سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفر به "مهد سماق ایران" / نقاشی زیبای طبیعت در خانیک گناباد

روستایی کوچک در قلب گناباد این روزها تبدیل به پایتخت سماق ایران شده؛ ماده غذایی ارزشمندی که البته با سخت کوشی به دست می‌آید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ۳۰کیلومتری از شهر گناباد در بخش کاخک به روستایی می‌رسید به نام "خانیک" که می‌توان این روستا را مهد سماق ایران دانست. روستایی که مردم سخت کوش آن با تلاش زیادی در دامنه کوه اقدام به کشت سماق کرده‌اند و این روز‌ها به پایتخت سماق کشور تبدیل شده است.

مجتبی محرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در همین زمینه گفت: در شهرستان گناباد ۱۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت سماق داریم که از این جهت رتبه اول کشور داریم.

او افزود: با توجه به شرایط آب هوایی که در شهرستان داشته پیش بینی ما این است که ۳۵۰ تن سماق از باغات شهرستان برداشت شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد ادامه داد: براساس پژوهش‌های علمی، سماق روستای خانیک گناباد، باکیفیت‌ترین سماق جهان به شمار می‌رود که محصول برداشتی سماق به صورت خام به فروش می‌رسد و سود اصلی را دلالان و واسطه‌ها می‌برند، ولی اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول فراهم باشد، می‌تواند به ارتقا و رشد اقتصادی منطقه کمک شایانی کند.
بیشتربخوانید

 
علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد نیز در زمینه استفاده از ظرفیت سماق در روستای تاریخی خانیک گفت: جشن سماق که در سال‌های گذشته برگزار کرده‌ایم با محوریت گردشگری و با هدف توجه به گردشگری سلامت و گردشگری کشاوزی، برگزاری جشنواره و ثبت آن در تقویم گردشگری کشور است.

او افزود: برگزاری جشن سماق هر ساله سبب توجه گردشگران به روستای سرسبز خانیک شده و در دراز مدت سبب اشتغال‌زایی پایدار برای مردمان منطقه، برگشت به روستا و عدم مهاجرت از روستا به کلان شهر‌ها به سبب کسب و کار خواهد شد.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: در نتیجه سرمایه‌گذاری در مورد گیاه دارویی سماق و برگزاری جشن در کنار آن، صنایع دستی و کسب و کار محلی رونق می‌گیرد، وجود گردشگر سبب زمینه ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم برای روستای هدف شده و توجه منابع خصوصی و دولتی به منطقه جلب و در آینده مقصدی برای سرمایه گذاری خواهد شد.

شناسایی بیان کرد: سماق جزء گیاهان دارویی منطقه گناباد است و از موضوعات مهم توجه به گردشگری سلامت است، سماق در سفره هفت سین ایرانیان هم نماد سلامتی بوده و است.
 
 
 
 
 
منبع:تسنیم
انتهای پیام//ز.ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.