به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عمدهترین مسئلهای که باعث رشد و توسعه اقتصادی میشود، تغییر در کیفیت آموزش و توجه به نیروی انسانی است. اگر میخواهیم بحث کار آفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سمتی برود که نیروهایی با شهامت در تصمیم گیری پرورش یابند.
طبق تحقیقات گوناگون، آموزشهای کسبوکار و فرهنگ کارآفرینانه، گسترش مراکز تحقیق و توسعه کارآفرینی، برگزاری کارگاههای آموزش کارآفرینی دیجیتالی و ... راهکارهایی هستند که به عنوان ایجاد اشتغال و بهبود بحران بیکاری فارغ التحصیلان شناخته شدهاند.
آموزش کار آفرینی یکی از برنامههای اصلی در توسعه کارآفرینی است که مواردی از جمله شیوههای جدید آموزشی و تعیین نقشهای نوین دانشجو و استادان را شامل میشود، اما دانشگاهها تا کنون توجهی به این نکته نداشتهاند.
مهمترین عامل رشد و توسعه اقتصادی در کشور بحث تغییر کیفی آموزش و توجه به مهارت نیروی انسانی است. به منظور جدی گرفتن بحث کار آفرینی در جامعه لازم است تا نظام آموزشی به سمت و سویی هدایت شود که بتواند نیروهای قوی جهت شرکت در تصمیم گیریهای مربوط به کشور آموزش دهد.
اشتغال زایی و رفاه دو دستاورد مهم کارآفرینی برای سیاستگذاران جامعه است و باید بتوانیم به ترویج این فرهنگ در کشور اقدام کنیم. لازم است تا آموزشگاههایی به منظور شناسایی استعدادها و تواناییهای فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی شود تا به سمت کارآفرین بودن در حال حرکت باشیم. همچنین ناگفته نماند که دانشگاه ها باید در راستای کارآفرین شدن به صورت جدی تلاش کنند.
ایجاد کارآفرینی یکی از مهمترین مباحث ضروری در جامعه بوده که پرداختن به آن در شرایط سخت اقتصادی احساس میشود.
چند سالی میشود که از تب کارآفرینی در کشور میگذرد، اما هنوز آن چنان که باید و شاید به حوزه اشتغال و کسب و کار فارغ التحصیلان بها داده نمیشود و متخصصان کار آفرینی مدعی هستند که فاصله زیادی تا رسیدن به جایگاه برجسته در این حوزه داریم، در واقع تاکنون واژه کارآفرینی مفهوم واقعی خود را پیدا نکرده است، به همین علت مسئولان مملکت تصمیم گرفته اند تا در سخنرانیهای خود همواره از این واژه به عنوان راه حلی برای رفع معضل بیکاری یاد کنند.
اقتصاددانان و روسای دانشگاهها مدعی هستند که رابطه مستقیمی بین اقتصاد و کارآفرینی وجود دارد و باید به این حوزه بیش از پیش توجه شود تا بتوانیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم و استعدادهای جوانان دانشجو و فارغ التحصیلان ایرانی را در جامعه به نمایش بگذاریم.
واژه کارآفرین در واقع به معنای هدایت، نظارت، کنترل و مخاطره پذیری است که باعث توسعه اقتصادی در جامعه میشود.
اقتصاد دانان از کارآفرینان به عنوان «موتور رشد اقتصادی» جامعه یاد میکنند و جامعه شناسان این افراد را ترویج دهنده فرهنگ رقابت، نواندیشی و پویایی اقتصادی به شمار میآورند، حتی اندیشمندان این گروه را به عنوان اصلیترین عامل تحرک و نو آوری سازمانی در عصر کنونی تلقی میکنند.
کارآفرینی تنها به معنا و مفهوم کسب و کار تلقی نخواهد شد، بلکه ارزش آفرینی یکی دیگر از مفاهیم این حوزه است که باعث رشد و پیشرفت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میشود.
اعتماد به نفس بالا، خلاق، خوش بین، پر انرژی، مبتکر، دور اندیش، با پشتکار، انعطاف پذیر و دارای استقلال از ویژگیهای افراد کارآفرین به شمار میروند.
اولین کشوری که در حوزه کارآفرینی به صورت آموزشی در اواخر دهه ۵۰ میلادی رشد کرد ژاپن بود که فرهنگ کار آفرینی را از سطح دبیرستان شروع کرد. آموزش کار آفرینی به عنوان سیاستی شناخته شده است که به صورت مستقیم در سطح کمی و کیفی بودن تمامی مسائل جامعه اثر گذار است، همین عامل باعث شده است تا دانشگاهها مسئله کارآفرینی را به عنوان مهمترین ویژگی آموزش عالی جلوه دهند و بتوانند در این حوزه فعالیتهای به خصوصی از خود به نمایش بگذارند.
برخی از دانشگاههای کشور در راستای کارآفرین شدن اقدامات زیادی انجام داده اند، اما طبق بررسیهای گوناگون تا تحقق آن فاصله زیادی داریم و مراکز آموزش عالی با برنامه ریزیهای خاص باید در این زمینه بکوشند تا معضل اشتغال فارغ التحصیلان کشور حل شود.
مهدی پور فتح، مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره فعالیتهای دانشگاه تهران برای پیشبرد اهداف صنایع فولاد اظهار کرد: دانشگاه تهران مطابق با برنامههایی که در کشور وجود دارد به سمت دانشگاههای کارآفرین در حال حرکت است.
او افزود: دانشگاهها در گذشته به سمت آموزش و پژوهش در حرکت بودند و روی این موضوع تمرکز داشتند که امروزه در کنار آموزشی و پژوهشی بودن به سمت و سوی کار آفرینی هم در حال حرکت هستند.
پور فتح تصریح کرد: یک مسئله بسیار مهم در توسعه و تحقق کارآفرینی دانشگاهها این است که ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاهها و صنعت ایجاد شود. خوشبختانه در سطح مدیران دانشگاه تهران، مدیران فولاد مبارکه و سایر بخشهای صنعت روابط بسیار خوبی را ایجاد کرده ایم و حمایتهای بسیار جدی از این مسئله صورت گرفته است.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: ارتباط بین استادان، دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان یکی از برنامه ریزیهای ما به منظور تقویت و ایجاد رابطه بین این افراد و صنایع است و به منظور مفید بودن آن برای جامعه باید این ارتباط دو جانبه باشد.
او با بیان اینکه باید حضور جدی در خود صنعت و عرصههای میدانی داشته باشیم، تاکید کرد: تمام صنایع کشور باید روی مشکلات متمرکز شوند.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران اظهار کرد: تاکید بر حل مشکلات صنعت یکی دیگر از برنامههای ما بوده است که در حوزههای پژوهش دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان مرتبط با دانشگاه، پارک علم و فناوری و ... فعال هستیم و ارتباط میان این چند بخش را تقویت خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/