سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای قاچاق ۱۹ کامیون دارو از ایران به عراق/ دارو‌هایی که به جای بیماران دست دلالان می‌افتند

ماجرای قاچاق ۱۹ کامیون دارو از ایران به عراق در رسانه های عراقی و ایرانی خبر ساز شد و به بررسی صحت و سقم آن پرداختیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته خبری تکان دهنده از کشف ۱۹ کامیون داروی قاچاق از ایران به عراق در رسانه منتشر شد، بر اساس اعلام دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق، ماموران نظامی این کشور بزرگترین عملیات قاچاق دارو از ایران به این کشور را در استان «دیالی» کشف و خنثی کرده اند.

رسانه‌های عراقی به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند که این دارو‌ها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صد‌ها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی واردشده بودند.

ارتش عراق اضافه کرد که متهمان دستگیر شده همراه با کامیون هایشان برای انجام اقدامات قانونی علیه آن‌ها به مراجع قانونی تحویل شدند.

پیش از این نیز چندین بار نیرو‌های امنیتی ایران مستقر در مرز‌های ایران و عراق از خنثی کردن عملیات قاچاق دارو به عراق و دستگیری عوامل آن‌ها خبر داده بودند.

تیرماه امسال نیز نیروی زمینی سپاه از کشف یک محموله بزرگ قاچاق دارو در مرز‌های جنوبی کشور اطلاع داده بود. محموله‌ای که شامل عکس رادیولوژی، قرص، شربت، آمپول‌های مرتبط با بیماری‌های واگیردار، فشارخون و دیابت مانند انسولین، فاکتور ۸ و بسیاری داروهای گران قیمت بود.

فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی هم شهریور ماه از کشف محموله‌ ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی دارو و تجیهزات پزشکی قاچاق در مرز سردشت خبر داد و گفت: در این عملیات ۷۹ هزار و ۳۵ عدد انواع دارو، ۲۱ هزار و ۸۵۰ عدد تجهیزات پزشکی و ۵۴ قلم کیت آزمایشگاهی کشف شد.

۱۹ کامیون کشف شده در عراق حاوی داروهای ایرانی نبود

سید حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره خبر کشف  ۱۹ کامیون داروی ایرانی قاچاق در کشور عراق اظهار کرد: حسب اظهار نظر مقامات گمرگ ایران، دارو‌های کشف شده ایرانی نیستند و از مبدا ترکیه به عراق قاچاق و از ایران ترانزیت شده اند، اما ما بازهم بررسی‌های دقیق‌تر ادامه خواهد داشت.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: منابع خبری عراقی ادعا کرده بودند که کامیون‌های کشف شده حامل دارو‌های قاچاق ایرانی است و برای مشخص شدن صحت و سقم ماجرا باید دارو‌ها با واسطه مقامات امنیتی و نظامی تحویل وزارت بهداشت ایران شوند.

محمدی اظهار کرد: در صورتی که دارو‌ها تحویل وزارت بهداشت ایران و مشخص شود که این دارو‌های قاچاق ایرانی هستند، ما به راحتی می‌توانیم بفهمیم دارو‌ها از کدام بخش از زنجیره دارویی کشور خارج شده است و این ظرفیت در سازمان غذا و دارو وجود دارد تا ریشه دارو‌های قاچاق را کشف کند و ما به کمک سامانه نظارتی تیتک می‌توانیم اعلام کنیم دارو‌ها از داروخانه، شرکت پخش یا کارخانه قاچاق شده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: منابع عراقی ادعا کرده اند که دارو‌های قاچاق ایرانی هستند و باید توجه داشت که ممکن است مطابق اظهار نظر مسئولان گمرگ این خبر شایعه باشد و دارو‌ها از کشور دیگری به عراق قاچاق شده باشد، باید مقامات امنیتی و نظامی ایران با مقامات عراقی مذاکره کنند و نمونه‌های دارو از این طریق تحویل وزارت بهداشت شود و موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

توانایی شناسایی منبع قاچاق دارو به کشورهای همسایه را داریم

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره امکان رصد دارو‌های قاچاق در کشور اظهار کرد: دارو‌ها در زنجیره دارویی کشور دارای برچسب اصالت یا کد رهگیری هستند و به راحتی به کمک این برچسب از طریق سامانه تیتک می‌توانیم مشخص کنیم دارو از کدام شرکت پخش یا داروخانه خارج شده است و اگر دارو‌های قاچاق برچسب یا کد رهگیری نداشته باشند، معلوم می‌شود که دارو‌ها از کارخانه قاچاق شده است.

محمدی یادآوری کرد: هنوز از طرف منابع عراقی گزارش رسمی درباره کشف محموله قاچاق دارویی به دست ما نرسیده است و در روز‌های آینده موضوع بیشتر مورد بررسی قرار خوهد گرفت.

قوه قضائیه اولین مطلع از پرونده قاچاق دارو خواهد بود

همچنین علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش درباره قاچاق ۱۹ کامیون به عراق اظهار کرد: دارو‌هایی که در ایران بدون نسخه و به صورت ورقی خریداری می‌شود در کشور‌های دیگر با قیمت‌های بالایی خریداری می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان ۱۹ کامیون را با خرید ورقی پر کرد؟ گفت: احتمالا این دارو‌ها از داروخانه خریداری شده است. هنوز مشخص نیست که چه دارو‌هایی قاچاق شده است چرا که دارو‌های خاص در ایران طبق شیوه نامه های خاص ارائه می‌شود.

وهاب زاده گفت: قطعا اولین نهادی که روی پرونده کار می‌کند و از آن مطلع می‌شود، قوه قضائیه است. قطعا پرونده به قوه قضائیه ارسال و مشخص خواهد شد این دارو‌ها از کجا آمده و چه دارو‌هایی در این قاچاق وجود داشته است. پرونده باید روند قضایی خود را طی کند. قاچاق شیرخشک و برخی از اقلام دارویی وجود دارد که وزارت بهداشت نیز به آن معترض است. قاچاق دارو سال‌های زیادی است که در ایران رخ می‌دهد و ضرر ارزی بسیار شدیدی به کشور وارد می‌کند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی، عامل قاچاق معکوس داروی ایرانی

این در حالی است که دو هفته پیش تعدادی از مدیران شرکت‌های تولیدی در نشست با حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از قاچاق گسترده دارو خبر داده و ابراز نگرانی کرده بودند.

محمد عبده‌زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی که خود سال گذشته در سمت مدیر کل دارو و موادتحت کنترل سازمان غذا فعالیت می‌کرد، در اولین جلسه رسمی با مسئولان سازمان غذا و داور درباره تخصیص ارز دولتی به دارو و قاچاق معکوس آن به سایر کشور‌ها هشدار داد.

او با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و پایین نگه داشتن قیمت عرضه، عامل فساد و قاچاق است، خواستار واقعی شدن قیمت داروی تولیدی شد.

عبده‌زاده پایین بودن قیمت داروی ایرانی را یکی از عوامل اصلی قاچاق معکوس تولید داخل به کشور‌های همسایه عنوان کرد و گفت: دولت در حالی اجازه افزایش قیمت دارو را نمی‌دهد که فقط ماده اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و سایر مواد دارویی، پوکه، کپسول، بسته‌بندی و... با ارز نیمایی یا قیمت آزاد تهیه می‌شوند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران، هشدار داد: ادامه وضعیت کنونی باعث می‌شود شرکت‌ها توان خرید مواد اولیه و به‌روز رسانی دستگاه‌های خود را هم از دست بدهند و خط تولید بسیاری از دارو‌ها متوقف شود.

قاچاق معکوس دارو بیش از صادرات قانونی

حتی اگر اظهار نظرهای گمرگ به تایید نهایی برسد و داروهای قاچاق شده ایرانی نباشند، اما پیش از این هم بار‌ها مسئولان و کارشناسان دارویی کشور درباره قاچاق معکوس دارو هشدار داده بودند، به دلیل نرخ بالای ارز و تفاوت قیمت دارو در ایران و کشور‌های همسایه شاهد قاچاق معکوس هستیم و با بالاتر رفتن نرخ ارز این معضل بیشتر شده است، به عنوان مثال انسولین که در ماه‌های نخست سال در دسترس بیماران بود، اکنون در داروخانه‌ها به میزان کافی یافت نمی‌شود و با پدیده قاچاق معکوس انسولین‌های قلمی با بالاترین نرخ ارزبری در ایران و درد و رنج بیماران دیابتی مواجه هستیم.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره قاچاق معکوس دارو از ایران به کشور‌های همسایه بیان کرد: به دلیل مزیت کیفیت و قیمت بهش بخش اعظم تولیدات به صورت غیر قانونی قاچاق می‌شود و عدد آن بسیار بزرگتر از صادرات قانونی دارو و تجهیزات پزشکی است و در تلاش هستیم با عملیاتی کردن سامانه تی تک این میزان را به حداقل برسانیم.

شانه ساز بیان کرد: باید برنامه صادراتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم چرا که ارزآوری و ارزش افزوده دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر خواهد بود و طبق اظهارات رئیس گمرک بالاترین ارزش افزوده در کالا‌های صادراتی مربوط به کالا‌های حوزه سلامت به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی در رتبه نخست و در جایگاه‌های بعدی اقلام آرایشی و بهداشتی است.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: قاچاق دارو از کشور به علت قیمت پایین آن در ایران و افت ارزش ریال نسبت به ارز کشور‌های همسایه به مراتب نسبت به قبل بیشتر شده است و قاچاقچیان با سوءاستفاده از این فرصت با خروج دارو سود‌های سرشاری کسب می‌کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید که پس از بررسی‌های دقیق‌تر منشا این دارو‌های قاچاق کدام کشور است و امیدواریم با افزایش نظارت‌ها و حذف ارز دولتی کمتر شاهد قاچاق دارو به کشور‌های همسایه باشیم.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۱۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
بله باید ارز به دارو داده شود مگر از سلامتی هم مهمتر وجود دارد اگر ارز به واردات دارو داده نشود پس ارز واردات را به پورشه های مدیران و آقازاده ها بدهند خوب است یا برای واردات یکسری اقلام بی کیفیت و بی ارزش چینی که بهترش درداخل کشور موجود هست.....!؟
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
هردم ازاین باغ بری میرسد.واقعاجای تاسف داره
بنده خدا
۱۶:۰۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
واقعا" باید از دولت و ملت عراق تشکر کرد که نشان دادند فقط پذیرای تن و جسم مطهر عدل خدا (ع)در نجف اشرف نیستند و حلال و حرامی را نیز از پر تو نورانی او اموخته اند. در این ماجرا با اینکه خود کشور عراق هم احتیاج به این داروها داشته اما از قاچاق بودن ان چشم پوشی نکرده است که جای تقدیر و تشکر دارد.