سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هجوم موش‌ها به مزارع هرمزگان /کشاورزان در انتظار حمایت مسئولان

استان هرمزگان با تولید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات صیفی و سبزی خارج از فصل، مقام نخست در تامین این نوع از محصولات را در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، یکی از مشکلاتی که طی ماه‌های اخیر گریبانگیر کشاورزان هرمزگانی شده است هجوم گسترده موش‌ها به مزارع و باغات هرمزگان است.

آقای محمدی از کشاورزان بخش قلعه قاضی بندرعباس می‌گوید:این روز‌ها موش‌های گرسنه در باغ‌ها و مزارع در حال جولانند و به محصولات باغی و زراعی رحم نمی‌کنند.

محمدی با اشاه به اینکه استفاده از طعمه مسموم به دلیل نامرغوب بودن سم‌هایی که خریداری کرده است سبب کم شدن موش‌ها نشده است، افزود: سال‌های قبل تعداد موش‌ها بسیار کم بود و امسال به صورت کم سابقه‌ای زیاد شده اند و حتی به درختان خرما هم صدمه زده اند.

آقای رضایی از دیگر کشاورزان هرمزگانی هم می‌گوید: ما برای جلوگیری و توقف حملات موش‌ها، سم و طعمه در سراسر مزرعه کار گذاشتیم، اما نابودی این آفت به دلیل زاد و ولد بسیار این جوندگان نیاز به یک تلاش همگانی و کمک جهاد کشاورزی دارد.

سال گذشته هجوم ملخ‌های صحرایی سبب خسارت زیادی به مزرعه داران هرمزگانی شد، اما اقدام سریع مسوولان جهاد کشاورزی و سم پاشی به موقع در سطح وسیع سبب جلوگیری از آسیب بیشتر به مزارع و کاهش خسارت به کشاورزان شد.

 

او با اشاره به روش‌های مختلفی که برای مبارزه با این آفت به کار برده است از جمله گذاشتن سم در لانه موش‌ها، گذاشتن خوراکی‌هایی مانندپفک وذرت آغشته به سم می‌گوید؛ برای کاهش ورود موش‌ها به مزارع دور تا دور مزرع را با پلاستیک پوشاندیم تا شاید خسارت کمتری به نشا‌ها وارد شود، اما در شرایط این سالی که ما با طغیان موش ها  مواجهیم، این کار‌ها جوابگو نیست.

موش‌ها در سال‌هایی که وضعیت آب و هوایی خوب باشد و تغذیه خوب  و شرایط مناسبی داشته باشند در سال چهار تا هفت بار زاد و ولد می‌کنند و در هر بار بین ۶ تا ۱۷ نوزاد به دنیا می‌آورند.

روش‌های مختلفی برای کنترل آفت موش وجود دارد، ولی روش متعارف مبارزه با این آفت، استفاده از طعمه مسموم فسفر دو زنگ است و با توجه به این که اکنون در فصل کاشت نشا هستیم توزیع هر چه سریع‌تر سم بین کشاورزان به کمک جهاد کشاورزی بسیار ضروری است.



منصور شفیعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرعباس گفت:۵۰ هزار هکتار ازاراضی کشاورزی هرمزگان در نیمه نخست سال برای مبارزه با آفت موش پایش شدند که تا کنون هزار و ۴۱۵ کیلوگرم سم در سطح ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان بین کشاورزان توزیع شده است.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اکنون زمان کاشت نشاء در مزارع است و دیر رساندن سم به دست کشاورزان سبب گسترش خسارت‌ها می‌شود گفت: توزیع سم بر اساس اولویت کشت نشاء انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم که قبل از آذر ماه سموم مورد نیاز به دست کشاورزان برسد.

برای مبارزه گسترده با موش‌ها، روش‌های مختلفی از جمله شخم زدن مزارع، غرقاب‌کردن و بهداشت باغ گفته شده است، اما استفاده از طعمه مسموم بهترین روش برای مبارزه با این آفت است.

سید عبدالرضا اشرف منصوری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان بندرعباس گفت:۲۵ هکتار از اراضی شهرستان بندرعباس زیر کشت محصولات زراعی و باغی است که دو هزار هکتار از آن برای مبارزه با آفت موش پایش شده و برای ۵۰۰ هکتار از اراضی طعمه مسموم توزیع شده است.

منصوری نرم شدن بافت زمین به دلیل بارندگی‌های زیاد وکم شدن جانورانی که دشمن موش‌ها هستند را دلیل افزایش زادو ولد و تعداد موش‌ها در مزارع هرمزگان عنوان کرد.

با توجه به این که بخش زیادی از در آمد روستاییان از طریق کشت محصولات سبزی و صیفی تامین می‌شود انتظار می‌رود مسوولان هر چه سریع‌تر در تهیه و توزیع سم مورد نیاز برای مبارزه با این جونده مخرب اقدام کنند، چرا که کوتاهی و تاخیر در توزیع سموم سبب افزایش فشار‌های اقتصادی بر دوش کشاورزان خواهد شد.

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.