سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محققان امیرکبیر انجام شد؛

ساخت سیستم هوشمند قرائت و کنترل از راه دور کنتور‌های آب، برق و گاز

محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به تولید دستگاهی شدند که می‌تواند کنتور‌های آب، برق و گاز را از راه دور کنترل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  قرائت کنترل آب، برق و گاز به صورت مجزا و خانه به خانه علاوه بر هزینه مالی در این روز‌های کرونایی خطرناک است. متخصصان یک شرکت مستقر در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری‌های روز، ایده‌ای را به طرح تبدیل و پیاده سازی کردند.

این محصول دانش بنیان نمونه داخلی ندارد و نمونه خارجی آن در چند کشور توسعه یافته پیاده سازی شده است. این طرح به صورت پایلوت در جزیره کیش اجرا شده و قرار است به زودی تمام جزیره را در بر گیرد. این طرح در تهران و قطر به صورت محدود، پیاده سازی شده است. در واقع این اپراتور جدید می‌تواند مدیریت مصرف مشترکان را به همراه داشته باشد.

این پکیج هوشمند را می‌توان علاوه بر قرائت کنتور در مکان‌های دیگر به کار گرفت، یعنی رفت و آمد‌ها و اتوماسیون‌هایی که شکل می‌گیرد باعث صرفه جویی در کار خواهد شد.

مهدی نیکزاد، کارشناس ارشد حوزه دیجیتال یکی از طراحان این پروژه اظهار کرد: دیدگاهی چند سال پیش در مجلس عنوان شد تا یک اپراتور چهارمی برای قرائت کنترل آب، برق و گاز با توجه به تعداد مشترکین زیاد در سطح کشور که حدود ۷۰ الی ۸۰ میلیون نفر هستند، اختصاص پیدا کند و این عامل در حال حاضر به خوبی صورت گرفته است.

جعفر رسولی، کارشناس ارشد مهندسی الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دیگر طراحان این پروژه ادامه داد: سیستم قرائت از راه دور و کنترل آب، برق و گاز به عنوان سیستمی یک پارچه و جامع مبتنی بر اینترنت اشیاء شناخته شده است که سخت افزار‌های طراحی شده توسط ما در کنار این کنتور‌ها قرار می‌گیرند و اطلاعات لازم را قرائت و در شبکه بی سیم ارسال می‌کنند.

مسعود براتی، کارشناس ارشد الکترونیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تصریح کرد: سخت افزار و نرم افزار بودن این دستگاه کاملا طراحی یکی از شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است که در قسمت سخت افزاری آن راه اندازی کامل جزئیات صورت گرفته است و در بستر اینترنت ساختار ابری انجام گرفته است که این عامل باعث می‌شود تا پوشش کاملی روی آن ایجاد شود.

او افزود: این اطلاعات به صورت طبق بندی شده و در یک سمت هم برای مشترکین در جهت مدیریت مصرف انرژی و هم برای شرکت‌های آب، برق و گاز به مدیریت شبکه ارسال می‌شود. همچنین علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با مجتمع نوآوری و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر تماس بگیرند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.