سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته/ بازگشت فلامینگو‌ها به دریاچه ارومیه

سطح تراز آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته ۴ سانتی متر کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  سطح تراز آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ ۴ سانتی متر کاهش پیدا کرده است، در سال جاری سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱/۲۶ و در سال گذشته ۱۲۷۱/۳۰ بوده است.

همچنین میزان بارش تجمعی در سال آبی ۱۳۹۹ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر با ۷ میلی متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده و میانگین بلندمدت حوضه نیز ۴۱ درصد کاهش یافته است که از منظر شاخص خشکسالی شرایط نرمال بارش است.

هدف از احیای دریاچه ارومیه رساندن تراز دریاچه به تراز اکولوژیک است. در تراز اکولوژیک شرایط برای زندگی آرتمیا به لحاظ غلظت نمک در دریاچه ارومیه فراهم خواهد شد. آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی است از رده سخت‌پوستان که به زندگی در آب‌های شور و بسیار شور عادت کرده و مهمترین کاربرد آن مربوط به صنعت آبزی‌پروری است و به لحاظ تجاری حائز اهمیت است. علاوه بر این با قرار گرفتن دریاچه ارومیه در این تراز کانون‌های بحرانی تولید گردوغبار کاملاً توسط آب پوشش داده خواهد شد و ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه از این معضل در امان خواهند ماند.

در راستای احیای دریاچه ارومیه پس از ۵ سال فلامینگو‌ها نیز به زیستگاه خودشان بازگشتند، فلامینگو‌ها از آرتمیا‌های موجود در دریاچه ارومیه که جانوران سخت پوستی هستند تغذیه می‌کنند، که با احیای دریاچه ارومیه وجود آرتمیا‌ها نیز در این دریاچه فراهم شده است، تاکنون تعداد فلامینگو‌های مهاجر در سواحل دریاچه ارومیه ۲۰ هزار قطعه اعلام شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.