سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کسب و کار هنری فارس در دام کرونا

شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید کرده موجب تعطیلی کسب و کارهای هنری در فارس شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،کرونا از هر دری وارد می‌شود، هم سلامت مردم را هدف گرفته و هم معیشتشان را، این موضوع برای کسب و کارهای هنری که اقتصادشان در تعامل مردم و بر پایه حضور آنان بنا شده، وضعیت را دشوارتر کرده است، اعطای تسهیلات از روز نخست مهم‌ترین راهکار یاری ‌رسان به این مشاغل آسیب‌دیده بوده، که با رسیدن زمان بازپرداخت، سختی‌ها هم افزایش یافته است.

از ابتدای شیوع، تنها اعداد و ارقام بوده‌اند که خسران‌ها را یادآوری کرده‌اند و از آن زمان که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد تعطیلی کسب و کارها از جمله آموزشگاه‌های هنری، فعالیت‌های حوزه تئاتر و سینما، عرصه نشر و بسیاری دیگر از قشرهای فرهنگی که پیش از کرونا نیز به ‌سختی روزگار می‌گذراندند، بیش از یکصد میلیارد ریال به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه خسارت وارد کرده است، ۶ ماه می‌گذرد.

این آمار و ارقامی است که در ۲ ماه نخست اعلام و در همان آغاز گفته شد که جبران این میزان ضرر و زیان از طریق منابع استانی امکان‌پذیر نیست.

در طول ماه‌ها درگیری با کرونا، وضعیت استان فارس در حالت هشدار یا قرمز بوده است و بسیاری از فعالیت‌های هنری در زمینه‌های مختلف یا به صورت کامل تعطیل بوده‌اند و یا در فواصل زمانی اندک موفق شده‌اند نفسی بکشند و دوباره با اوج‌گیری شیوع، به ناچار محدود شده‌اند.

آنچه به نظر می‌رسد، فعالیت‌های مجازی در عرصه هنر از جمله دیگر حوزه‌ها مانند آموزش و پرورش مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است، در اثبات این سخن باید به حیات نیم‌بند مجموعه‌های مختلف در این دوران اشاره کرد.

پیامی نیز چندی پیش در همین زمینه در صفحات فرهنگی مجازی فارس انتشار یافت که در آن، درباره ادامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هشدار می‌داد.

در این پیام که از سوی برخی هنرمندان با عنوان خطر جدی در کمین مدیران، مدرسان و کارکنان آموزشگاه‌ها وموسسات فرهنگی هنری کشور منتشر شده، آمده است:

شرایط سخت فعالیت‌های فرهنگی و هنری خسارات زیادی را به این حوزه تحمیل کرده و دولت تسهیلاتی را برای کمک به مراکز آسیب دیده در نظر گرفته است.

برخی مدیران با تلاش زیاد توانستند تسهیلات ارایه شده را جذب و بخشی از خسارات و بدهی های ماه‌های گذشته را پرداخت کنند و عمده مدیران متعهد به پرداخت اقساط ماهیانه و بدهی های معوق خود گشتند که درصورت مواجه شدن با تعطیلات پیش رو و رسیدن به شرایط سخت تر مالی بعید نیست با چک‌های برگشتی  روبه‌رو شوند و تحت تعقیب های قضایی قرارگیرند.

این مهم منجر به تعطیلی بیشتر موسسات فرهنگی هنری و مراکز آموزشی می شود  که وضعیت معیشتی جمع کثیری از مدرسان و کارکنان این مجموعه‌ها را به خطر خواهد انداخت.

اگر مسئولان ذیربط به این‌ موضوع نپردازند به زودی با این فاجعه روبرو می شویم  و پیشگیری هزینه کمتری نسبت به درمان دارد که  اصلی‌ترین عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالان این حوزه اعطای تسهیلات بوده است.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نیز گفت: بیماری کرونا، خسارت بسیاری به هنرمندان، فرهنگ‌وران و سرمایه‌گذاران فرهنگ و هنر وارد آورده است، با توجه به این موضوع، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگام با دولت برای کمک به کسب و کارهای هنری  آسیب‌دیده، اقدام به اعطای تسهیلات کرده که انتظار می رود با تداوم این روند در ماه‌های پیش رو، بار دیگر رونق به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بازگردد.

او، بیان کرد: اگر از فرهنگ و هنر پشتیبانی و حمایت مالی و مادی نشود، با شکست مواجه می شویم و به همین دلیل نرخ بهره بانکی کاهش یافته و هم دریافت تسهیلات همراه با تنفس آسان‌تر شد که این مهم‌ترین اقدام انجام شده در شرایط کنونی است.

صندوق کارآفرینی امید انگیزه‌ای برای کارآفرینان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تصریح کرد: در این زمینه به جدیدترین اقدام وزارت ارشاد که اعطای تسهیلات با کارمزد ۴درصد با عاملیت صندوق کارآفرینی امید است اشاره کرد و هدف این برنامه را ایجـاد انگیـزه برای کارآفرینان و تثبیت فرصت‌های شغلی و حمایت از فعالان هنری دانست.

او، ادامه داد: مشمولان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید همه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های خصوصی و تعـاونی را در بر می‌گیرد که در حوزه اقتصاد هنر دارای مجوز رسمی یا فعالیت شاخص و مورد تایید بخش‌هـای تخصصـی هستند.

سهرابی با اشاره به اینکه سقف تسهیلات پرداختی به هر متقاضی یک میلیارد ریال با کارمزد ۴ درصد با احتسـاب تـنفس و دوره بازپرداخت ۶۰ حداکثر ماهه بوده، افزود: میزان کل این تسهیلات که با اصلاح تفاهم‌نامه تبصره ۱۸ سال ۹۷ ویژه بحران کرونا اصلاح شد، ۲۲۴ میلیارد تومان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، اضافه کرد: راه چاره از ابتدای راه تا امروز تعیین مبالغی به‌ صورت تسهیلات کرونا بوده است. در فارس نیز یک هزار و ۶۴۹ نفر از فعالان فرهنگی و هنری برای برخورداری از این امکان به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

کیوان نیازی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز درباره خطر احتمالی تعطیلی مشاغل فرهنگی بر اثر کرونا اظهار کرد: اعطای تسهیلات با بهره کم و متناسب با شرایط کرونایی در اختیار متقاضیان مشاغل فرهنگی و هنری قرار گرفته است.

او، با بیان اینکه  محدودیت‌های فارس در طول بازه زمانی هشت ماهه با توجه به شرایط شیوع بیماری کم و زیاد شده است، گفت: بسیاری در دورانی که محدودیت‌ها کاهش یافت، دوباره وارد حوزه فعالیت شدند اما با هشدار دوباره مجددا دشواری‌هایی در کسب و کار آنان ایجاد شد.

ارائه تسهیلات تنها راهکار میان‌مدت عبور از بحران

نیازی، بیان کرد: ارائه تسهیلات تنها راه‌ حلی بود که می‌شود با آن در میان مدت به یاری این مشاغل شتافت و در اوایل شیوع کرونا نیز اهالی فرهنگ و هنر در همین زمینه درخواست‌هایی داشتند و با جلساتی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار شد، میزان خساراتشان برآورد شد و مشکلات بعدی آن‌ها نیز در  جلسات ستاد کرونا اعلام و پیگیری شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، با تاکید بر اینکه نحوه عملکردها در زمان بحران باید تغییر یابد، تصریح کرد: ضرورت دارد هنرمندان روش‌های جدیدی را برای ارائه خدمات خود تعریف کنند همان گونه که برای مثال آموزش رسمی به حوزه مجازی انتقال یافته است.

او، ادامه داد: امروز وبینارهای بزرگی با استفاده سیستم‌های جدید تعریف می‌شود و حتی کنسرت‌های بسیاری از این طریق برگزار شده است که به هر روی باید در عرصه فرهنگ و هنر نیز از هر فرصتی بهره برد.

نیازی، افزود: امروز تعداد مبتلایان به بیماری کرونا فزونی یافته و وضعیت مطلوب نیست، از همین رو امکان اینکه بتوان اقدامات دیگری در حوزه رونق کسب و کارهای هنری صورت داد وجود ندارد راهکارهای مختلفی هست که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد که در همین زمینه چنانچه هنرمندان مایل به برگزاری جلسه هم‌اندیشی باشند، این امکان فراهم است.

آنچه نشان می دهد در وضعیت کنونی راهکار کوتاه مدت و حتی میان‌مدت ارائه وام‌ به فعالان مشاغل فرهنگی و هنری است تا بتوانند دستکم بخشی از مشکلاتشان را حل کنند، اما با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود کرونا به این زودی‌ها رفتنی نیست، باید تدابیر دیگری به ‌ویژه درباره معیشت هنرمندان و اهالی فرهنگ اندیشید تا بازپرداخت همین تسهیلات به مشکلی تازه بدل نشود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.