سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت گزارش ۲۸ تخلف در سامانه "سوت‌زنی" شهرداری مشهد

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: ۲۸ مورد گزارش تخلف با اجرای مصوبه سوت زنی ثبت و منجر به پرداخت پاداش حدود ۳۰ میلیون تومان به گزارش‌کنندگان تخلف شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدمحسن حسینی پویا رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با اشاره به سازوکار مصوبه سوت‌زنی و اجرای آن در شهرداری مشهد گفت: حدود ۲۸ مورد گزارش تخلف در زمینه سوت زنی در سامانه فاش ثبت و منجر به پرداخت پاداش نیز شده که براساس برآورد‌ها و آمار‌ها حدود ۳۰ میلیون تومان به گزارش‌کنندگان تخلف پرداخت شده است.

او افزود: تناسب پاداش با عمل افشا به اینصورت است که به نسبت مبلغی که به بودجه عمومی شهرداری بازمی‌گردد درصدی به افشاکننده بازمی‌گردد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد ادامه داد: هدف اصلی مصوبه سوت‌زنی بحث پیشگیری از تخلف است و به دنبال مچ‌گیری در این زمینه نبوده‌ایم، اما به صورت کلی هرچه بتوانیم زمینه انجام تخلف را ناامن کنیم قاعدتا در کاهش میزان تخلفات اثر دارد و این مصوبه نیز هدف عمده‌اش گرفتن مچ افراد نبوده بلکه به دنبال پیشگیری بوده و تا حدود زیادی موفق بوده و ناامنی را ایجاد کرده و به نوعی بازدارنده بوده است.

پویا بیان کرد: خیلی‌ها این مصوبه را با مصوبات دیگری که برای کشف فساد است اشتباه می‌گیرند، اما نفس و ماهیت و عملکرد این مصوبه متفاوت است.

او تصریح کرد: برای اینکه هویت افشاکننده مخفی باشد سازوکاری طراحی شده تا از شخص افشاکننده علاوه بر حمایت مادی، حمایت معنوی نیز صورت گیرد به این صورت که هم هویت و هم موضوعی که افشا کرده مخفی بماند تا اگر کارمند شهرداری است برای وی مشکلی ایجاد نشود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد تاکید کرد: بخش زیادی از افشاکنندگان کارکنان درون شهرداری و بخشی نیز ارباب رجوع هستند.
 
پویا در مورد نحوه افشای تخلف از سوی ارباب رجوع اظهار کرد: اگر به وی پیشنهادی داده شود و مجبور به پرداخت وجهی شود و یا اینکه حقوق شهرداری تضییع شود و یا به هر ترتیبی از ضایع شدن حقوق شهرداری مطلع باشد می‌تواند این مسئله را در سامانه فاش ثبت کند.

او در مورد امنیت و محرمانه بودن سازوکار افشا افزود: هدف اصلی حمایت از افشاکننده است و تامین مالی و معنوی در دستور کار قرار دارد تا با خیال راحت مفاسدی که اطلاع دارد را به اطلاع برساند و شهرداری از این جهت بتواند جلوی تضییع حقوق عمومی را بگیرد.

بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد ادامه داد: هیئتی که برای این کار در نظر گرفته شده ساز و کارش حساب شده است و مکاتباتش جنبه محرمانه دارد و آن‌هایی را که قابلیت پخش ندارد اصلا پخش نمی‌شود تا افشاکنندگان فساد خیالشان راحت باشد. این مسئله به نفع افشاکننده محرمانه است، اما کسی که علیه‌اش چیزی افشا شده چه بسا در دادسرا نیز تحت تعقیب قرار گیرد.

پویا بیان کرد: بعد از مرحله افشا رویه این گونه است که حراست و بازرسی شهرداری وارد عمل می‌شوند؛ در حقیقت روند این مصوبه از قبل نیز وجود داشته و اصل و هدف آن حمایت از افشاکننده بوده و بقیه موضوعات که بازرسی و حراست شهرداری است از قبل سازوکارش وجود داشته است؛ اگر عمل کشف شده جنبه تخلف اداری داشته باشد به بخش تخلفات اداری معرفی می‌شود و اگر جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد به دادسرا معرفی می‌شود.

او تصریح کرد: از افشاکننده در این سازوکار هم حمایت مادی و هم حمایت معنوی صورت می‌گیرد و تمام تلاش این است که زمینه فساد ناامن شود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد تاکید کرد: تخلف ابتدا در سامانه فاش ثبت می‌شود و سپس با افشاکننده تماس گرفته می‌شود و این مهم محرمانه است، اما نتیجه در سامانه فاش اعلام نمی‌شود و جنبه محرمانه دارد و برای عموم قابل دید نیست، اما بخش اعلام تخلف برای همه باز است و هر کس می‌تواند وارد این پنل شود و تخلف را گزارش کند و بعد از ثبت از سوی شهرداری با وی تماس گرفته شده و از وی کسب اطلاعات می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.