سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ردیابی و پایش ۴۰۰ هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای مهرماه امسال ردیابی و پایش برای شناسایی آفت ملخ صحرایی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، حسین لایقی مطلق مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ اکیپ متشکل از ۲۰۰ نفر برای ردیابی و شناسایی آفت ملخ در مراتع استان ساماندهی شده اند.

لایقی مطلق با بیان اینکه دسته جات ملخ صحرایی در استان هرمزگان مشاهده شده افزود: احتمال هجوم آفت ملخ در مزارع و مراتع استان نیز وجود دارد که باید در این خصوص کشاورزان هوشیار باشند.

او از کشاورزان خواست در صورت مشاهده ملخ های صحرایی به جهاد کشاورزی استان اطلاع رسانی کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: شهرستان های گرمسیری استان از جمله گچساران، باشت، کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با توجه به تجربیات پارسال و نزدیکی آنها به استان های جنوبی در معرض خطر این آفت هستند.

لایقی با بیان اینکه سم و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه احتمالی با آفت ملخ در استان تامین شده است افزود: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ردیابی و پایش برای شناسایی آفت ملخ صحرایی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان انجام شده است.

او بیان کرد: پارسال با پایش و اقدام به موقع از ورود و خسارت ملخ‌ها به بیش از ۲۳۰ هزار هکتار از مراتع استان جلوگیری شد.

ملخ‌های مهاجر بهمن ماه سال ۱۳۹۷ از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شد.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.