سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت:

برای تهیه تجهیزات پزشکی روز‌های سختی را می‌گذرانیم/ ایاب و ذهاب‌های بی مورد متوقف نشود، موفق نخواهیم بود

نمکی گفت: ما در بدترین دوران اقتصادی هستیم و برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی روزهای سختی را می‌گذرانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان، اظهار کرد: اولین روزهای سخت هجمه کرونا را به یاد دارم که دیر وقت تلفن زنگ زد و صدای مهربان و آمیخته با محبت سردار سلامی را شنیدم و در آن لحظات سخت که خبرهای بدی از اقصی نقاط کشور بعد از قم و گیلان می‌شنیدیم، فرمودند احساس تنهایی نکنید ما در نیروهای مسلح با تمام قوا کنار شما هستیم و من می‌دانم بچه‌های جنگ کلامشان آمیخته با تعارف نیست و آمیخته با محبت صادقانه است.

با شیوه دفاع مقدس می‌توان بیماری کرونا را مدیریت کرد

نمکی گفت: خوشبختانه تکه کوچکی از کوه الماس دفاع مقدس در قلب این برادر کوچک شما به یادگار‌مانده است و همواره فکر می کنم که با شیوه جهاد و دفاع مقدس می توان مملکت را به سرانجام نجات رساند و با همان عزیزانی که بازماندگان آن شیوه های مقدس هستند، می توان کشور را اداره کرد و نیروهای مسلح در ابعاد مختلف مقابله با کرونا، از پذیرش بیماران تا ابعاد اجرایی همراه ما بودند و ما هیچ وقت احساس نکردیم تنها هستیم.

او ادامه داد: در روز اولی که در چین شنیدم ویروسی شیوع پیدا کرده است عزیزان را صدا و اعلام کردم که ویروسی با ویژگی‌های منحصر به فرد پا به عرصه حیات گذاشته است و نام آن را شتر، گاو، پلنگ گذاشتم چراکه با اجداد خود تفاوت داشت و این ویروس، ویروسی بود که تکه هایی از ویروس های مختلف را داشت و به همین دلیل به دوستان اعلام کردم که جهان میزبان یکی از پیچیده‌ترین موجودات عالم شد و گفتم هرکس عجولانه درباره نحوه عملکرد و مدیریت آن حرف بزند از روی بی‌دانشی نه از روی دانش است.

نمکی افزود: آقای علی عسگری می‌گفتند به یاد دارم در روزهای اول در اوایل بهمن ماه اعلام در هیات دولت گفتی تا آتش به نیستان کشور نیفتد حضرات کرونا را درک نخواهند کرد البته این طبیعی است اما ما سعی کردیم به شدت آماده مواجهه با این پدیده باشیم و تلاش کردیم که اگر نسیم است، آن را طوفان فرض کنیم‌ و اروپا و آمریکا با همه آمادگی ویروس را دست کم گرفتند و ما پروازها به مرکز الودگی را قطع، در مبادی خروجی کشور تب سنجی، در ۲ هفته ۲ هزار تخت آی‌سی‌یو ایجاد و ۹۰۰ ونتیلانور تامین کردیم.

ترخیص پیرزن ۱۰۳ ساله‌ کرونایی از افتخارات جمهوری اسلامی بود

وزیر بهداشت گفت: در هجمه اول بیماری، یک بیمار ما پشت درب بیمارستان سرگردان نشد و و یک بیمار ما به دلیل عدم بضاعت اقتصادی پشت در مریض خانه ای نماند و یک بار ما ونتیلاتور را از فرد مسنی قطع نکردیم تا آن را به جوانی وصل کنیم و ما پیرزن ۱۰۳ ساله‌ای در کردستان داشتیم که درمان و مرخص شد و این از افتخارات جمهوری اسلامی بود. همچنین ضدانقلاب را خوشحال نکردیم و یکی از شیوه هایی که ضد انقلاب بر روی آن کار می کرد، این بود که جمهوری اسلامی ایران نسبت به افراد خاص بی توجه است. درحالی که در میان قم عرب، کرد، اهل تسنن، بلوچ و.... یک شکایت در گلایه مندی از نظام سلامت نبود و هزاران افعانستانی بدون کارت اقامت را رایگان درمان کردیم.

در آستانه مرگ تک رقمی بودیم که گرفتار موج سنگین کرونا شدیم

نمکی ادامه داد: بعد از اینکه موج را شکستیم به ویروس حمله کردیم و بعد با کمک بسیج و تجربه ریشه‌کنی فلج اطفال، سامانه ۴۰۳۰ را راه‌اندازی کردیم؛ خوشبختانه از زمانیکه به وزارت بهداشت امدم، پرونده الکترونیک سلامت را که روی زمین مانده بود، به کمک همکاران فعال کردیم با  ۳۰۰ هزار اکیپ سراغ ویروس رفتیم و ۷۸ میلیون ایرانی را غربالگری کردیم و افراد ایرانی را غربالگری کردیم.افرادی که نیاز به بستری داشتند مشخص کردیم، افرادی که نیاز به قرنطینه در منزل داشتند، هر سه روز یکبار چک کردیم و خانه ها را کمک بچه های بسیجی ضدعفونی کردیم و بعد افرادی که با بیماران در تماس بودند را تست کردیم و تست‌ها را به روزی ۲۵ هزار مورد رساندیم و تعداد مراکز تست را به ۱۶۰ مرکز رساندیم وو یک کار عظیم ملی شکل گرفت.

وزیر بهداشت گفت: میزان مرگ‌ها را به ۲۰ درصد و ابتلا را به کمتر از ۲۵ درصد رساندیم و در آستانه مرگ تک رقمی بودیم و داشتیم خدمت فرمانده بزرگمان می رفتیم که بگوئیم در آستانه مرگ تک رقمی هستیم که ناگهان اتفاقات دیگری افتاد. فکر می کنیم که راهی که رفتیم، عالمانه ترین و علمی ترین راهی بود که می شد انتخاب کرد. یعنی بیماریهایی به موقع، درمان و ایزولاسیون به موقع که ما را در عرض کمتر از دوماه به ۳۰ مرگ در روز برساند. بعد از اینکه طوفان به سایر کشورها رسید، فهمیدند که ایران در اوج تحریم و فشار چه کار بزرگی انجام داده است.

او افزود: ما با بیماریابی و ایزولاسیون به موقع توانستیم در کمتر از ۲ ماه به مرگ کمتر از ۳۰ نفر در روز برسیم و آن زمان طوفان بیماری هنوز به سایر کشورها نرسیده بود؛ این در حالی است که با وجود توسعه زیرساخت‌ها در طرح تحول سلامت میزان تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت در ایران ۱.۶ است و در حالی که این شاخص در فرانسه حدود هفت و در کمترین کشور اروپایی این شاخص کمتر از ۶ نیست. آنچه که توانست ما را در این راه سرافراز کند، استفاده از شیوه جهادی و بسیجی در مدیریت بیماری بود.

کرونا فقط موضوع بهداشتی و درمانی نیست

نمکی با اشاره به دلایلی که ناکامی هایی را در مدیریت کرونا ایجاد کرد، گفت: عده‌ای فکر کردند کرونا فقط یک بیماری و متولی مدیریت آن وزارت بهداشت است اما باید دانست که کرونا موضوع بهداشتی و درمانی نیست و هرچند که ما آسیب ها و جنازه هایش را جمع می کنیم، اما سرچشمه آلودگی دست وزارت بهداشت نیست. باید از روز اول فکر می‌کردیم  که کرونا پدیده اولویت داری است که عوامل  اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی و ... را تحت تاثیر قرار می‌دهد . از روز نخست اعلام کردیم که کرونا اولویت اول ملی است. اگر کرونا را جمع کردیم در تمام ابعاد میدان داریم، اما اگر در مدیریت کرونا، دچار شکست شدیم، آبروی نظام را زیر سوال برده ایم.

وزیر بهداشت گفت: حضرت آقا بارها از اقدامات و مدافعان سلامت تشکر کردند و من احساس شرمساری کردم و ما خودمان را هنوز لایق این تشکرها نمی‌دانیم و باید بدانیم کرونا اولویت ماست و ما در بدترین دوران اقتصادی هستیم و برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی روزهای سختی را می‌گذرانیم.

وزیر بهداشت گفت: حضرت آقا بارها از اقدامات مدافعان سلامت تشکر کردند و من احساس شرمساری کردم. ما هنوز خودمان را لایق این تشکرها نمی دانیم و فکر می کنیم کاستی هایی داریم که باید آنها را جبران کنیم.

نمکی گفت:کرونا اولویت اول کشور است؛ گرچه با بیکاری و مشکلات اقتصادی روبرو هستیم. ما اولین کشوری بودیم که برای بازگشایی ها شیوه نامه نوشتیم. ما در ۱۰ شبانه روز برای ۱۴۰۰ حرفه شیوه نامه نوشتیم. ما شیوه گذر از جنگل آتش گرفته را با حداقل آسیب به مردم یاد دادیم؛ چرا که برایمان مسلم بود که بازگشایی مساوی با ابتلاست، اما برای بازگشایی شیوه نامه نوشتیم. در صنعت نفت و پتروشیمی کمترین ابتلا را داشتیم. زیرا به خوبی شیوه نامه‌ها را رعایت کرده اند.آنچه که آمریکایی ها ظالمانه به ما تحمیل می کنند، شاید بعد از واقعه کربلا نظیر نداشته باشد. ما برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نمی دانید که چه روزهای سختی را می‌گذرانیم و چقدر باید مسیرها را دور بزنیم تا برای بیمار خاص دارو را تامین کنیم.

در ۶ ماهه اول سال ۴۰ درصد سال ۹۸ ارز دارو تجهیزات پزشکی گرفتیم

او گفت: از طرفی نمی توانستیم تولید را بخوابانیم و اقتصاد را ضعیف تر کنیم. ما تنها وزارت بهداشتی بودیم که به جای کمک گرفتن از اقتصاد، ما به کمک اقتصاد آمدیم. وزیر درمانده بهداشت که از یک میلیارد یورویی که آقا فرمودند، تا امروز بیش از ۳۰ درصدش دریافتی نداشته است. به هر حال مشکلات اقتصادی زیاد بود.‌ ما در ۶ ماهه اول سال ۴۰ درصد سال ۹۸ ارز دارو و تجهیزات پزشکی را گرفتیم در حالی که سال گذشته کرونا نداشتیم. این یعنی وزیر بهداشت فقط مشکلش کرونا نیست. پرستاران ما تا ۲۰ روز پیش ۱۰ تا ۱۲ ماه تاخیر در پرداخت کارانه داشتند و اخیرا کارانه ۳ ماه را پرداخت کرده ایم .

انتقادات وزیر بهداشت از سفرهای بی مورد

نمکی گفت: نکته دیگری که ما را دچار آسیب کرده است، نوع اداره جاهایی است که همراهی نمی‌کنند. من بارها گفته ام که اپیدمی را در هیچ‌ جای دنیا با خواهش و تمنا نمی توان اداره کرد. در دمکراتیک ترین نظام های دنیا که اصالت بالا به انسان می دهند، با فرد متخلف محکم برخورد می کنند. ما با برخی بسیار مماشات کردیم البته برخی هم بسیار همراهی کردند و در ۱۳ بدر همه در خانه ماندند و نیروهای مسلح هم بسیار کمک کردند اما در جایی که فرد شیوه نامه را می شکست، برخورد محکمی نکردیم و این یکی از جاهایی بود که آسیب دیدیم، اکنون اگر نیروهای مسلح به صحنه نیایند و ایاب و ذهاب های بی مورد متوقف نشود، موفق نخواهیم بود، اینکه برخی راهی جاده‌ها می‌شوند، هیچ اثری روی رونق گردشگری ندارد، ما برای توریسم دستورالعمل نوشتیم اما گاهی می بینیم که فوج ماشین راهی جاده ها می شوند و مسافران شهرهای مقصد را آلوده می‌کنند البته کارخانه باید باز باشد و مردم نباید نگران تامین ماسک و موادغذایی باشند.

نمکی درباره دورکاری گروه‌های پرخطر گفت: درباره دورکاری افراد در معرض خطر و ایاب و ذهاب آنها و حتی ارایه خدمات پزشکی به صورت تله مدیسن به این گروه ها برنامه ریزی کردیم و امیدواریم ‌بتوانیم از این گروه هم به گونه ای حمایت کنیم که میزان مرگ‌و میرها کاهش یابد.

نمکی با اشاره به موج جدید کرونا گفت: در این دوره میزان مرگ به بستری به مراتب بیشتر شده است، اما در برابر موجودی هستیم که خود را تغییر می دهد. ما در مقابل موجودی که بی تحرک و ثابت نیست، قرار داریم و طبق آخرین بررسی ها دیشب موتاسیون‌های (جهش) جدیدی در ویروس مشاهده کردیم که البته این جهش ها هنوز در افزایش سنگین بیماری زایی اثر نداشته است، اما محتمل است که به این سمت رود. در عین حال تردید نداریم قدرت سرایت ویروس بیشتر شده و ممکن است با یک جهش ویروس مهلک تر شود.

وزیر بهداشت گفت: همدلی، وفاق و پروژه های مشترک با نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج بسیار موثر خواهد بود. ما طرحی را در بسیج دنبال می کنیم که چگونه دوباره به ویروس حمله کنیم و بتوانیم از زیرساخت های یکدیگر استفاده کنیم. در عین حال امروز نیاز به بیمارستان های صحرایی را در حد بالا احساس نمی کنیم، اما وجود این بیمارستان ها دلگرمی است. درباره فضاهای نقاهتگاهی طبق تجربه اولیه این فضاها به دلایلی مورد استقبال قرار نگرفتند. باید شخصی سازی در این فضاها تقویت شود، فضاهای جمعی مانند دستشویی باید توسعه یابد.

نمکی با اشاره به ساخت واکسن ایرانی کرونا، گفت: این ویروس پیچیده است و ساخت واکسن آن هم پیچیده خواهد بود. قطعا یک دوز آن هم ایمنی نمی دهد و باید ۲ تا ۳ دوز واکسن تزریق شود. در عین حال در این ویروس نباید فقط دنبال آنتی بادی باشیم، بلکه باید به سمت یک ایمنی سلولی هم برویم و نیازمند واکسن دوقلو هستیم. در دو تا سه تیم پیشرفته واکسن را در مدل های حیوانی امتحان کردیم و واکسن امتحان خوبی پس داده است و نتیجه ها را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم. از دو هفته آینده وارد مدل های انسانی خواهیم شد و امیدواریم با لطف و عنایت پروردگار و همدلی نیروهای مسلح، بسیج و سازمان های مردم نهاد این مرحله را هم پیش ببریم و در درمان و پیشگیری به توفیقاتی دست پیدا کنیم تا جمهوری اسلامی که تجربه روزهای طلایی دفاع مقدس را دارد در کرونا هم در دنیا پرچمدار باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.