.

وی افزود: هنگام نصب بخاری باید از شلنگ‌های استاندارد چندلایه استفاده شود و از استفاده شلنگ‌های دیگر مانند شلنگ آب برای وصل کردن بخاری به لوله گاز خودداری شود و علاوه بر این وسیله مهم دیگر هم در نصب بخاری بست‌های نگهدارنده شلنگ است و خانواده‌ها باید در هنگام نصب شلنگ از بست‌های مشبک استفاده کنند که با پیچ سفت می‌شوند و هیچ آسیبی به شلنگ نمی‌رنند و از استفاده سیم مفتول جدا خودداری کنند، چون در برخی موارد دیده شده است که با سهل‌انگاری از مفتول به جای بست استفاده شده و همین مسأله باعث انتشار گاز سمی در محیط شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بیان کرد: نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی از دو نظر قابل بررسی است که یک دسته از بی احتیاطی‌ها زمانی رخ می‌دهد که هنوز بخاری یا وسیله گرماشی روشن نشده است، امّا خطری که بسیاری از شهروندان را تهدید می‌کند همان علتی است که گاز مونوکسید کربن به عنوان قاتل یا مرگ خاموش خوانده می‌شود، چراکه این گاز، حاصل سوختن ناقص گاز کربن است و نه مانند گاز شهری بو و نه رنگ خاصی دارد که اگرچه از هوا کمی سبک‌تر است، اما سرعت انتشار آن خیلی بالاست و تمام فضا را اشغال می‌کند.

اهمیت استفاده از کلاهک H در زمان راه اندازی وسایل گرمایشی

وی هشدار داد: استفاده از کلاهک H در فرستادن گاز‌های سمی به خارج از فضای خانه بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر یکی از منفذ‌های خروجی آن بنا به دلیلی مسدود شود، راه خروجی دیگر آن کاملا باز است و دیگر در هوا منتشر نمی‌شود.

ملکی گفت: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که مناسب‌ترین لوله برای وسایل گرمایشی شعله دار لوله‌های ورق سفید گالوانیزه است، چرا که به عنوان استانداردترین لوله محسوب می‌شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به برخی از بخاری‌های بدون دودکش افزود: این بخاری‌ها دارای قطعه‌ای به نام ODS هستند که پایین آمدن سطح اکسیژن را اعلام می‌کنند که از نظر کارشناسان آتش نشانی و ایمنی، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در مکان‌هایی مثل مغازه‌ها و ادارات که درب‌ها و پنجره‌ها باز هستند و قرار نیست که شب، کسی در آن جا استراحت کند منعی ندارد، امّا اگر قرار باشد که شب در همان مغازه، فردی بخوابد و درب‌ها و پنجره‌ها را ببندد باید یک درصد احتمال خرابی این قطعه و ایمنی نداشتن محیط را داد و اکیدا باید از این کار پرهیز شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.