سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

درآمد‌های میلیونی در جیب سلاطین قاچاق سوخت/ سودای پول درآوردن در قبال زنده زنده در آتش سوختن

قاچاق سوخت تبدیل به موضوعی مهم شده و متاسفانه عده‌ای در این راه جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق سوخت، موضوعی قدیمی که از سالها قبل دغدغه  تمام مسئولان بوده و کشف آن لب هر مرزی تبدیل به عادتی سالانه شده است.

اما یکی از موضوعات مورد توجه این است که کشف سوخت‌های قاچاق یک لیتر یا ۲ لیتر نیستند بلکه از مرز صدها و هزاران لیتر عبور کرده و به میلیون‌ها لیتر قاچاق رسیده است بر اساس آمار اعلامی تنها در سال ۹۸ حدود ۱۵ میلیون فرآورده سوختی قاچاق لب مرزهای همین کشور کشف شد.

قاچاق سوخت چیست؟

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روزانه یازده و نیم میلیون لیتر سوخت که حدود ۸۰ درصد آن را گازوئیل تشکیل می‌دهد به جای آنکه در باک خودرو ایرانیان بسوزد در باک خودرو همسایگان می رود و آنجا می سوزد.

این سوخت که نیاز اصلی مردمان همین کشور است به دست قاچاقچیان و مجرمانه به آن سوی مرزها می رود و مشکلات متعددی را به وجود می آورد.

 با یک سفر کوتاه به یکی از استان‌های مرزی کشور به راحتی نمونه‌های متعددی از این قاچاق را می‌توان مشاهده کرد؛ قاچاقچیان سوخت پس از جمع‌آوری گازوئیل آنها را در مخازن بزرگی که در خاک قرار دارد می‌ریزند.

به گفته یکی از قاچاقچیان خودروهایی که به مرز می‌آید این سوخت‌ها را بار می‌زنند و به آن طرف مرزها انتقال می‌دهند؛ به گفته این قاچاقچیان هر خودرو ۱۲ بشکه را در خود جای می‌دهد و  با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد ۱۲ بشکه ۲۲۰ لیتری در مجموع به ۲۶۴۰ لیتر می‌رسند که  با هر بار سفر خودروهای حامل سوخت، قاچاق می‌شوند.

 ۱۶روز سفر برای درآمدی وسوسه انگیز

قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران لیتری ۳۰۰ تومان است و در پاکستان با نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی حدوداً به قیمت لیتری ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رود یعنی می‌توان به این نتیجه رسید که قاچاقچیان با هر بار سفر خود  حدود ۳۸ میلیون تومان به جیب می‌زنند.

یکی از قاچاقچیان سوخت درباره کار خود می‌گوید از زاهدان بارها زده می‌شود و به خاش می آید و سپس از اینجا دوباره بار زده می‌شود به سراوان می‌رود و سپس به مرز منتقل می‌شود.

در روند قاچاق سوخت افراد متعددی دخیل هستند تعدادی هم این محموله قاچاق را حمل می‌کنند به گفته قاچاقچیان برای رساندن بار قاچاق به مقصد آن‌ها حدود ۱۶ روز در راه هستند و پس از سختی فراوان ۱۵ میلیون تومان نصیب آن‌ها می‌شود.

همین درآمد وسوسه‌انگیز منجر به آن شده که حتی افراد کم سن و سال هم به کار قاچاق روی بیاورند و به تصور خود راه صد ساله را یک شبه طی کنند در این میان و نوجوان ۱۴ ساله هم دیده می‌شود نوجوانی که به سر سودای درآمد بسیار دارد و نمی داند که چه کار خطرناکی در انتظارش است.

چه سرانجامی در انتظار قاچاقچیان سوخت است؟

اما پول و ثروت تنها ظاهر این کار است زیرا بسیاری از قاچاقچیان بدون آن که پولی در جیبشان برود جان خود را در این راه از دست داده‌اند و قاچاقچیان می‌گویند وقتی استارت خودرو را می‌زنند دیگر هیچ اعتمادی به بازگشت ندارند؛ این افراد یا به دست ماموران قانون می‌افتند یا به دلیل سرعت بالا خودرویشان واژگون می شود و زنده زنده در آتش می‌سوزند.

محلیان منطقه می‌گویند جان قاچاقچیان کف دستشان است و تمام جوانانی که در این راه قدم گذاشته‌اند سوخته‌اند ؛ اما نکته قابل توجه این است خودروهایی که کار حمل قاچاق سوخت را انجام می‌دهند شاید در ظاهر نیسان به نظر برسند اما در باطن تویوتاهای آخرین مدل هستند.

دلیل اصلی روی آوردن جوانان به این شغل چیست؟

کمبود شغل مناسب، درآمد پایین در این منطقه منجر به آن شده که جوانان تصمیم بگیرند تا جانشان را در این راه تقدیم کنند و درآمدهای میلیونی که برای سودجویان ایجاد شده جوانان را به این راه می‌کشاند.

به گفته کارشناسان ریشه اصلی قاچاق سوخت اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه است و این اختلاف ناشی از نوسانات بازار ارز و بالارفتن قیمت آن به صورت روزانه است.

امثال این خودرو ها کم نیستند اما باید دید تا چه زمانی مسئولان بالاخره فکری به حال آن می کنند و راهی برای آن می اندیشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: قاچاق سوخت ، قاچاقچی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۱۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
مقدمه چینی برای گران کردن بنزین
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
من خیلیارو میشناسم که از سر نداری و فقیری مجبورن اینکارو کنن متاسفانه بعضیا دستگیر میشن یا کشته!
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
هی پول ملی رو بی ارزش کنید ،باز بیازن داستان سرایی،سوخت اون طرف گرونه،خب قیمت پول ملی رو تقویت کنید تا براشون نصرفه قاچاق کنن
میثم
۲۲:۱۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
جایگاه دارصدسال دگه توان چنین همکاری نداره.یه سربه روستای میثم اباد (روستایی بین جیرفت_بندر)بزن ببین روزی چندهزار کامیون باک گازویل میفروشن به به قول خودشون مندی داران.2.سوخت هزاران چاه متوراب درجیرفت کهنوج رودبار بم فاریاب قلعه گنج هشت بندی میناب و..که فصل کشاورزی فقط 4ماهه که همین 4ماه هم باکف کش وبرق غیرمجازابیاری میکنن وسوختشون میدن به سوخت کشابنام سایپا12بشکه ای البته بجای بشکه ازمشک پلاستیکی استفاده میشه .میبرن دلگان تحویل مندی دارمیدن برمیگردن ازانجاگروهی دیگرمیبرن کافه بلوچی .الی اخر.کشاورزی ازکهنوج
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
ازبیکاری فقرچه کنند مجبورند بیچارها مرزنشینان چه کنند شغل دارن کاردارن چی دارن ماهم جای اینهابودیم این کاررامیکردیم
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
اون نرخ دولتی ۳۰۰ تومنه با کارت ماشین ها،ازادش که اون قیمت نیست،
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
چیکار کنن ....خدا شاهده هیچ کاری تاکید میکنم هیچ کاری تو این مناطق وجود نداره اگه کسی میخواد سومالی رو ببینه بره اینجا تو بلوچستان یه سری بزنه اگه از شدت ناراحتی به گریه نیافتادین هرچی میخواین بگین نه کارخونه ای نه شرکتی نه کشاورزی خب این جونا چیکار کنن از روی ناچاری و بدبختی شما به جای اینکه به فکر حل کردن ریشه ای این مشکلات باشین مرز دیوار کنید
امین
۲۰:۳۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
اگه اونجا اشتغال باشه کسی نمیره سراغ خطرات قاچاق سوخت اما اشتغال نیست خبرگزاری محترم لطفا به جای اینکه همش اعلام کنید سوخت ارزان است به این خاطر قاچاق می شود بگویید شغل نیست مردم مجبورن چنین خطری را به جان بخرن و هر اعلام کنید که حقوق پایین است مردم توان خرید ندران و هر روز قیمتها سر به فلک می رود این خبر شما من یاد گرانی قبل بنزین گذشته می اندازد
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
اگر دلار وارد کشور کنند خوب است متاسفانه ریال جعلی را که در اسرائیل چاپ شده است را با دادن بنزین وارد کشور می کنند و عوض سود به کشور دوسر ضرر است
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
شما هم اگر توی صفره هاتون نون خالی داشتین اگر بچه هاتون رو میبردین مغازه وبچتون ازشما چیزی طلب میکرد و جلو بچتون خرد وخجالت زده میشدین 12بشکه تا پاکستان هیچ که 24بشکه میزدین نا چین هم میبردین این اسمش قاچاغ نیست رفع نیازهای اولیه زندگی هست
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
یعنی اینقدر این مملکت بی در و پیکره پس وای بحال ما
ناصر
۱۹:۳۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
از بس مسئولین و اقازاده هاشون به این افراد کمک می کنن خوشی زده زیر دلشون قاچاق می کنن که زندگیشون مثل انها هیجان داشته باشه
مهرداد
۱۹:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
اولا به خاطر فقر منطقه هست دوم اینکه سرمایه ملی مال همه هست چرا پولشا اینها نخورند همان طور که کشتی کشتی ما سوخت به ونزولا و کشکرهای دیگه میدیم مگه ان سوخت سوخت داخل کشور نیست خدایش عادلانه قضاوت کنید لب مرز پاکستان قاچاق سوخت میشه به خاطر اینکه درامدی ندارند میخواند یک لغمه نان برا شبشون دربیارند ایا کسایی که دارند کشتی کشتی یا تریلی تریلی سوخت به کشورهای همجوار میدند پولش عاید مردم میشه چه اشکالی داره یک سفره‌ پهنه بزارید اینها هم از منابع طبیعی بهره ببرند
بهنام
۱۸:۳۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
قطعا جایگاه داران همدبا این افراد همکاری میکنند وگرنه سوخت را از کجا بدست می اورند
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
بخاطر فقره
امید
۱۵:۴۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
لطفا جواب بدین گرچه شما وظیفه خودتون نمیدونید که جواب بدین وقتی که بنزین گرون شد فرمودین جلوی قاچاق رو میگیرید گفتین علت ارزانی مواد مخدر ارزانی سوخته چونکه قاچاق چی سوخت ارزان میده مواد ارزان میگیره خوب بنزین بالا رفت نتیجه چی شد
ح
۱۴:۴۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
یا خدا بازم میخایین سوخت و گرون کنند!!!!؟؟؟؟