سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در هنگام سفارش و خرید میلگرد به این نکات مهم توجه کنید!

در پروژه‌های ساختمانی، میلگرد به نوعی جزو پرمصرف‌ترین مصالح محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پروژه‌های ساختمانی، میلگرد به نوعی جزو پرمصرف‌ترین مصالح محسوب می‌شود. در واقع بخش اعظمی از بودجه یک ساختمان در حال ساخت، فقط برای خرید میلگرد صرف می‌شود. در این بین اگر خریدار اطلاعات کمی در مورد این محصول داشته باشد، قطعا احتمال ضرر مالی بر اثر خرید جنس بی‌کیفیت، میلگرد نامناسب برای پروژه و... بالا می‌رود. با توجه به همین، قرار است یک راهنمای جامع سفارش و خرید میلگرد را در این مقاله در اختیار شما قرار بدهیم:


راهنمای خرید میلگرد
در ادامه مقاله می‌خواهیم ۶ نکته مهم در مورد خرید میلگرد را با شما مطرح کنیم. در نوشتن این نکات تمام سعی‌مان را کردیم که از جملات سخت و کلمات غیر قابل فهم دوری کنیم و آن‌ها را به زبانی ساده توضیح بدهیم:
۱_ از استاندارد بودن وزن میلگرد مطمئن شوید
هر نوع میلگردی که قصد خریدش را داشته باشید، یک قطر اسمی مشخص دارد. مثلا میلگرد با قطر ۶ میلیمتر، ۱۲ میلیمتر و.... نکته مهم اینجاست که اگر میلگرد استانداردی بخرید، باید وزن آن هم دقیقا طبق استاندارد‌های از پیش تعیین شده باشد. مثلا یک متر میلگرد ۱۲ میلیمتری، باید چیزی بین ۸۳۵ تا ۹۴۰ گرم وزن داشته باشد. یا یک میلگرد ۱۲ میلیمتری با طول ۱۲ متر باید بین ۱۰ کیلو تا ۱۱ کیلو و ۳۰۰ گرم باشد. اما این وزن‌های استاندارد از پیش تعیین شده را از کجا پیدا کنیم؟ همه آن‌ها در جدول پایین نوشته شده:


حالا یک سوال، چطور وزن میلگرد را محاسبه کنیم؟

آموزش محاسبه وزن میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد، مسیر سختی روبروی‌تان نیست. در مرحله اول کافی است از فروشنده بخواهید قسمت کوچکی از میلگرد مورد نظر با قطر اسمی تعیین شده را به شما بدهد. مثلا یک میلگرد به طول 20 سانتی متر. حالا آن را به کمک یک ترازوی دیجیتالی عادی در خود فروشگاه یا یک فروشگاه سوپر مارکت وزن کنید. در ادامه وزن میلگرد را به کمک این فرمول به دست بیاورید:


این یعنی کافی است وزن بر حسب گرم را بر طول بر حسب میلیمتر تقسیم کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید نمونه همین میلگرد در هر ۱ متر، چقدر وزن دارد. حالا می‌توانید استاندارد بودن و نبودن وزن آن را با جدول بالا بررسی کنید.

نکته: علاوه بر فرمول بالا، می‌توانید به کمک صفحه‌ای که در پایین لینکش را قرار می‌دهم و البته بعد از به دست آوردن اعداد گفته شده، وزن میلگرد را محاسبه کنید. لینک صفحه: https://www.iranforming.com/محاسبه-وزن-ورق-و-میلگرد


۲_ انواع میلگرد را بشناسید

قبل از خرید و سفارش میلگرد، باید نسبت به نیازتان تعیین کنید که دقیقا کدام نوع آن مورد نیازتان است. مثلا میلگرد‌های A۲ اغلب در سازه‌هایی استفاده می‌شوند که ارتفاع کمی دارند یا حداقل نیاز به استحکام بالا ندارند و میلگرد‌های A۳ در اغلب پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند و عملا پرفروش‌ترین نوع این محصول هستند.

به طور کلی میلگرد‌ها بر اساس شکل ظاهری به دو نوع آج‌دار و بدون آج تقسیم شده‌اند. در ادامه نوع آج‌دار خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. در این بخش از مقاله به شکل خلاصه شما را با انواع میلگرد آشنا می‌کنیم تا در حین خرید، انتخاب بهتری داشته باشید:

میلگرد A۱

A۱ نوعی از میلگرد است که هیچ آجی روی سطح خودش ندارد. این نوع محصول، نسبت به انواع دیگر جنس نرم‌تری داشته و البته مقاومت کمتری هم دارد. از A۱ در مصارف جوشکاری استفاده زیادی می‌شود.

میلگرد A۲

میلگرد A۲ را با نام میلگرد مارپیچ هم می‌شناسند. دلیل انتخاب این اسم، این است که آج روی این میلگرد از ابتدایش شروع شده و تا انتها ادامه دارد. در واقع این آج در هیچ کجای میلگرد قطع نمی‌شود. میلگرد A۲ نوعی میلگرد نیمه نرم است، اغلب استفاده آن در ساختمان سازی است و علاوه بر آن، در تولید خاموت هم کاربرد دارد.

میلگرد A۳

انواع دیگر میلگردها، A۳‌ها یا همان نیمه سخت‌ها هستند. این نوع محصول آجدار هم در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. نکته مهم اینجاست که اصولا از این محصول در آهنگری استفاده نمی‌شود. همینطور زمانی که نیاز باشد میلگرد تغییر شکل داده یا دارای زاویه تندی شود، از آن استفاده نمی‌کنند. به جز این‌ها باید بدانید که جوشکاری روی میلگرد A۳ غیر مجاز است!

میلگرد A۴

نوع آخر میلگرد که در این مقاله به شما معرفی می‌کنم، میلگرد A۴ است. این محصول با نام میلگرد سخت هم شناخته می‌شود. تفاوت آن با انواع دیگر هم در مقاومت بسیار بالایی است که دارد.

۳_ راهنمای خرید میلگرد: به کارخانه تولیدی دقت کنید


موضوع بعدی که باید قبل از خرید میلگرد به آن دقت کنید، کارخانه تولید کننده محصول است. در حال حاضر در کشور کارخانه‌های زیادی در حال تولید میلگرد هستند. همینطور این کالا از کشور‌های خارجی هم وارد می‌شود.

در این بین و با وجود برند‌های متفاوت میلگرد، خرید از کارخانه‌های معتبر بهترین انتخاب ممکن است. در حال حاضر بهترین میلگرد‌های موجود در کشور، محصول کارخانه‌های میلگرد نیشابور، ذوب آهن اصفهان و میلگرد کویر کاشان هستند.

۴_ از بسته بندی صحیح مطمئن شوید

نکته مهم بعدی که در خرید میلگرد باید به آن توجه کنید، بسته بندی صحیح محصول است. کارخانه‌های تولید کننده میلگرد برای ارسال آن به مناطق مختلف، باید میلگرد‌ها را به شکل اصولی و مخصوص بسته بندی کنند. در صورتی که بسته بندی به شکل صحیح انجام نشود، ممکن است میلگرد‌ها در اثر برخورد با یکدیگر دچار فرسایش شده و از کیفیت آن‌ها کاسته شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن برای خرید میلگرد به سراغ مجموعه‌هایی بروید که در فروش این محصول تجربه زیاد داشته باشند.

به عنوان نمونه، مجموعه ایران فرمینگ یکی از شرکت‌های پرسابقه در امر فروش محصولات فلزی، ورق، میلگرد و... است. خرید از این مجموعه در بسیاری جهات خیال شما را بابت محصول نهایی راحت می‌کند.

۵_ هوای قیمت میلگرد را داشته باشید!
همانطور که خودتان بهتر می‌دانید، متاسفانه در ایران دستگاه‌های نظارتی قدرتمندی برای بررسی و کنترل قیمت محصولات وجود ندارد. در این بین خیلی از فروشندگان میلگرد هم از فرصت استفاده کرده و محصول را با قیمت بالاتر از عرف واقعی به فروش می‌رسانند.

در چنین شرایطی اگر از قبل نسبت به قیمت میلگرد اطلاعات کافی نداشته باشید، احتمالا آن را با قیمت بالاتری به شما می‌فروشند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، حداقل چند روزی هوای قیمت میلگرد را داشته باشید.

۶_ به کارشناسان اعتماد کنید
در نهایت و به عنوان آخرین نکته که قبل از خرید میلگرد باید به آن توجه کنید، پیشنهاد می‌کنم همیشه قبل از خرید به کارشناسان اعتماد کنید! منظورم این است که به جای خرید از هر واسطه‌ای، به سراغ شرکت‌هایی بروید که در این زمینه تخصص و سابقه فعالیت دارند. همینطور شرکت‌هایی که حداقل چند کارشناس متخصص را در تیم مجموعه‌شان داشته باشند و این متخصصان بتوانند به شما مشاوره بدهند.

در حال حاضر شرکت ایران فرمینگ با سبدی کامل از محصولات فولادی همچون میلگرد، تیرآهن IPE، انواع ورق گالوانیزه و ... هر دو این ویژگی‌ها را دارد. این یعنی هم تجربه زیادی در این حوزه داشته و هم کارشناسانی دارد که می‌توانید با راهنمایی آنها، خرید بهتری داشته باشید.

کلام آخر

به انتهای این راهنمای جامع خرید میلگرد رسیدیم. در این مقاله با هم ۶ نکته مهم برای سفارش میلگرد را بررسی کردیم که ندانستن هرکدام ممکن بود در حین خرید برای شما مشکل ساز باشد. به طور خلاصه این نکات عبارت بودند از:

●       خرید میلگرد با وزن استاندارد،
●       انتخاب میلگرد نوع مناسب،
●       اعتماد به کارخانه جات معتبر تولید کننده محصول،
●       خرید میلگرد با قیمت مناسب،
●       خرید میلگرد با بسته بندی صحیح،
●       و در آخر اعتماد به کارشناسان، نه افراد تازه کار.

در نهایت هم پیشنهاد کردیم در صورت نیاز به خرید قطعی میلگرد، به مجموعه ایران فرمینگ که مدت زیادی است در این حوزه فعالیت می‌کنند، رجوع کنید.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: قیمت آهن ، نبض بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.