سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از نهنگ آبی تا مومو؛ جانوران قاتل چگونه دست به تسخیر انسان می‌زنند؟

«مومو» تازه‌ترین دستاورد شکارچیان انسان برای به دام انداختن او در تار‌های در هم تنیده فضای مجازی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انسان‌های اولیه که در دوران ماقبل تاریخ می‌زیستند، نقاشی‌های زیبا و حیرت‌انگیزی را بر دیواره غار‌ها از خود به یادگار گذاشته‌اند؛ اما هدف انسان عصر حجر از طراحی این نقوش، انجام کار هنری نبود؛ بلکه طراحی تصویر حیواناتی، چون گاو و بز و اسب و تسخیر و تسلط بر این جانوران بود. انسان در آن دوران تصور می‌کرد که با ترسیم تصویر هر حیوانی، بهتر و ساده‌تر می‌تواند آن را شکار کند.


بیشتربخوانید


اما این رفتار انسان‌های اولیه به انسان مدرن هم منتقل شده است؛ با این تفاوت که این بار، تسخیر شکار فقط یک توهم نیست و واقعیت دارد و خود انسان است که به وسیله شکارچیان انسان شکار می‌شود و جای غار را دالان‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی گرفته‌اند!

«مومو» تازه‌ترین دستاورد شکارچیان انسان برای به دام انداختن او در تار‌های در هم تنیده فضای مجازی است! چیزی شبیه به آنچه چند سال پیش در همین فضا با عنوان «نهنگ آبی» رواج داشت. این بار نیز فرزندان آدم با پدیده‌ای به ظاهر سرگرم‌کننده و بازی طور مواجه هستند؛ البته این بار جای نهنگ را یک عروسک زشت گرفته است!

هر چند حرف و حدیث‌هایی که درباره آسیب زننده بودن این چالش مبنی بر خودکشی و آسیب دیدن کاربران منتشر شده بیشتر شایعه است تا واقعیت، اما یک نکته را نباید از یاد برد و همواره در مواجهه با چنین چالش‌هایی باید مدنظر قرار داد؛ حدود دو سال قبل فاش شد که «مارک زاکربرگ» مالک فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن نظیر اینستاگرام، توئیتر و واتس‌آپ، با فروش اطلاعات کاربران این شبکه‌های اجتماعی، به موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی آمریکا کمک شایانی کرده بود. این اطلاعات نیز از طریق یک چالش سرگرم‌کننده و ساده از کاربران دریافت شده بودند.

اگرچه چالش مومو در ایران چندان شایع نیست و شاید درباره خطر‌های آن هم اغراق شده باشد، اما این پدیده در واقع چالش جدیدی برای سواد رسانه‌ای هموطنان‌مان است. هشدار نسبت به این گونه بازی‌های اینترنتی هیچ فایده‌ای هم که نداشته باشد، مباحثی را مطرح می‌کند که موجب افزایش آگاهی شهروندان درباره ماهیت و کارکرد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. امروز نمی‌توان به طور مطلق از مردم خواست تا از این فضا استفاده نکنند، اما اگر آگاهی انسان درباره مزایا و معایب هر وسیله‌ای بیشتر باشد، به طور طبیعی استفاده سودمندتری از وسایل خواهد کرد و کمتر آسیب می‌بیند. یکی از شاخصه‌های سواد رسانه‌ای نیز این است که مردم، چالش‌های فضای مجازی را یک بازی تصور نکنند؛ بلکه آن‌ها را به چشم طعمه‌هایی از سوی شکارچیان فضای مجازی ببینند.

کاربرانی که سواد و آگاهی رسانه‌ای ندارند و مجذوب هر طعمه‌ای که می‌بینند می‌شوند، خیلی زود فکر و روح‌شان در این تار‌ها گیر می‌کند و تسخیر می‌شوند! انسان‌هایی که اندیشه و روان‌شان تسخیر شود، به راحتی از طریق شکارچیان انسان‌ـ که مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به عهده دارند‌ـ شکار خواهند شد!

منبع: هفته نامه صبح صادق

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
چرا بچه ها سلیقه اشون تغییرکرده جذب اینگونه اشکال بد هیبت میشوند .
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
چرا در مورد مو مو صحبت میشه ولی در مورد کسانی که این کاراکتر و بازی را درست کرده اند صحبتی نمی‌شود. بالاخره این شخصیت از یه جایی اومده. اون جا کجاست؟ کشورها و شرکت هایی که کودکان و جوانان را به تله مرگ می کشند را به مردم معرفی کنید. این گونه مسایل باید به عنوان مصادیق جرایم رایانه ای جرم انگاری شود. و سیستم قضایی عاملین آن را در هر کشوری هستند تحت تعقیب قرار دهد.
سینا محمودی
۲۲:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
باید این چالش دروغی را از بین برد و باید عامل پیدایش این چالش خطرناک و ترسناک مومو را دستگیر و اعدامش کرد زیرا این مومو یک نوجوان را به کام مرگ کشاند. هیچ کس به این چالش احمقانه و مزخرف و الکی توجه نکند. ان شاء الله ما می توانیم مومو و کووید 19 را شکست دهیم تا دنیا در آرامش بماند.
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
یکی از طریق بازی و دیگری از طریق بی حجابی مردم را تسخیر می کنند
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بازی طور یعنی چی؟
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
همونطور که جن هست