سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تازه های نشر؛

کتاب‌هایی که دلاوری های مبارزان ایرانی را روایت می کنند

کتاب‌های «زندگی‌نامه سیدعلی‌اکبر فال‌اسیری»، «زندگینامه شهید نهضت ملی نفت» و «لوطی انقلابی»، منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همواره مبارزانی در دوره‌های مختلف ایران زیسته و در برابر بیدادهای زمانه خودشان ایستاده اند.‌ انتشارات سوره مهر اینبار به روایت داستان مبارزانی می‌پردازد که در دوران قاجار، نهضت ملی نفت ایران و قیام ۱۵ خرداد، دلیری های خود را نشان دادند.در اینجا به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید



«زندگی‌نامه سیدعلی‌اکبر فال‌اسیری»

زندگی‌نامه سیدعلی‌اکبر فال‌اسیری از عالمان و مبارزان زمان قاجار با قلم سجاد راعی در قالب «شخصیت‌های مانا» چاپ و به بازار عرضه شد. مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگو‌های موفق، زندگی شخصیت‌های نیکنامی را معرفی می‌کند که در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیستند و درگذشتند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «زندگینامه سیدعلی اکبر فال اسیری اشاره کرد. این کتاب، فراز و فرود زندگی‏ سیدعلی‏‌اکبر فال‏‌اسیری از تولد در سال ۱۲۵۶ تا درگذشتش در سال ۱۳۱۹ را با بهره‌‏گیری از منابع و مآخذ موثق، به تصویر می‌کشد.

سیدعلی‏‌اکبر فا‌ل‏‌اسیری از علمای مبارز با استبداد داخلی و استعمار خارجی عصر قاجار است که بخش اعظم حیات خود را برای آموختن علوم اسلامی و انتقال آن به مردم فارس، همراهی و هدایت آن‏ها در فراز و فرود‌های زندگی سیاسی و اجتماعی‏ سپری کرد. او داماد، آیت‏‌الله العظمی میرزا محمدحسن شیرازی، معروف به «میرزای شیرازی» صاحب فتوای معروف تحریم تنباکو است.

فعالیت‌‏های سیاسی اجتماعی فال‏‌اسیری همزمان با یکی از تاریک‏ترین دوران حکومت قاجار بود. تأثیرگذاری‌‏اش در دو مقطع رهبری حرکت اعتراضی مردم شیراز در سال ۱۳۰۳ به علت گرانی ساختگی نان و شورش ضد امتیازنامه رژی در فارس، جنبه سیاسی داشت. مبارزه ضد قرارداد رژی به بهای تبعیدش به عتبات تمام شد. فعالیت و مقاومتش در رهبری اعتراضات مردم، به سراسری شدن اعتراض و شکل‌‏گیری نهضت تنباکو و واداشتن حکومت مرکزی به لغو کامل این امتیاز منجر شد.

«زندگینامه شهید نهضت ملی نفت»

زندگینامه سید حسین فاطمی اثر دیگری است که با قلم محمد چگینی در مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» منتشر شد. او را شهید نهضت ملی نفت می‌دانند. سید حسین فاطمی از چهره‌های جنجالی تاریخ معاصر ایران بود که سرنوشت غم‌انگیزی داشت، همین امر موجب شد که شخصیتش در پس‌پرده حب و بغض برخی از نویسندگان قرار گیرد.

زندگینامه سید حسین فاطمی از ابتدا تا زمان بازگشت او از اروپا، اتفاقات پس از ورود متفقین به ایران و دیدگاهش درباره برخی مسائل از جمله حضور متفقین، عصر رضاشاه و موضوع نفت را روایت می‌کند. همچنین راوی فعالیت‌های این شهید صنعت نفت از زمان انتشار باختر امروز تا سوءقصد به او، نقشش در ملی شدن صنعت نفت، مبارزه با دولت رزم‌آرا، فعالیت در معاونت پارلمانی نخست‌وزیر است. در فصل سوم به دوران تصدی فاطمی در وزارت امور خارجه تا زمان اعدامش می پردازد.

فاطمی روزنامه‌نگاری را با نگارش مقالات ادبی در روزنامه‌های ستاره و باختر شروع کرد. در دهه ۱۳۲۰ به تدریج به عرصه سیاست وارد شد و خیلی سریع پله‌های ترقی را طی کرد. او یکی از جنجالی‌ترین و خبرسازترین رجال عصر خود شد. با ظهور نهضت ملی شدن نفت، فاطمی با تلاش و تکاپوهایش اعتماد دکتر مصدق را کسب کرد و سخنگو، معاون پارلمانی و وزیر امور خارجه دولتش شد.

او با اقداماتش در دوره فعالیتش خشم دربار و حامیان سلطنت را برانگیخت و از نخستین قربانیان استبداد محمدرضا پهلوی شد. چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۰ بازداشت شد و در دادگاهی فرمایشی به اعدام محکومش کردند. برای همین فاطمی را شهید نهضت ملی نفت می‌نامند.

«لوطی انقلابی»

«لوطی انقلابی» زندگی و زمانه طیب حاج‌رضایی از شهدای نام‌آشنای قیام ۱۵ خرداد را روایت می‌کند. طبق اسناد و روایت‌های تاریخی، طیب در دوران جوانی سابقه خوبی نداشت و اغلب در نزاع‌ها و درگیری‌های خیابانی حاضر بود. در اوایل دهه ۳۰ به عرصه سیاست وارد شد و از تاثیرگذارترین مهره‌های دربار در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۰ بود. علاوه بر پیشگامی در حمله به خانه مصدق، نقشی به مراتب بیشتر از شعبان بی مخ در این ماجرا ایفاکرد.

زندگی طیب از اواسط دهه ۳۰ با روحانیت پیوند خورد، تحت تأثیر این عامل کم‌کم تغییر رویه داد. دیگر عوامل موثر در تحول این شخصیت را می‌توان در کتاب «لوطی انقلابی» به صورت مبسوط مطالعه کرد. بخش زیادی از اطلاعات و داده‌های کتاب با استفاده از اسناد جمع‌آوری شد. علاوه بر اسناد شهربانی و ساواک، برگه‌های بازجویی طیب هم در کتاب بررسی شد. در این کتاب برای نخستین‌بار وصیت‌نامه دست‌نویس شهید طیب حاج‌رضایی که یک شب قبل از تیرباران به پسرش بیژن تحویل داد، منتشر شد.

اسناد مهمی درباره اتهام قتل به طیب در کتاب «لوطی انقلابی» منتشر می‌شود که گره‌های تاریخی این ماجرا را باز می‌کند. این کتاب نخستین اثر پژوهشی و تحلیلی درباره طیب حاج‌رضایی است و بسیاری از پرسش‌های تاریخی درباره زندگی اش را پاسخ می‌دهد.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام چطور میشه این کتاب ها رو تهیه کرد .؟