سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی محدودیت حضور در شبکه‌های مجازی برای BBC خوب است؛ برای ایرانی‌ها نه!

درحالی BBC برای حضور کارکنانش در فضای مجازی دستورالعمل صادر می‌کند که اگر رسانه‌های ایران از این دستورالعمل استفاده کنند تهدیدکننده آزادی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت رسانه‌ها و ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی از یکسو باعث شده تا افراد در شبکه‌های در هم تنیده ارتباطی قرار بگیرند و در شکل‌ها و قالب‌های متفاوتی، با طیف وسیعی از افراد مرتبط شوند که این موضوع از چند جهت قابل تأمل است: در گذشته افراد مشهور و غیرمشهور برای این‌که دیده و یا شنیده شوند باید از کانال ضوابط و سیاست‌های رسانه‌ها عبور می‌کردند و همچنین حرفی برای گفتن می‌داشتند در حالی‌که با ظهور پلتفرم‌های رسانه‌ای در فضای مجازی این امکان برای افراد فراهم می‌شود تا بدون درنظرگرفتن سلسله مراتب سازمان‌ها و سیاستگزاری‌ها افراد از این پیام رسان‌ها به‌عنوان رسانه شخصی‌شان استفاده کرده و علاوه بر شهرت مضاعف، پولی هم به جیب می‌زنند.

این اقدام توسط برخی از افراد عادی همچون «معتادا نمی‌گیرن» همچون موجی می‌آیند و می‌روند، ولی برخی از افراد مشهور که به‌طور دائم در فضای رسانه اعم از گویندگی، مجری‌گری، بازیگری و اقدامات ژورنالیستی حضور دارند متفاوت بوده و تا حدودی جریان‌سازی آن‌ها نیز سیر مداومی خواهد داشت.

نکته جالب توجه این‌که سلبریتی‌ها در فضای مجازی شاید به نوعی متفاوت از فضا‌های واقعی است؛ به‌طوری‌که در این فضا برای دیده شدن در این نیاز به هیچ هنر خاصی نیست و این افراد تنها باید بدانند چطور به چشم بیایند و آن را اعمال کنند. این به چشم آمدن خود می‌تواند اشکال مختلفی همچون در پیش گرفتن سبک زندگی خاص و مصرف‌گرایی داشته باشد که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

مورد دیگر، اما اظهارنظر‌های سیاسی و اجتماعی عوامفریبانه‌ای است که بعضاً نه تنها خط قرمز‌های سازمانی را که در آن فعالیت می‌کنند را زیرسؤال می‌برد بلکه از سیاست‌های کلی نظام نیز عدول کرده و واکنش قانونی نسبت به آن را مخالفت با آزادی بیان عنوان می‌کنند.

در کشوری که از افزایش نرخ کرایه اتوبوس و گوشت و مرغ گرفته تا مسائل کلان آن از چشم دولت دیده می‌شود عدول از خط قرمز‌های نظام آن هم از سوی افرادی‌که به‌عنوان فرهنگ‌سازان کشور محسوب شده و نقش مهمی فرآیند آگاهی‌بخشی دارند چرا نباید مورد بازخواست قرار گیرد و حد و مرزی برای آن‌ها تعریف شود؟

پروتکل رسانه‌ای BBC برای حضور کارکنانش در فضای مجازی!

این در حالیست که رسانه‌ای همچون BBC که به‌عنوان یک رسانه معاند در راستای تضعیف نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و مدعی آزادی بیان است به‌دنبال اعمال محدودیت فعالیت برای چهره‌های شاخص و مشهور خود است که در شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر‌هایی خلاف سیاست‌های رسانه و کشور متبوعش منتشر می‌کنند.

تیم دیوی، مدیرکل جدید BBC این روز‌ها از راهنمای جدید استفاده کارکنان این رسانه از شبکه‌های اجتماعی سخن به‌میان آورده است.


بیشتر بخوانید

در خبری که از سوی خود رسانه BBC در این خصوص منتشر شده آمده است:

براساس مقررات جدید، به کارکنان گفته می‌شود که نباید در شبکه‌های اجتماعی باعث بی آبرویی BBC شوند یا از همکاران‌شان به طور عمومی انتقاد کنند.

در این دستورالعمل آمده است که اگر کار شما مستلزم حفظ بی‌طرفی است در مورد سیاستگزاری دولتی، مباحث سیاسی یا موضوعات بحث برانگیز اظهارنظر شخصی نکنید.

همچنین دستوراتی نیز در مورد خودداری از جهت‌گیری علنی از طریق فالو کردن، لایک، بازتوییت و سایر اشکال اشتراک گذاری صادر می‌شود.

BBC گفته است که در مورد کارکنان بخش اخبار، گزارش‌های خبری، گزارش‌های میدانی و رهبران ارشد این سازمان و معدود مجریان برخوردار از شهرت و اعتبار عمومی مقررات سختگیرانه‌تری به اجرا گذاشته می‌شود.

برخی از مهم‌ترین نکات نکات این دستورالعمل بدین شرح است:

به کارکنان توصیه شده است که از استفاده از ایموجی‌هایی که منتقل کننده گرایش و نظر خاصی است خودداری کنند، زیرا استفاده از آن‌ها می‌تواند مفهوم انتقال یافته از یک مطلب بی‌طرفانه را تغییر دهد.

به کارکنان این سازمان گفته شده است که در تدوین و انتشار زندگینامه یا مشخصات شخصی از ذکر عباراتی مانند «دیدگاه‌های ابراز شده جنبه شخصی دارد و منعکس کننده نظرات BBC نیست»، به‌منظور سلب مسئولیت از خود خودداری کنند، زیرا چنین عباراتی مانع از پاسخگویی در قبال جهت‌گیری‌های شخصی نیست.

این راهنما تاکید دارد که کارکنان باید "از تظاهر به فضیلت" خودداری کنند و می‌افزاید: فراموش نکنید که هویت شخصی شما در شبکه‌های اجتماعی همیشه پس از مسئولیت شما در قبال BBC در درجه دوم قرار دارد.

در اظهارنظری به نقل از تیم دیوی، مدیرکل جدید BBC نیز آمده اگر فردی به عنوان چهره عمومی BBC شناخته شده باشد، به نظر من در صورت تمایل به ورود به سیاست‌های حزبی، محل درستی را برای کار انتخاب نکرده است.

نگاهی اجمالی به دستورالعمل BBC نشان می‌دهد توان رسانه‌های بیگانه برای ایجاد محدودیت حضور کارکنانشان در فضای مجازی به جهت حفظ پروتکل‌های امنیتی‌شان است، ولی اگر رسانه کشور‌هایی همچون ایران از این دستورالعمل استفاده کنند تهدیدکننده آزادی مردم و رسانه‌هاست و چنین اقدامی با قوانین حقوق بشری در تضاد است؛ این درحالی است که امنیت کشور در سال‌های اخیر بیشتر آسیبش را از ناحیه ولنگاری فضای مجازی دیده و تدوین قواعدی برای نظام‌بندی فضای مجازی در کشور ضرورت دارد.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.