سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پشت پرده ماجرای تخریب مسجد هفت درب مشهد چیست؟

شهردار منطقه ثامن توضیحاتی در خصوص تخریب مسجد هفت درب در محدوده بافت اطراف حرم رضوی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن در خصوص تخریب مسجد هفت درب، گفت: نقطه مهم طرح تفصیلی بافت اطراف حرم رضوی افزایش معابر پیرامون حرم امام رضا (ع) است که چهار خیابان شعاعی «شهدای حج، بلوار امیرالمومنین، رضوان و خیابان آیت الله طبسی» به اطراف حرم اضافه می‌شود که در حال حاضر ساخته شده‌اند و بلوار شارستان این خیابان‌ها را به هم وصل می‌کند.

او با اشاره به این نکته که بلوار شارستان با عرض ۵۰ متر امکان ترافیک را در این منطقه برقرار می‌کند، افزود: چنانچه روزی زیر گذر حرم رضوی حذف و به فضای حرم اضافه شود باید شارستان رضوی کامل شود تا پاسخگوی ترافیک بافت حرم مطهر باشد.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: بخش‌هایی از شارستان طی ۲۵ سال گذشته در منطقه ثامن اجرا شده و در دوره جدید مدیریت شهری تمام تلاش ما اجرای شارستان، ره باغ‌ها و فضای سبز بوده است، بر همین اساس خیابان آیت الله طبسی و بلوار رضوان در دوره مدیریت جدید شهری بازگشایی و شارستان رضوی هم از خیابان شیرازی تا طبرسی در دستور کار اجرای منطقه ثامن قرار گرفته که از خیابان شیرازی تا تپل محله به بهره برداری رسیده و از تپل محله تا خیابان طبرسی در دست اجرا است.

نعمتی بیان کرد: حدفاصل خیابان شیرازی تا خیابان طبرسی در مسیر شارستان رضوی ۴۰۲ پلاک وجود داشته که باید نسبت به خرید آن جهت بازگشایی مسیر اقدام می‌کردیم و غیر ۹ پلاک مابقی پلاک‌ها خریداری شدند که مساحتی حدود ۵۵ هزار متر مربع را تشکیل می‌دهد و ارزش روز این تملک ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که از هزینه‌های شهر بابت بازگشایی شارستان رضوی بین خیابان شیرازی تا طبرسی انجام شده است.

او تصریح کرد: مسجد هفت در، در محدوده تپل محله تا طبرسی و در مسیر سواره قرار گرفته است بنابراین باید برای این مسجد توافقاتی انجام می‌شد، که سال ۹۷، با اداره اوقاف توافقی برای مسجد انجام دادیم و بر اساس این توافق عنوان شده از آنجا که مسجد در مسیر راه است این مسجد گرفته و معوض آن ساخته می‌شود.


بیشتربخوانید


 شهردار منطقه ثامن مشهد تاکید کرد: همچنین همزمان با آن، توافقی هم برای مسجد امام صادق (ع) که در وسط بلوار رضوان قرار داشته با اداره اوقاف انجام دادیم که در نهایت ۱۶ خرداد ماه توافق شد که امضای شهردار وقت مشهد و مدیرکل اوقاف «تقی زاده خامسی و حجت الاسلام احمدزاده» در آن وجود دارد و مقرر شده به جای این دو مسجد، مسجدی نبش رضوان ۱۰ با وسعت بزرگتر ساخته شود.

نعمتی با تاکید بر این که این مسجد در حال حاضر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: بنابراین مسجد معوض مسجد هفت در به استناد توافق در سال ۹۷ ساخته شده است.

او افزود: تاکنون ۱۸ مسجد بین نهاد اجرای طرح و اوقاف مورد توافق قرار گرفته که نسبت به ساخت معوض مساجد اقدام شده است.

شهردار منطقه ثامن مشهد ضمن تاکید بر اینکه در تمام مساجد ابتدا با اداره اوقاف توافق شده و بعد معوض آن ساخته شده است، گفت: هفت در تنها مسجدی است که زمانی تحویل گرفتیم که معوض آن ساخته شده بود.

نعمتی بیان کرد: ۲۹ شهریور ماه سال ۹۹ با اداره کل اوقاف جلسه‎ای برگزار و مقرر شد که به استناد صورت جلسه فوق، مسجد را تحویل گرفتیم و صراحتاً در آن نوشته شده مسجد هفت در و دو رقبه همجوار وقف بر آن، تحویل نهاد مجری طرح گردید و این صورت جلسه به امضای شهردار مشهد و مدیرکل اوقاف خراسان رضوی نیز رسیده است.

او تصریح کرد: این صورت جلسه به دلیل اینکه تشریفات امضایش به طول انجامیده است ۱۲ مهر ماه سال ۹۹  ابلاغ شده و ساعت ۱۴ عصر روز ۱۳ مهر ماه امسال به همراه نماینده اوقاف، نماینده هیئت امنای مسجد و نمایندگان شهرداری و اجرائیات منطقه ثامن در محل حضور پیدا کردیم و نسبت به تحویل گیری فیزیکی و تخلیه مسجد و لیست کردن اموال و جا به جایی آنان به یک مکان امن، اقدام کردیم.

شهردار منطقه ثامن مشهد تاکید کرد: بعد از تخلیه، مسجد در اختیار کارگاه قرار گرفته و همان روز نسبت به تخریب مسجد اقدام شد و سه روز پس از تخریب اداره کل اوقاف نامه را در تاریخ ۱۶ مهر ماه نوشتند با این مضمون که نماینده مشاور طرح تفصیلی اعلام کرده که امکان نگه داری مسجد وجود دارد.

نعمتی اظهار کرد: اولاً این نامه بعد از تخریب مسجد به دست ما رسیده و ما عملیات اجرایی کارگاه را انجام دادیم و ثانیاً نظر مشاور نظر لازم الاجرا نبود به این دلیل که هنوز در جایی مصوب نشده است؛ بر اساس طرح مصوب این مسجد در مسیر سواره خیابان شارستان رضوی قرار داشته است.

او افزود: در مدیریت جدید شهری تاکنون ۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع فضای مساجد یا ساخته شده و در یا در حال ساخت است که دو برابر عملکرد ۲۵ سال گذشته منطقه ثامن در توسعه مساجد محسوب می‌شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: کم کردن عرض شارستان مخالفین زیادی دارد، چرا که میلیارد‌ها تومان سرمایه شهر از دست می‌رود.

نعمتی بیان کرد: اینکه گفته شده شهرداری پس از نامه اداره کل اوقاف مبنی بر نظر مشاور طرح، اقدام به تخریب مسجد کرده خلاف واقع است و مستندات آن وجود دارد.

او با تاکید بر این نکته که روز اربعین کارگاه به طور کل به حرمت این روز تعطیل بوده و هیچ فعالیتی عمرانی در آن روز در آن محل انجام نشده، تصریح کرد: تخریب مسجد روز ۱۳ مهر ماه انجام شده است.

شهرداری منطقه ثامن مشهد در خصوص این ادعا که گفته شده بود بدون هماهنگی اوقاف اموال از مسجد خارج شده، این ادعا را رد و تاکید کرد: اداره کل باید در خصوص این ادعا، خود پاسخ دهد و نماینده اوقاف، خادم مسجد، نماینده اجرائیات مسجد، رئیس اجرائیات و نماینده شهرداری حضور داشته و امضا کرده‌اند.

نعمتی در خصوص اعتراض پژمانفر، رئیس کمیسیون ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: ایشان به توضیحات بنده توجه نکردند و چنانچه اجازه می‌دادند این سخنان را مطرح کنیم شاید این‌گونه نمی‌شد، ما در مراجع قانونی به استناد مدارک پاسخگو خواهیم بود.

صدور دستور ویژه برای پیگیری مسائل مربوط به تخریب مسجد هفت درب مشهد

محمدحسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: بر پایه گزارش و انتشار اخبار مربوط به تخریب مسجد هفت درب در منطقه پیرامون حرم مطهر رضوی و با تاکید رئیس کل دادگستری استان، پیگیری ویژه مسائل مربوط به این واقعه از طریق مجموعه قضایی و برخورد باخاطیان و تخلفات احتمالی در این جریان در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: دادگستری خراسان رضوی ضمن محکومیت هرگونه رفتار خلاف شرع و قانون، باقاطعیت با تخلفات برخورد خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ادامه داد: براین اساس از تمام همشهریان مومن و دلسوز می‌خواهیم تا مطالبات و خواسته‌های خود را در چهارچوب فرآیند‌ها و موازین قانونی پیگیری کنند.

انتهای پیام//ف. س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.