سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت خودرو با فروش لیزینگی ارزان می‌شود؟ / موعد تحویل خودرو‌ها همچنان نامعلوم!

لیزینگ کاری برای تحریک بازار خودرو است که در گذشته از آن استفاده می‌شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو، بازاری ملتهب است که روز به روز ملتهب تر از قبل می شود. در گذشته بازار خودرو طوری بود که اختلاف قیمت بازار و کارخانه بسیار کم و قیمت ها تفاوتی با هم نداشتند، به نحوی که مردم دیگر برای خرید خودرو اینگونه عجله نداشتند. 

بازاری آرام که اگر نیاز به خرید خودرو داشتید، می توانستید هم از شرکت های خودروساز به راحتی خودرو خریداری کنید، یا برای خرید خودرو وام بگیرید، یا به صورت لیزینگ خودرو مورد نظر را به صورت اقساطی بخرید. یکی از این روش ها که مورد استفاده قرار می گرفت، لیزینگ بود که به دلیل توزیع بالای خودرو مورد استقبال برخی از عموم هم قرار می گرفت.

در بحث خرید خودرو، در زمان خرید لیزینگی، مبلغی از قیمت را پرداخت می کنیم و مابقی را از شرکت‌های لیزینگی وام گرفته و در بازه‌های مشخص شده به صورت اقساط پرداخت می‌کنیم، پس از تسویه حساب، سند مالکیت خودرو به نام می شود. 

اما این روند که چندین سال پیش در جامعه رواج داشت، باعث کلاهبرداری زیادی شد چرا که برخی از شرکت ها به اسم لیزینگ این کار را انجام می دادند.

لیزینگ کاری برای تحریک بازار خودرو

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لیزینگ خودرو، گفت: لیزینگ در اصل کاری برای تحریک بازار خودرو است یعنی در بازار هایی که عرضه بیشتر از تقاضاست، برای اینکه مشتری را تحریک و ترغیب به خرید خودرو کنند و در نهایت برای اینکه محصولات خود را بفروشند، نمایندگی خودروسازان تسهیلاتی برای فروش خودرو قائل می شوند. 

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اصولا برای لیزینگ، انواع خودرو جلوی چشم مشتریان است و تسهیلاتی را به مشتری می دهند تا فرد ترغیب به خرید خودرو شود. در بازار ایران، کار از تحریک گذشته  و به حدی تقاضا زیاد است که اگر خودروساز خودروی خود را جایی بیندازد، مشتری آن را روی هوا میزند.

قاسمیان تشریح کرد: لیزینگ برای زمانی که مشتری وجود دارد اما نقدینگی کم بوده، مفید است. در بازار ما تقاضا و نقدینگی زیاد است، هر چند نقدینگی نه تنها در بازار خودرو بلکه در دیگر بازارها مانند طلا، مسکن و ... وجود دارد، که وجود این نقدینگی باعث از بین رفتن بازار می شود. 

او با بیان اینکه نقدینگی در کشور بالاست و فلسفه لیزینگ در بازار خودرو معنا ندارد، ادامه داد: از طرفی خودروساز اگر بگوید که خودرو را با شرایط لیزینگی و قیمت گذاری دستوری بفروشم، باید سود زیادی ببرد. اگر سود بالای معقول هم داشته باشد با توجه به شرایط تورمی کشور و نیاز صنعت به نقدینگی، لیزینگ به صرفه نیست و ترجیح می دهند نقد بفروشند. 


بیشتر بخوانید


این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: در شرایط فعلی کشور که تقاضا زیاد است و خودروساز نرخ تورم قابل پیش بینی ندارد، لیزینگ نمی تواند بازار خودرو را خوب کند. باید کمک کرد تا تولید خودرو رونق پیدا کند و مسائل تحریم را باید حل کرد. 

قاسمیان تشریح کرد: با رونق تولید، عطش تقاضا کم می شود و آن زمان اگر خودروساز خودرویی کم تقاضا داشته باشد می تواند لیزینگ کند.

فروش لیزینگی خودرو؛ زیان دهی بیشتر

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا  با بیان این که قدرت خرید و کاهش آن موضوعی است که همواره در صنعت خودرو مطرح می‌شود، می‌گوید: در همه جای دنیا خرید خودرو به صورت اقساطی انجام می‌شود و از آن جا که بیش از ۸۰ درصد قیمت یک خودرو به مواد اولیه و قطعات آن بر می‌گردد ۲۰ درصد باقی مانده نیز شامل هزینه‌های مربوط به خدمات است بنابراین از آن جا که قیمت‌ها در حال جهانی شدن است، نمی‌توان به کاهش عمدی خودرو‌ها اقدام کرد.

او گفت: در این شرایط فروش اقساطی خودرو از طریق شرکت‌های لیزینگی و روش‌های فروش اقساطی مطرح می‌شود چرا که نمی‌توان به کاهش قیمت خودرو اقدام کرد، زیرا در بلندمدت شرکت وارد زیاندهی می‌شود که این اتفاق هم اکنون در صنعت خودرو رخ داده است.

این کارشناس ارشد صنعت خودرو با تاکید بر تقویت شرکت‌های لیزینگی تصریح می‌کند: به دلیل اختصاص بهره به این شرکت‌ها قیمت‌ها با توجه به این نرخ افزایش می‌یابد، اما با این وجود، فروش خودرو در اقساط بلندمدت منجر به بازگشت قدرت خرید مردم می‌شود و این امر تنها راه فعلی است چرا که بیش از ۸۰ درصد خودرو‌های تولیدی در دنیا به صورت اقساطی به فروش می‌رسد.

مدنی با تاکید بر تفییر در سبک فعالیت شرکت‌های لیزینگی نیز اظهار کرد: اگر قرار باشد نرخ بهره مانند نرخ خودرو تکلیفی شده و اجازه کسب سود بیشتر به شرکت‌های لیزینگی داده نشود، استقبالی از این قضیه نخواهد شد، زیرا اگر شرکت لیزینگی خواستار گردش سرمایه خود باشد باید حداقل ۵ تا ۱۰ درصد حاشیه سود ماهانه و ۲۰ تا ۲۵ درصد سود سالیانه داشته باشد تا انگیزه‌ای برای ایجاد و ادامه فعالیت در این دسته از شرکت‌ها داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: اگر سرمایه‌های سرگردان موجود در شرکت‌های لیزینگی سرمایه گذاری شود، این دسته از شرکت‌ها پا خواهند گرفت بنابراین نباید محدودیت گذاری انجام شود، اما اگر بر اساس واقعیت اقتصادی محدودیتی تعیین شود، مشکلی وجود ندارد، اما وقتی سود بانکی به صورت دستوری تعیین می‌شود سود این شرکت‌ها نیز باید ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از سود سپرده بانکی باشد بنابراین در صورت تعیین واقع بینانه این اعداد، شرکت‌های لیزینگی پا خواهند گرفت.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در پایان تاکید می‌کند که برای سرمایه اولیه این شرکت‌ها رقم درشتی نیاز است که از طریق بخش خصوصی یا دولتی تزریق تا سرمایه اولیه تاسیس این شرکت‌ها تامین شود پس از آن نیز این دسته از شرکت‌ها می‌توانند در کوتاه و میان مدت نسبت به بازگرداندن این عدد اقدام کنند.

هنوز در ایران شرکت لیزینیگی خودرو وجود دارد

هادی موقعی دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های لیزینگ خودرو با مجوز بانک مرکزی در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: بر اساس قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و آیین نامه اجرایی آن و مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورالعمل بانک مرکزی، یک نوع نهاد رسمی اعتباری و پولی در کشور محسوب می‌شوند. در نتیجه در کشور شرکت‌های لیزینگ رسمی و دارای مجوز داریم که در زمینه خودرو، وسایل و تجهیزات و... فعالیت می‌کنند.

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران ادامه داد: اینکه برخی مسئولان قضایی و انتظامی کشور و برخی رسانه‌ها با صراحت می‌گویند که شرکت لیزینگی وجود ندارد، این با وضعیت جاری کشور درباره شرکت‌های لیزینگ همخوانی ندارد. به دلیل اینکه شرکت‌های لیزینگ وجود دارند و این ادعا موجب انحراف در مسیر بررسی پرونده و تعقیب شرکت‌ها و اشخاص کلاهبردار و متخلف می‌شود.

این کارشناس حوزه لیزینگ در ادامه تاکید کرد: همچنین شرکت لیزینگ خودرویی کلاهبردار نداریم، بلکه شرکت پیش فروش کننده کلاهبردار داریم و این دو متفاوتند. ما شرکت لیزینگ خودرویی دارای مجوز در کشور داریم و به صراحت می‌گویم شرکت لیزینگ بدون مجوز در ایران نداریم و این شرکت‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها معرفی شده اند شرکت‌هایی هستند که با ادعای پیش فروش خودرو بدون مجوز‌های لازم، از عموم وجوهی را دریافت کرده اند.

وی افزود: اگر اداره ثبت شرکت‌ها در متن اساسنامه و بند موضوع فعالیت یک شرکت که تقاضای ثبت داده است واژه "لیزینگ" را ببیند فورا به بانک مرکزی ارجاع می‌دهد تا بانک مرکزی نسبت به صدور اجازه نامه ثبت شرکت اقدام نماید. این اجازه‌نامه باعث می‌شود تا متقاضی ثبت شرکت بتواند در اداره ثبت شرکت ها، شرکت خود را به ثبت برساند.

از مزایای استفاده از خودرو لیزینگی میتوان به سرعت دسترسی و تحویل خودرو اشاره کرد. همچنین به علت باز بودن دست شرکت‌های لیزینگی در شرایط و مدت پرداخت اقساط، طرح‌های متنوع تری را ارائه می دهند. خریدار خودرو لیزینگ توان خرید بیشتری نیز دارد به طور مثال سقف وام خودرو در نظام بانکی کشور عموماً ۱۵ میلیون تومان است. این در حالیست که شرکت‌های خودرو لیزینگی مبلغ بیشتری را در قالب وام در اختیار مشتری قرار می دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
چقدر پول گرفتید دلالان را باچهره لیزینگ وارد بازار خودرو کنید
علیرضا
۱۸:۱۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
همونطور که دلار افزایش داشت به مردم رحم نکردن ۸۰ درصد افزایش دادن قیمت هارو الانم که کاهش داره باید در سه ماهه بعدی قیمتو کاهش بدن دوستان هوشیار باشین
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
چرا پیگیر گرانی گوشت قرمز و مرغ و لبنیات و مواد غذایی نیستید مردم گرسنه هستن به فکر مردم باشید
خودرو طلا دلار به ما چه ما مشکل خورد و خوراک داریم خودرو پیشکشتون
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
بجا قیمت خودرو پیگیر قیمت مواد غذایی گوشت و مرغ و تخم مرغ و لبنیات و نان باشد قفلی زدید رو خودرو مردم گرسنه هستن
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
وزیر صمت برا گرانی برنامه ریزی دارن چیزی که ما می‌بینیم در عمل. و موضوع کیفیت هم 40 ساله مطرح میشه و وزراء از همدیگه این موضوع رو به ارث میبرن و این توجیه اول همشون و دومین توجیه تحریم و سومین توجیه زیانده بودن خودروساز. و در آخر هم فقط ثروت بادآورده وزراء و خانوادشون و سهامدار شدن خودشون می انجامد البته چون خیلی همشون پاکدست هستن
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
تنها راه ارزان شدن،آزاد کردن خودروهای خارجی ،خودشون میان این حلب ها رو ارزون میکنن،الان سایپا خودروی شاهینش مال ۲۰ سال قبل تویوتا یاریسه پلتفرمش،موتورش مال ۳۰ سال قبله،yjc درمورد موتور وپلتفرم اینا مطلب بنویسین لطفا...یک ماه خودروی خارجی آزاد باشه پراید خودش میاد ۵ تومن تازه اونم کسی نمیخردش
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
خوب حالا واقع بینانه نگاه کنیم به موضوع،آنوقت اگه لیزنگی باشه به خصوص ماشینهای سنگین کارازدست دلالها خارج میشه واین وسط سودکلان نمی کنن ،این خود مردم هستن که مستقیم بصورت لیزنگی می خرن،اون هم باکدملی به یک راننده پایه یک
علیرضا
۱۳:۲۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام. فروش لیزینگی کار را برای خریدار دشوار و صرفا برای جلوگیری از ضرر کردن محتکران طراحی شده‌است.
دلسوز
۱۲:۴۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام، قیمت خودرو با این موارد و مسائل حل نمیشه، تا حالا هر ترفندی کار شده کارگر نبوده، فقط و فقط باید مرز باز بشه و بدون وجود دستهای مداخله گر، خودروهای باکیفیت و با قمیت مناسب، نه تعرفه های نود درصد و صد درصدی ، بلکه تعرفه های بسیار پایین، تا این اصطلاحا خودرو سازان، یا موظف به بالا بردن کیفیت و متعادل کردن قیمتش بیفتن یا از گردونه خارج شن، راهی غیر از این نداره، چون انحصاری شده و این تابو باید شکسته شه.
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
تنها راه جلوگیری از سیاست به شدت غلط گرانی خوردروهای بی کیفیت واردات خودرو و کم کردن روی رانتخوارهاست که بچه هاشون با پول ملت خارج نشین شده اند خداوند جوابشان را بدهد
محمد
۱۲:۰۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
از برکت این دولتمردان دلار می ره بالا اجناس می ره بالا دلار می آید پایین باز اجناس میرود بالا نمونه اش گرانی اخیر خودرو خون مردم را دارند میمکند آقا نخرید تا این آشغال سازها گل بگیرند در کارخانه ها را
رضا
۱۱:۵۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
من در شهرستان زندگی میکنیم در اینجا در آگهی ها معاوضه کمترین خودرو هارو با آپارتمان یا زمین آگهی کردنه یک خودرو بی کیفیتو چقد گران کردین
علی
۱۱:۵۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
تمام مشکلات ما بخاطر انحصاری بودن بازار است اگه این دو خودروساز بنجل نبودن اللن خیلی پیشرفت میکردیم مثل کشورهای همسایه
Reza
۱۱:۵۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
پراید ۲۰ تومنه سال ۹۷ رو کردن ۹۰ میلیون قیمت کارخونه رو گفتم در ۲ سال بعد حقوق یک کارگر از ۱۵۰۰ شده ۲ تومن یارانه ۴۵ تومنی هنوز همونه این گرانی و دوشیدن مردم نیس پس چیه
علیرضا
۱۱:۵۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
دوستان به هر گونه افزایش قیمت اعتراض کنید
Reza
۱۱:۴۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
دوستان سایپا و شورای رقابت با اعتراض مردم عقب نشینی کردن لطفا حواله داران به هر گونه افزایش این دوشرکت اعتراض شدید داشته باشن اینا تو این اوضاع بفکر سرکیسه کردن مردم افتادند به امید خدا با یاری هم انحصارو نابود میکنیم
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
بدبخت ینی ملت ما پول نقد هم میدیم ماشین نمیدن ماشین ک ن ها فرقون های ایرانخودرو و سایپا
ب والله قسم تاوانشو پس میدن
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
قیمت خودرو جز با رفع انحصار و تولید بیشتر ارزان نخواهد شد ..... با شعور ملت بازی نکنید لطفا
Aaa
۱۱:۱۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
از ۱۴سالگیم دارم کارگری میکنم والانم ۱۰ساله کارم خدمت کردن هست بخدا۳۳سالمه واقعا دلم‌میخواد یه ماشین خوب داشته باشم حداقل زن وبچن رو ببرم تفریح نه هر ماه سالی دوبار ولی افسوس با این قیمت خودروها فکر کنم خانواده من من با خودرو تشییع جنازه تو سرد خونه ببرن ولی من نتونم یه تفریح اونها رو مهمون کنم
محسن گرمی مغان
۱۰:۱۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام.قیمت خودرو باید به سال91و قبل از روی کار امدن دولت اقای روحانی باز گردد تا عادلانه شود،قیمت خودرو باید حداقل به یک دهم کاهش یابد،قیمت واقعی تولیدات شرکت سایپا زیر 10میلیون و شرکت ایران خودرو زیر20 میلیون تومان است،ننگ بر وزیری که نیامده میخواهد خودروهای بی کیفیت با تکنولوژی30 سال پیش را گران کند از وزیری که بچه هایش در خارج زندگی میکنند نباید انتظاری جز این داشت،باتوجه به داخلی سازی بسیاری قطعات و کاهش ارزبری قیمتها باید روز به روز کاهش یابد،از باشگاه خبرنگاران جوان انتظار پیگیری داریم.سپاس
مهندس پارسی
۱۰:۰۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
با درود. از شرکت های لیزینگ خودرویی تمجید کردید ولی به بهره های آن چنانی تسهیلات در اختیار مشتریان که نصیب این شرکت ها می شود اشاره ای نکردید هم چنین است بانکداری ربوی ما که یک سری از مراجع تقلید این سیستم بانکداری را غیر شرعی می دانند . مقایسه تطبیقی با دنیا خود حدیث مفصل دارد از این مجمل . همین کشورهای همسایه عربی را ببینید و قضاوت کنید . خرید بهترین خودروها به روز با تسهیلات به معنی واقعی کلمه و اقساط بلند مدت با بهره پایین . ولی کشور ما که حتی در جریان کوچک ترین اطلاعات خودروی پیش خرید کرده خود نیستی چه برسد به ... بماند . این ها درد است .
ناشتاس
۱۰:۰۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
به نام خدا
مردم شریف این خودروهای از رده خارج را نخرید
قدیم ها گفته اند
سزای گران فروختن نخریدن است
حامد
۱۰:۰۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
چرا اینا فروش اقساطی سایر کشورها رو با فروش اقساطی ما مقاسیه میکنند و تازه میگن مال ما ضرر ده هستش.
سودی که اینها از مردم بابت وام میگیرن فوق العاده زیاده یه چیزی حدود نصف پولی که وام میگیری رو باید به عنوان سود برگردونی.
پرایدی که در بدترین حالت چیزی حدود 30 میلیون هزینه ساختشه برای کارخونه داره 150 میلیون فروش میره. بعد فکر کن لیزینگ هم بدن دست مردم.
فکر اینکه برای یه پراید 200 - 250 پول بدی وقتی هم که قسط تموم شد یه ماشین آشغال دستت باشه که حتی بدرد بیرون شهر رفتن هم نخوره!
تنها راه ارزانی خودرو اجازه واردات خودرو بدون واسطه و همچنین اجازه دادن به مردم برای خرید خودروی دسته دوی خارجی هستش.
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
یکم بیشتر به این موضوع بپردازید
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
تنها راه کاهش قیمت واردات خودرو خارجی با درصد گمدکی کم هست
سیاوش
۱۲:۳۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
تو این شرایط دلار این کار خودکشی هست خودرو پایین نمیاد هیچ دلار میره تا پنجاه هزار
ایرانی
۰۹:۰۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
قیمت خودرو رو عمدا خودتون دارین گرون میکنین....باز یه برنامه یا طرحهایی میزارین که ارزون بشه.....خودتونو سیاه کنید با این برنامه ها تون مردم رو بیچاره کردین
ایرانی
۰۸:۵۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
مسئله خیلی ساده هست
وقتی بازار انحصاری باشد، گمرک و عوارض و هزارجور هزینه دیگه هم واسه وارد کردن خودرو باشد که قیمتش از دوبرابر هم بالاتر میشود
تولید کننده با احتکار عمدی و عرضه قطره چکانی، قیمت رو آنچنان بالا میبره که خرید خودرو آرزوی دست نیافتنی برای مردم میشه
ناهید
۰۸:۲۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
اگه ارز ۵۰۰ تومان گران بشه شرکتی مثل مدیران خودرو فردای ان روز سایت خود را بروز می کند و قیمت خودرو هایش جهش ۵۰ تا ۶۰ میلیونی پیدا می کند اما قیمت ارز که کاهش پیدا می کند در قیمت هایش هیچ تغییری رخ نمی دهد
مسئولین نظارت کجاست
جواب ناهید
۱۰:۳۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
مگر دلار خودرو سازان ارزان شد ، دلار نیمایی هر روز گران تر است لطفا اطلاعات خود به روز کن بعدا نظر بده ، متشکرم
فرزان
۱۳:۱۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
احسنت
مسولین نظارت وقتی دلار دوباره رفت بالا پیداشون میشه وقتی امد پایین در استراحت هستن
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
مردم عادی توانایی خرید خودرو ندارند. می خواهند با لیزینگ، تورم را به مردم تحمیل کنند.
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
با این سوء مدیریتها هیچ وقت اوضاع درست نمیشه بجای ایراد گدفتن مداوم از گذشته های دور بهتر یکمی هم به حال و آینده و کرده های خودمون فکر کنیم مطمئنا تاریخ و آیندگان قضاوت خواهند کرد
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
فقط یک راه وجود داره و اونم نخریدن مصرف کننده واقعیه.
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
تنها راه وارد نمودن خودروهای دست دوم است
ناشناس
۰۷:۰۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
اگر دولت یک جو عرق ملی داشت، واردات حداقل خودروهای دست دوم زیر 5 سال کرد را با ارز منشا خارجی (بلوکه شده و یا بخش خصوصی خارج) آزاد میکرد، هیچ منطقی ندارد یک خودروی معمولی قیمتش از یک واحد آپارتمان منطقه متوسط کلانشهری مثل مشهد بیشتر باشد!
تیبا قیمتش به الندازه یک قیمت اپارتمان محقر طبقات فرودست است!
در حالیکه مسکن کالای بادوام و سرمایه است و خودوری کالای با مصرف مفید ده سال!