سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از سامانه دادرسی الکترونیکی در دادگستری همدان

سامانه دادرسی الکترونیکی برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی رونمایی شد.

عدالتخواه رئیس دادگستری استان همدان در گفت وگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان با بیان اینکه سامانه دادرسی الکترونیکی امنیت دادرسی را افزایش می‌دهد، گفت: با عملیاتی شدن این طرح، شاهد تسریع در دادرسی‌ها هستیم، ضمن آن که نه تنها صرفه جویی در هزینه و وقت می‌شود بلکه در روز‌های کرونایی از ازدحام مراجعه کننده در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها کاسته می‌شود.

او افزود: با رونمایی از این سامانه، شرایطی فراهم شده تا ارتباط دادگستری‌ها و دادسرا‌ها با زندان به شکل الکترونیک و بدون اعزام متهم انجام شود، به جزء موارد خاص که قاضی پرونده نیاز به تحقیقات ویژه‌ای داشته باشد.

این مسئول قضایی اظهار کرد : در اجرای دادرسی الکترونیکی، متهم در محلی که در خود زندان آماده شده، مستقر می‌شود و از آنجا به صورت مستقیم از طریق سیستم الکترونیکی با قاضی پرونده در محلی کارش ارتباط گرفته و به سوالات او پاسخ می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان همدان بیان کرد: با عملیاتی شدن این طرح شاهد تسریع در دادرسی ها خواهیم بود همچنین علاوه برصرفه جویی در هزینه و وقت بخصوص در روز‌های کرونایی از ازدحام مراجعه کننده در دادگاه‌ها و دادسراها. نیزکاسته خواهد شد.

عدالتخواه اضافه کرد: با توجه به وضعیت کرونایی و بهداشتی جامعه اگر متهم از زندان به دادگاه برای بررسی و تحقیقات پرونده منتقل نشود، به طور قطع با خطرات احتمالی شیوع کرونا بعد از بازگشت به زندان هم مواجه نشده و آلودگی به زندان سرایت نمی‌کند.

او با بیان اینکه سامانه دادرسی الکترونیکی امنیت دادرسی را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: در حال حاضر این طرح در مرکز استان انجام می‌شود و تصمیم بر آن است دردیگر شهرستان‌ها هم که زندان دارند، به زودی و به تدریج عملیاتی شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: افق دید ما دادرسی الکترونیکی برای سایر پرونده‌های قضایی نیز است و به شکل جدی پیگیر آن هستیم تا در آینده چنین طرحی برای خدمت رسانی به عموم مردم در تمامی پرونده‌های قضایی اعمال شود تا با مجهز شدن دادگاه‌ها و انجام تحقیقات از طریق سیستماتیک، روند رسیدگی به پرونده‌ها را ارتقاء بخشیم.

عدالتخواه در ادامه به شیوه اجرایی طرح معتذرین هم پرداخت و گفت: این طرح ابتکاری دستگاه قضایی استان همدان با رویکرد فراهم ساختن زمینه صلح و ساز بین طرفین پرونده‌هایی است که شاکی خصوصی دارد و چند هفته‌ای از عملیاتی شدن آن می‌گذرد.

او گفت:بدین ترتیب زمینه‌ای برای آن فردی که نسبت به فردی دیگر عملی مجرمانه انجام داده و از کردار خود پشیمان شده فراهم می‌شود، تا با میل و رغبت از شاکی خود معذرت خواهی کند.

رئیس کل دادگستری استان از مختمومه شدن تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضایی با بهره گیری از طرح معتذرین در سطح استان خبر داد و اظهارداشت: از هم استانی‌ها می‌خواهیم که اگر کسانی به هر دلیلی مرتکب جرمی نسبت به آنان شده اند و آن مجرمان حالا دیگر پشیمان هستند و معذرت خواهی می‌کنند، عذرشان را بپذیرند تا فضای صلح، سازش، برادری و مودت در استان حاکم شود.
انتهای پیام/ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.