سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقاط ضعف اساسی سینمای کودک از زبان بیژن بنفشه‌خواه

بیژن بنفشه‌خواه بازیگر سینما و تلویزیون، به عللی که باعث ضعیف شدن سینمای کودک کشورمان شده‌اند، اشاره کرد.

بیژن بنفشه‌خواه بازیگر سینما و تلویزیون، درباره علت همکاری با پروژه سینمایی «نارگیل» و نقطه قوت آن، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بیشتر به خاطر حضور مسعود اطیابی پذیرفتم که در این فیلم بازی کنم؛ قبلاً با مسعود اطیابی که در این فیلم مشاور کارگردان است، کار کرده بودم. «نارگیل» اولین همکاری من با تهیه‌کننده آن است؛ اما خوب می‌دانستم چه فیلم‌هایی تهیه کرده و این هم یکی از علت های اصلی همکاری من با این پروژه بود. «نارگیل» برای سه رده سنی یعنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تولید شده و این موضوع از نکات بارز آن است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در همین اندک فیلم های کودکی که ساخته می شود، خیلی کم شاهد فضای شاد همراه با رقص و آواز هستیم، بیان کرد: در کل برای ژانر کودک و‌ کمدی ارزش قائل نمی شوند. اوضاع ژانر کودک از کمدی هم بدتر است؛ چون سرمایه گذاران فیلم های کمدی امیدی به بازگشت سرمایه دارند ولی به فضای تولید آثار کودک و نوجوان ورود نمی‌کنند.

این بازیگر ادامه داد: من دو فیلم «والدین امانتی» و «نارگیل» را در جشنواره کودک داشتم؛ اولی را می دانم هیچ ارگانی حمایت نکرده است. در «نارگیل» هم فکر می‌کنم همین شرایط وجود داشته باشد. 

وی تصریح کرد: مسئله ای که شما به آن اشاره کردید یعنی بودن رقص و شادی و فضای مفرح در فیلم‌های کودک، مسئله به شدت درستی است. به خاطر نبود همین هاست که فرزند من بیشتر فیلم‌های خارجی می‌بیند. 

این بازیگر سینما اضافه کرد: از طرف دیگر کار کودک تولید نمی شود. ممیزی‌ها هم خیلی اذیت می‌کند. اگر دقت کنید فیلم های خارجی کودک، رقص و آواز و شادی دارند مقوله هایی که بچه ها دوست دارند، چون جذبش می شوند. اگر ما هم در آثارمان این شاخصه ها را رعایت کنیم، قطعاً وضعیت سینمای کودک ما بهتر خواهد شد.

بنفشه‌خواه درباره سخت بودن کار بازیگر برای ایفای نقش در فیلم های کودک و نوجوان، عنوان کرد: با بچه ها کار کردن سخت است و همه عوامل باید مواظب آن ها باشند. بازیگری برای بچه ها هم دشوار است؛ چون بچه های کوچک به محیط بزرگسالان پا می‌گذارند و من همیشه می‌گویم مانند بچه‌های کار هستند؛ روزی دوازده، سیزده ساعت در هر شرایطی پا به پای ما بزرگترها حرکت می‌کنند. 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.