سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به رنگ تاریخ با عطر معنویت/ دانستنی‌هایی از آرامگاهی تاریخی در اشتهارد

در میدان امام خمینی شهر اشتهارد در میان فضایی وسیع بنایی رفیع با گنبدی بلند و کاشی‌کاری شده وجود دارد که آرامگاه دوبانوی بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است.

حسن شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با بیان این که در میدان امام خمینی شهر اشتهارد در میان فضایی وسیع بنایی رفیع با گنبدی بلند و کاشی‌کاری شده وجود دارد که آرامگاه دوبانوی بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است، گفت: بنای اصلی این بقعه با کتیبه آن متعلق به ۱۰۸۹ هجری قمری است و گنبد آن از آثار دوره صفوی به شمار می‌رود و با شماره ۷۵۳ به ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی کشور رسیده است.

او با بیان اینکه این بقعه از دو قسمت سردر و رواق و بنای اصلی تشکیل شده است، افزود: سردر ورودی عبارت از ایوانی به مساحت ۱۵ متر مربع با قوس بلند در وسط و دو جرز آجری در طرفین است.

 البرز پژوه گفت: پس از عبور از ایوان به رواقی می‌رسیم که در هر سوی آن دو غرفه کوچک و بزرگ قرار دارد و ساختمان اصلی بقعه با طول هر ضلع ۶ متر در جنوب رواق واقع شده و طاق‌نمایی با قوس تیزه‌دار در وسط هر ضلع ساخته شده است.

او افزود: گنبدی که بر فراز بقعه سر برافراشته بلند ترین گنبدی است که در این منطقه دیده می شود، ساقه گنبد به ارتفاع تقریبی سه و نیم متر است که قسمت زیرین آن با نره کاشی به اشکال لوزی مزین شده و بقیه ساقه که قاعده گنبد را تشکیل می دهد آجری است.

انتهای پیام/د.خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.