سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت خودروهای نامتعارف براساس بازار آزاد!/ بیمه ها چقدر خسارت تصادف را می پردازند؟

همزمان با اعلام تغییر سقف پرداخت خسارت خودرو‌های نامتعارف به ۲۲۰ میلیون، بسیاری از خودروهای سواری معمولی به خودروهای نامتعارف تبدیل شدند.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت خودرو همچنان در حال  صعود است. گویا کسی قصد ندارد فکری به حال این صنعت افسار گسیخته کند. از این رو خودروهایی که قیمتشان طی یک سال سر به فلک کشید راهی برای عرض اندام کردن پیدا کردند.

همزمان با اعلام تغییر سقف پرداخت خسارت خودرو‌های نامتعارف به ۲۲۰ میلیون, ۲۰۶ وارد طبقه خودرو‌های نامتعارف شد. از این رو رسانه‌های مختلف این موضوع را دست گرفته و برچسب " خودروی لاکچری " به ۲۰۶ چسباندند!

قانون مصوب در بیمه شخص ثالث با تحولات اقتصادی و افزایش قیمت‌های بازار خودرو همخوانی ندارد؛ از این رو یک ماشین یک میلیاردی به اندازه یک خودروی ۲۲۰ میلیونی خسارت دریافت می‌کند. این روندی است که خیلی از افراد از آن شکایت داشته و ناراضی هستند.

اگر شما یک خودروی متعارف که قیمت آن حداکثر ٢٢٠ میلیون است, داشته و  در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شوید، میزان خسارت به هر اندازه ای که باشد باید توسط مقصر حادثه جبران شود.

حال اگر مقصر حادثه بیمه نامه شخص ثالث داشته باشد، این مبلغ تا سقف تعهداتی که در بیمه نامه درج شده است توسط شرکت بیمه پرداخت می شود و اگر بیمه نامه نداشته یا تعهدات بیمه نامه کافی نباشد، کل خسارت و یا مبلغ مازاد بر تعهد بیمه گر را مقصر حادثه باید جبران کند. یعنی برای خودروهایی که تا سقف ۲۲۰ میلیون ارزش دارند، هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.

حال اگر خودروی زیان دیده بیش از ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد, داستان متفاوت می شود. بر این اساس اگر خودروی زیان دیده مثلا ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد, خودروی شما لوکس محسوب شده, مقصر حادثه فقط تا حد ۲۲۰ میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه گر نیز نخواهد بود.

خودروی نامتعارف چگونه محاسبه می شود؟

عباس خسروجردی مدیر کل نظارت فنی بر بیمه‌های غیر زندگی بیمه مرکزی در گفت و گو باخبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی  باشگاه  خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: تا زمانی که سقف دیه افزایش پید نکند, سقف پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف نیز تغییر پیدا  نمی کند. تعیین خودروی نامتعارف تابع نرخ دیه بوده و هر ساله توسط قوه قضائیه تعیین می شود. بنابراین  امسال شاخص خودروی متعارف و غیر متعارف  بیمه های شخص ثالث نیازی به تغییر ندارد.

وی ادامه داد: برای سنجیدن خودروی متعارف و نامتعارف باید به قیمت  خودرو در بازار آزاد رجوع کنیم.  به طور مثال اگر خودرویی تصادف کند, به قیمت آن در بازار رجوع می کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: شرکت های بیمه ای خود راضی به این امر نیستند, اما طبق قوانین صنعت بیمه این قانون باید اجرا شود. هدف از این کار محدود کردن مسئولیت های افراد برای تصادف های غیر عمد بوده است. به طور مثال اگر یک پراید با یک پورش تصادف کند دیگر نیازی نیست  تمام زندگی خود را برای این تصادف بگذارد.

مدیر کل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی ادامه داد: مبنای تعیین این ۲۲۰ میلیون نصف دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام است. اما شاخص و معیار مناسبی را انتخاب نکردند، زیرا تورم در بخش دیه نسبت به بخش خودرو بسیار متفاوت است.

لازم به ذکر است که قیمت یک ۲۰۶ طبق قیمت کارخانه خودرویی متعارف و طبق قیمت بازار نامتعارف محسوب می‌شود. با این حساب سردرگمی بزرگی در اینت بین به وجود می‌آید، زیرا قیمت‌های بازار روز به روز در حال افزایش است و این سوال پیش می‌آید که چرا باید قیمت بازار مورد توجه قرار گیرد. بازاری که دست دلالان است و این سوداگران هستند که نرخ خوردو را تعیین می‌کنند.

یک خودرو چگونه نامتعارف  محسوب می شود؟

مطابق با قانون خودرو متعارف، خودرویی است که قیمت روز آن مساوی یا کمتر از ۵۰% دیه یک مرد است و خودروی نامتعارف، خودرویی است که قیمت آن بالاتر از این ۵۰% دیه یک مرد باشد. در حال حاضر دیه مرد مسلمان ۴۴۰ میلیون تومان است و نصف آن که ۲۲۰ میلیون تومان می‌شود. نرخ خودرو‌های نامتعارف طبق ابن فرمول حساب می‌شود.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث قانونگذار خودروها را بر اساس معیار قیمت به خودروهای متعارف و نامتعارف تفکیک کرده و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین کرده است. بر این مبنا خودروی متعارف به خودروئی گفته می شود که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد نامتعارف تلقی می شود.

مصطفی زندی مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این مسئله که باید افراد را ترغیب به استفاده از بیمه نامه بدنه در خودروها کنیم, اظهار کرد: بیمه شخص ثالث نوعی قانون است و محدودیت های خاص خود را دارد. این بیمه بیشتر به بحث های مربوط به خسارت های جانی و آسیب های جسمی است.

وی ادامه داد: تمرکز قانون گذار در بیمه شخص ثالث روی جرح و فوت بوده است که به واسطه این بیمه مردم راهی زندان ها نشوند. فردی که یک خودروی نامتعارف ( بیشتر از ۲۲۰ میلیون تومان) سوار می شود نیاز است که در سال  برای گرفتن بیمه بدنه اقدام کند.


بیشتربخوانید:


زندی تصریح کرد: همچنین بیمه شخص ثالث به نحوی ترسیم شده است که فردی که بیمه نامه شخص ثلث دریافت کرده است, در صورت تصادفی که منجر به مرگ طرف مقابل شود, دیه به صورت کامل توسط بیمه ۳۶۰ میلیون (در ماه حرام ۴۴۰ میلیون) به خانواده متوفی پرداخت می‌شود. اما اگر این تصادف موجب خسارت جانی نشود، حدود ۱۱ میلیون (۲.۵ درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام) به شخص خسارت دیده پرداخت می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی در پایان بیان کرد: بیمه بدنه در کشور ما به درستی جا نیافتاده است . از این رو افراد فکر میکنند با بیمه شخص ثالث می توانند در صورت تصادف  نیاز مالی خسارت خود را دریافت کنند. اما این تفکر اشتباه است و نباید از بیمه شخص ثالث انتظار مالی داشت.

با این وضعیت بازار  به جز" پراید"  مابقی خودروها در دسته خودرو های نامتعارف قرار می گیرند و با این حساب خسارت خودروهای بالای ۲۲۰ میلیون تومان کامل پرداخت نمی شود. حال این سوال پیش می آید که با این وضعیت خوش به حال بیمه ها نمی شود؟ بیمه های که با افزایش سقف  پرداخت خسارت  بیمه های شخص ثالث به اسم قانون  از زیر پرداخت خسارت های متحمل در می روند. 

همچنین چرا مسئولان دست روی دست گذاشته اند و بازار خودرو را از دلالان و سوداگران نمی گیرند؟ بازار خودرو همچنان در دست دلالان می چرخد و روز به روز قیمت خودرو افزایش پیدا می کند. از  این رو با این وضعیت باید ماه های های بعد منتظر  خبر جدید با این تیتر باشیم: "پراید لاکچری شد!"

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
ق ر
۰۶:۴۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
دلالان خودرو دست خوده خودروسازان است .
ناشتاس
۰۵:۴۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام
این قوانین برای بالا نگه داشتن وسقوط نکردن قیمت خودروهای داخلی است
انسانم آرزوست
۲۲:۲۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
یه زمانی عمرمون توصف نان تلف شد ولی با افزایش نانواییها و آزاد شدن نان الان التماس می کنن نانواییها با انواع ترفندها
امیدواریم با آزاد شدن ورو د ماشین به کشور و فروش قسطی آن از حانب شرکت های خارجی راحت بشیم و اونوقت قیافه ی شیوا و بیوا و شورای رقابت دیدنیه
علی
۲۲:۱۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
با سلام من که هیچ امیدی ندارم به مسئولان اصلا اصلا درختی که چهار سال میوه نداد به بعدهم میوه نمیده که نمیده حکایت الان مسئولین، فقط امیدم خدا هست و بعد فرج امام زمان عج الهی آمین.
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
همه چیز خوبه، همه چیز ارزونه، مردم الکی ناشکری میکنن، همه خوشحال و شادند، دلار اینقدر بی ارزشه که باش قایق درست میکنیم
حسین
۱۸:۲۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
قیمت کوییک از ۶۲میلیون اردیبهشت ماه۹۹رسیده به ۱۳۰میلیون .
حساب کن ببین چند درصد گرون شده بیش از ۲برابر شده یعنی ۱۱۰درصد.
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
چرا شرکت های بیمه گر برای انجام بیمه شخص ثالث ( نه بیمه بدنه) خودروهای مدل جدیدتر از هرنوع و سیستمی نسبت به مدل های پائین تر همون نوع و سیستم از خودروها، حق بیمه ببشتری دریافت می کند؟ مگر در پرداخت ضرر و زیان جانی به صاحبان خودروهای مقصر مدل جدیدتر وجه بیشتری در نظر می گیرند؟! جوابگوی اخذ این وجه تبعیض آمیز چه کسی است؟ تازه خودروهای مدل جدید که ظاهرا ایمن تر هم هستند؟
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
ما آخرش هم نفهمیدیم که اگه خودرو لاکچری تصادف کنیم مابقی پول خودمون باید بدیم ی ا نه فقط ۱۰ بار درباره خودرو لاکچری توضیح داداین
یک ایرانی
۱۶:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
من به شخص به اون روز امیدوارم دیگر کسی ماشین ازایران خودرو وسایپا خودرونخرن وقیمت بازار پایین تراز شرکت بشه چون همه به عنوان سرمایه گذاری خریدن وبهامید خدا چوب این طمع کاریشون رو میخورن
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
خودرو نامتعارف؟؟؟
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
همش کلک
مرتضی
۱۴:۲۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
این قانون اشتباه هست. چون قبل این قانون طرف از ترس پرداخت خسارت نمی زد ولی الان خیلی راحت می زنه از زدن هم پشیمون نمی شه پس در این شرایط به جای کاهش تصادف افزایش تصادف رو خواهیم داشت.
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
اگر دولت محترم مردم قشر کم درآمد و متوسط رو از کشور اخراج کنه 90 درصد مشکلات دولت و مجلس حل میشه.
ق ر
۰۶:۵۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
اگر قشر کم درآمد نباشند پردرآمدها می خواهند خون چه کسانی را به میکن ؟
محمد
۱۲:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه افزایش قیمت خودرو به همه ضرر میرسونه باید ی مسئول دلسوز پیدا بشه جلو این افزایش قیمت‌ها را بگیرد که فعلا کمیاب شده
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
وقتی قیمت آزاد می شود باید تعرفه هم و به زیر 5 درصد کاهش یابد و واردات خودرو نیز آزاد شود
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
بیمه های بدنه باید برای خودرو های با قیمت نا متعارف اجباری شود. کسی که خودروی چند میلیاردی سوار میشود قطعا مشکلی از بابت تهیه بیمه بدنه ندارد. باید از حرکت خودرو های گران قیمت بدون بیمه بدنه جلوگیری شود و قانون باید اصلاح شود.
رضا
۱۰:۲۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
با اومدن بایدن ایرانخودرو وسایپام باید قیمت سه ماهشونو کاهش بدن
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
یجوری میگین قیمت نا متعارف بازار آزاد انگار قیمتای کارخونه خیلی متعارفه عرض 6 ماه نزدیک به 60درصد قیمتای کارخونه گرون شده
احمد
۰۹:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
این حقه و نیرنگ قانونی شرکتهای بیمه است که هم از پول بیمه ثالث کسب درآمد کنن و هم همه رو مجبور کنن چندین میلیون پول بیمه بدنه بدن
یعنی برای یه کار بیمه ماشین مردم دو بار پول بدن
حامد
۰۹:۵۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
واقعا وقتی کسی گوش نمیده فایده چیه؟
اصلا با این قیمت ها بیمه کردن معنی میده؟
من خودم ماشین ندارم ولی واقعا دلیل اینکه قانون لاکچری رو گذاشتن چی بود؟
بیمه داره پول میگیره که در زمان خسارت جبران کنه (بعد میان میگن چون طرف لاکچریه تا اینقدر بیشتر بهش نمیدیم! ) خوب چرا باید بیمه کنه؟
کسی میدونه اگه بیمه نباشی ماهانه چقدر جریمه میشی؟ و اگه بخوای بیمه کنی چقدر باید پول بدی؟
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
این قانون کاملا مسخره هست
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
چرا اینقدر مسئله را پیچانده است ؟
اصل بیمه برای این است که مالک خودرو حق بیمه ای را سالانه پرداخت می کند و این پول در صندوق بیمه جمع میشود هنگام تصادف ، بیمه خسارات جانی و مالی شخص ثالث را می پردازد.
حالا بحث گرانی قیمت را باید حل کنند.
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
خيلي هم متعارفه مگه ما ماشين دو هزار دلاري داريم اصلا ؟ الان كمترين ماشين تو دنيا ده هزار دلاره كه ميشه سه ميليارد در حالي كه همين ده هزار تا دوسال پيش سيصد تومن بود!
بی دقت و محاسبه گر
۱۴:۴۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
۱۰ هزار دلار میشه ۲۷۰ میلون تومان نه ۳ میلیارد!!! مجید جان...همینطور نباید ُسطحی نظر داد.
بی دقت و محاسبه گر
۱۴:۴۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
۱۰ هزار دلار میشه ۲۷۰میلون تومان نه ۳میلیارد مجید جان.
معلومه نظرت هم همینطوری سطحی است
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
حقیقتا چرا مبنای قیمت رو برای خودرو تولید داخل ، قیمت کارخانه قرار نمی دهند ؟
وقتی میخواهی بیمه بدنه بگیری میگویند به نسبت قیمت در بازاری که هیچ حساب و کتابی نداره و معلوم نیست چه تعداد خرید و فروش در آن انجام میشه، پول بده