سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تداوم مشکلات توزیع نهاده‌های دامی/ گاوداران در عرضه هر کیلو گوشت ۶هزار تومان ضرر می‌کنند

مشکلات توزیع نهاده‌های دامی و دلایل افزایش قیمت گوشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات توزیع نهاده‌های دامی و افزایش قیمت گوشت امشب ۱۱ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد مهدی نهاوندی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دام ، مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران و طیور و بصیری مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه گاوداران در عرضه هر کیلو گوشت ۶ هزار تومان ضرر می‌کنند گفت: از ابتدای سال تاکنون در بخش گاوشیری ۳۵ درصد نهاده را با نرخ مصوب دریافت کرده ایم و لذا ۶۵ درصد نهاده از بازار آزاد تامین شده است.

او با اشاره به کمبود نهاده افزود: امسال نسبت به سال قبل واردات ذرت بیشتر بوده است، بخش اعظمی از این ذرت در مصرف دام و طیور است و بخش دیگر هم برای صنایع غذایی مصرف می‌شود. امروز دامداران ما در بازار آزاد بالای ۴ هزار تومان ذرت را تهیه می‌کنند، این در حالیست که ذرت در بازار آزاد ۵ هزار تومان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه در بازارگاه کالا وجود ندارد که بخواهد عرضه شود خاطر نشان کرد: باید تمام آنچه که وارد می‌شود در بازارگاه عرضه شود اگر می‌خواهیم بازارگاه عملیاتی و کارآمد شود باید چند اقدام را انجام دهیم اول اینکه تخصیص و تامین ارز و هزینه‌های انتقال ارز باید درمدت زمان کوتاه ممکن انجام شود. در بخش گاو شیری و گاو گوشتی، جو ۸۵ درصد نسبت به سال قبل کمتر ثبت سفارش شده است.

سیستم جدیدی برای سامانه بازارگاه طراحی شده است

بصیری مدیر کل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه به دستور وزیر سیستم جدیدی برای سامانه بازارگاه طراحی شده است گفت: در این روش به صورت سیستمی نهاده‌ها توزیع می‌شود، لذا اطلاعات به صورت آفلاین دریافت می‌شود که چه مقدار از نهاد ه‌ها استفاده می‌شود. حدود ۲۰ هزار مزرعه طیور و بالغ بر ۲۵ هزار بهره بردار داریم.

او با اشاره به اینکه برنامه ریزی ها صورت گرفته است و لذا نیازمند زمان هستیم افزود: سامانه بازارگاه با ساختار جدید خود  شروع به کار کرده و قدم به قدم کار در حال انجام است، ما به سامانه جامع تجارت و سامانه انبار‌ها وصل هستیم و بر اساس کد شناسه یکتا، نهاده تخلیه می‌شود.

بصیری ادامه داد: یک میز خدمت گذاشته ایم و تعداد زیادی کارشناس در آنجا هستند و هر روز و هر ساعت کارشناسان ما پاسخگوی مشکلات مربوطه هستند لذا سوالات همه پردازش می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما جاهایی را که احساس می کردیم نشتی وجود دارد با کمک کارگروه تنظیم بازار و وزارت صمت جلوی تمام نشتی ها را گرفتیم گفت: ما بستر کماسبی را برای داد و ستد کالا ها مهیا کرده ایم.

او با اشاره به این‌که شرکت هایی را می شناسم که بدون مجوز ،نهاده از گمرک ترخیص کرده اند افزود: ما یک حلقه از این قضایا هستیم و در حلقه توزیع قرار داریم ، ما سیستمی را طراحی کرده‌ایم که در این سیستم از مبدا تا مقصد باید این مسیر طی شود و سپس دستگاه نظارتی باید موضوع را رصد کند.

حال سامانه بازارگاه خوب نیست


نهاوندی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده های دام و طیور با اشاره به اینکه هر چه نهاده وارد می شود باید در بازارگاه ارائه شود گفت: ما نباید مشکل ذرت داشته باشیم سامانه‌ای که برای شفاف سازی ایجاد شده، متاسفانه مشکلات عدیده ای دارد. نهاده در بازار آزاد با دو برابر قیمت به فروش می رسد.

او با اشاره به اینکه نباید قیمت ها به این شکل می شد افزود:مواردی داریم که بیشتر از ۲۰ روز از بارگیری و حمل کالا گذشته است اما خریدار تاییدیه تحویل را نمی‌زند. در مجموع علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته حال بازارگاه خوب نیست. وارد کننده ،مصرف کننده و تولیدکننده در این رابطه دچار مشکل هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده های دام و طیور با بیان اینکه کلید توزیع و اختیار کامل آن در دست وزارت جهاد است و ما اجازه اصلاح آدرس خریدار را حتی در سامانه نداریم عنوان کرد: در رابطه با ذرت ۲۱ درصد کالا به صورت اضافه در بازار است، اگر یک ثانیه نهاده به موجود زنده نرسد این موضوع می تواند در کیفیت آن تاثیرگذار باشد.

سامانه بازارگاه مشکلی به مشکلات قبلی اضافه کرده است


فروغی دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازارگاه مشکلی  به مشکلات قبلی اضافه کرده است گفت: اگر داخل بازارگاه نهاده وجود ندارد پس بازارگاه به چه دردی می خورد، الان نهاده ای وجود ندارد تمام مرغداران دچار مشکل هستند.

او خطاب به بصیری گفت: چطور وقتی نهاده ها با قیمت آزاد فروش می رود شما هیچ گونه مسئولیتی ندارید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
بازارگاه چیست