سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک شاعر مطرح کرد؛

فضای مجازی تعاریف و چارچوب‌های شعر و هنر را مخدوش کرد

شکارسری گفت: در روزگاری هستیم که اصالت از تعاریف رخت بربسته است و ژانر‌های ادبی دیگر تعاریف گذشته را از دست داده اند.

حمیدرضا شکارسری شاعر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره متن‌های ادبی که به اشتباه در فضای مجازی شعر سپید معرفی می شوند، گفت: فضای مجازی فضایی متکثر است و هر کسی اجازه دارد در آن اظهار نظر کند. طبیعی است در چنین فضایی اشتباه زیاد باشد و از برخی متون ادبی با عنوان شعر سپید یاد شود. امروز به دلیل فضای مجازی و آزادی ارائه آثار و اندیشه در این فضا، تعاریف از شعر مخدوش شده است. هرگز نمی‌توان تعریفی خاص برای شعر و هنر ارائه کرد.


بیشتر بخوانید


وی افزود: در روزگاری هستیم که اصالت از تعاریف رخت بربسته است؛ ژانر‌ها دیگر تعاریف گذشته خود را از دست داده اند. از زمانی که شعر نو به وجود آمد، ما نیز در تعاریفمان دچار پراکندگی شدیم. امروز هم همین مسئله وجود دارد و دعوا‌ میان شعر کلاسیک و شعر نو بسیار داشته‌ایم. تا حدی که در کنگره شعر سال ۱۳۲۵ تریبون نیما یوشیج را قطع کردند و به او اجازه شعرخوانی ندادند.

این شاعر ادامه داد: بنا بر شرایطی که در فضای مجازی حاکم است، این اختلافات از تعاریف بیشتر دیده می‌شود. ذات هنر و ادبیات با تعاریف ثابت معنا ندارد و اساساً اصالتی در تعاریف امروز از هنر و ادبیات نیست و انسان جای این تعاریف را گرفته است.

شکارسری بیان کرد: هنر و شعر در چارچوب نمی‌گنجند؛ در بسیاری از تعاریف شعر نمی‌توان به آثار برخی از بزرگان ادبیات شعر گفت برای مثال بسیاری از غزلیات، قصاید و مثنوی‌های سعدی یا قصاید ناصرخسرو دید برخی تعاریف شعر نیستند یا بسیاری از مدایح و مراثی را نمی‌توان بنا به برخی تعاریف، شعر دانست. تعارض‌های جدی میان نظم و شعر موزون وجود دارد و نمی‌توان هنر و ادبیات را در چارچوب‌های خاصی محدود کرد. از این رو نباید همه کاسه و کوزه‌ها را سر شعر سپید بشکنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.