سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پارگی رباط صلیبی عارضه‌ای شایع بین ورزشکاران

ورزش و مصدومیت دو حلقه جدایی ناپذیر هستند که یکی از شایع‌ترین این آسیب دیدگی‌ها پارگی رباط صلیبی است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اتفاقات اجتناب ناپذیر در ورزش حرفه‌ای خصوصا فوتبال، آسیب دیدگی و یکی از شایع‌ترین مصدومیت‌های بازیکنان فوتبال، پارگی رباط صلیبی است. رباط صلیبی دامنه حرکتی قابل توجهی دارد، اما اندکی ضعیف است و همین موضوع باعث می‌شود بیشتر در خطر آسیب باشد.

متخصصان پزشکی ورزشی عوامل متعددی را در پارگی رباط صلیبی موثر می‌دانند؛ از این موارد می‌توان به برخورد‌های بازیکنان در بازی‌ها و تمرینات اشاره کرد. دیگر عوامل می‌توانند خستگی باقی مانده از تمرین‌ها، آماده نبودن بازیکن و یا ناهمواری زمین باشند.

البته یکی از عوامل مهم آسیب دیدگی از ناحیه رباط صلیبی، تمرکز نداشتن بازیکن است. بازیکنان باید به خواب مناسب و کافی و تعذیه درست توجه داشته باشند.

بازیکنانی که در تمرین‌های خوبی شرکت می‌کنند با آمادگی و تمرکز زیادی در زمین حاضر می‌شوند. درگیری‌های ذهنی باعث می‌شود خطر آسیب دیدگی متوجه بازیکن شود.

در شرایطی که بازیکن رباط پاره می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت در شرایط ایده آل قرار بگیرد. چرا که بازیکن آسیب دیده چندین ماه از میادین دور می‌شود و تمرین ندارد یا به صورت انفرادی تمرین می‌کند؛ در نتیجه هماهنگی عصب و عضله در بازیکنان با این شرایط به کمترین میزان می‌رسد.

بازیکنان باید توجه کنند که شرایط ناشی ازآسیب دیدگی مقطعی است و اگر منجر به ناراحتی و تضعیف روحیه شود، بازیکن باز هم در معرض مصدومیت قرار خواهد گرفت.

بازیکنانی که یک بار عارضه پارگی رباط صلیبی را تجربه کرده اند بیشتر در معرض تجربه مجدد این نوع از آسیب دیدگی هستند؛ پس باید با دقت بیشتری از خود محافظت کنند.

به گفته پزشکان، بهتر است بازیکنانی که رباط صلیبی پاره کرده اند، عضلات خود را تقویت کنند و نسبت به دیگر هم تیمی‌های خود تمرینات آماده سازی بیشتری داشته باشند تا با تمرکز ذهنی بالاتری در ترکیب تیم قرار بگیرند. این گونه خطر آسیب دیدگی مجدد کاهش می‌یابد.

رباط‌ها بیشتر در مواقع پرش و فرود بازیکن و یا کاهش سرعت یک باره فوتبالیست‌های سرعتی، دچار پارگی می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.