سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خروج محصولات لبنی از قیمت‌گذاری دستوری خواسته تولیدکنندگان لبنیات

یک تولیدکننده لبنیات با بیان اینکه صنایع لبنی نقشی در افزایش قیمت محصولات لبنی ندارند و با مشکلات متعددی مواجهند، خواستار خروج محصولات لبنی از قیمت‌گذاری دستوری شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ امیرحسین صفری تولیدکننده لبنیات با اشاره به مشکلات زیادی که امروز صنایع لبنی با آن مواجهند، گفت : منشا عمده این مشکلات به قیمت گذاری دستوری محصولات لبنی برمی گردد.

او با بیان اینکه هم اکنون شیر خام و نزدیک به ۸۰ درصد محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری هستند، گفت : این در حالی است که در بسیاری از مواقع ضمانت اجرایی برای اعمال دقیق قیمت‌های مصوب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شیر و لبنیات مانیزان خواستار آزادسازی قیمت لبنیات در تمام چرخه تولید شد و ادامه داد: باید اجازه داده شود که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. در چنین شرایطی ممکن است قیمت برای مقطع کوتاهی بالا برود، اما با افزایش تولید و وفور محصولات لبنی در بازار، قیمت‌ها خود به خود تعدیل خواهد شد.

صفری از پیامد‌های این شیوه قیمت گذاری دستوری یاد کرد که رقابت بین صنایع لبنی و بازاریابی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیر خام فقط از تیرماه تاکنون ۳۵ درصد گران شده

این تولیدکننده از قیمت‌گذاری هر کیلو شیرخام با نرخ ۲۷۰۰ تا سه هزار تومان بسته به کیفیت شیر خام در تیرماه امسال خبر داد و ادامه داد: از آن زمان تا کنون نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد قیمت شیر خام بالا رفته و تقریبا از اوایل آبان ماه شیر خام با قیمت کیلویی حدود ۴۲۰۰ تومان به دست کارخانجات می‌رسد.

او دلیل اصلی بالا رفتن قیمت شیر خام را نیز عدم تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و افزود: در گذشته واردات کره به کشور انجام می‌شد، اما اکنون برای تهیه کره از چربی شیر خام استفاده می‌شود که این امر تقاضا برای شیر خام را بالا برده است.

مدیرعامل شرکت مانیزان بالا رفتن نرخ ارز و جذاب شدن صادرات محصولات لبنی را نیز عامل دیگری برای افزایش تقاضای شیر خام دانست.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها فقط مربوط به شیر خام نیست، ادامه داد: قیمت انواع مواد بسته‌بندی مورد نیاز لبنیات مانند بطری، پاکت، نایلون و ... نیز که عمدتا متاثر از نرخ محصولات پتروشیمی است، با نوسانات ارز بالا می‌رود که سهم زیادی در افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی دارد.

صفری افزود: افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های جانبی نیز به بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات لبنی دامن می‌زند.

چماق دستگاه‌های نظارتی بر سر صنایع لبنی

او با بیان اینکه در کنار همه این افزایش هزینه‌ها اجازه بالا بردن قیمت به صنایع لبنی داده نمی‌شود، افزود: از تیرماه اجازه دادند صنایع لبنی نزدیک به ۲۰ درصد قیمت‌ها را بالا ببرند که در برابر افزایش حدود ۳۵ درصدی قیمت شیر خام عملا بی تاثیر شده است.

 مدیرعامل مانیزان،گفت: این افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که حاشیه سود صنایع لبنی گاهی حدود پنج درصد است و دیگر با چنین قیمت‌هایی نه تنها سود نمی‌کنند، بلکه در زیان هستند.

صفری با بیان اینکه امکان افزایش خودسرانه قیمت‌ها نیز چندان برای صنایع لبنی فراهم نیست، گفت: چماق دستگاه‌های نظارتی و تشکیل پرونده تعزیراتی همواره بر سر صنایع لبنی است.

مدیرعامل شرکت مانیزان با اشاره به درخواست و پیگیری‌هایی که از شهریور ماه از سوی انجمن صنایع لبنی کشور برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود داشته، افزود: از آن زمان تاکنون هنوز موافقتی با افزایش قیمت لبنیات صورت نگرفته که یکی از دلایل آن نیز پاسکاری سیاست‌گذاری محصولات لبنی بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی است.

او ادامه داد: نگرانی دیگر ما این است که حتی اگر با افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی موافقت شود، باز هم به دلیل بی‌ثباتی که در اقتصاد و قیمت ارز داریم، دوباره نرخ شیر خام و سایر مواد اولیه مورد نیاز صنایع لبنی بالا برود.

او تنها راهکار برای مدیریت وضعیت صنعت لبنیات را لغو قیمت‌گذاری دستوری و آزاد کردن قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار دانست و افزود: به علاوه باید حمایت‌های ویژه‌ای نیز از دامداران صورت بگیرد.

فکر می‌کنند سود می‌کنیم که کارخانجات را باز نگه می‌داریم

صفری ادامه این وضعیت را موجب زیان شدید و رکود صنایع لبنی دانست و ادامه داد: همین حالا نیز از نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارخانه لبنیاتی که در کشور داشتیم فقط ۵۰ تا ۶۰ مورد آن‌ها فعال هستند و مابقی نیز زیر ظرفیت کار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مانیزان ادامه داد: از سوی دیگر واحد‌های تولیدی محصولات لبنی به دلیل شرایط ویژه محصولات لبنی امکان تعطیل کردن کارخانه خود برای مدتی را ندارند و این موضوع باعث شده همه فکر کنند که حتما تولید برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد که ادامه می‌دهند!

صفری افزود: صنایع لبنی مانند صنایع ماکارونی یا موزاییک نیستند که بتواند تولیدات خود را برای مدتی انبار کند، محصولات ما تاریخ مصرف مشخصی دارد و اگر به بازار عرضه نشود فاسد خواهد شد.

او گفت: از سوی دیگر صنایع لبنی تلاش زیادی برای بازاریابی کرده اند و اگر برای مدتی محصول وارد مغازه‌ها نکنند، بازار خود را از دست می‌دهند.

وضع صادرات هم خیلی خوب نیست

این تولیدکننده به وضعیت صادرات محصولات لبنی هم اشاره داشت و با بیان اینکه فقط برخی از صنایع صادرات را انجام می‌دهند، گفت: صادرات لبنیات نیز با مشکلات متعددی مواجه است و نمی‌توان گفت واحد‌هایی که لبنیات صادر می‌کنند وضعیت خیلی خوبی دارند.

صفری عراق را بازار هدف اصلی صادرات لبنیات دانست و ادامه داد: عراق به دلیل راه‌اندازی کارخانجات خود واردات محصولات لبنی را محدود کرده است.

او افزود: از سوی دیگر بازگشت ارز صادراتی از کشور عراق که سیستم بانکی مناسبی ندارد بسیار دشوار است و فعالین این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.