سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوانش درست غزل‌های حافظ شیرازی، آستانه ورود به فرهنگ خواجه شیراز است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: آستانه ورود به فرهنگ اشعار حافظ شیرازی، خوانش درست غزل‌های خواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام عباس عبدالله پور استاد حوزه و دانشگاه در مشهد، در مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی که در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی رضوی برگزار شد با تبریک روز حافظ گفت: درباره لسان الغیب حافظ شیرازی، با تنوع موضوعی می‌توان ساعت‌ها سخنرانی کرد و کتاب‌ها نوشت.

او افزود: آستانه ورود به فرهنگ خواجه شیراز، خوانش درست غزل‌های خواجه است، در خوانش درست شعر فارسی بویژه غزل، باید مراعات مولفه‌های آوایی از جمله حد و کشش، زیر و بم، مکث و درنگ و دیگر مولفه‌ها را مد نظر داشت تا نیک آوازی موجود در غزل به خوبی دیده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سنت غزلسرایی پیش از حافظ و با شعر سعدی هم در صورت و هم در محتوا و مضمون به پرداخت نهایی خود رسیده بود و اگر حافظ بر همان سبک و روش غزل می‌سرود او هم دچار تقلید می‌شد.

حجت الاسلام عبدالله پور با اشاره به استعداد و قریحه شگرف حافظ در شعر و غزل بیان کرد: حافظ هم در صورت و هم در مضمون و محتوا غزلسرایی را دچار تغییر کرد و با شعر حافظ غزل از ساختار صوری به ساختار معنایی منتقل شد.

او وحدت موضوعی را از دیگر ویژگی‌های غزل حافظ برشمرد و تصریح کرد: در هر غزل حافظ گرچه ادبیات به لحاظ موضوعی می‌تواند متکثر و پراکنده به نظر آید، ولی در نهایت یک موضوع محوری در غزل جلوه دارد.

این شاعر خراسانی، مضمون آفرینی و مضمون سازی را از دیگر شاخص‌های غزل حافظ برشمرد و تاکید کرد: تا قبل از حافظ غزل محکوم به موضوعاتی مانند غم و هجران و فراق و عشق و زیبایی معشوق بود که با همت حافظ مضامین اجتماعی مانند بداخلاقی و ریا و سالوسی و نقد این خصلت‌های اجتماعی حتی در وجود خودش در غزل فارسی نمایان شد.

حجت الاسلام عبدالله پور محبوبیت غزل حافظ در بین عوام و خواص جامعه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: خواجه شیراز با روح فرهنگ ایرانی آشناست و بر مجموعه باور‌های فرهنگی مردم آگاهی و احاطه دارد و با ظرافت بسیار با زبانی دل آشنا با مردم سخن گفته است و فلسفه تفال به دیوان حافظ نیز در همین است که ایرانیان دلمشغولی‌های خود با شعر حافظ در میان می‌گذارند.

او افزود: حافظ چندان آسمانی نیست که بدست ما نیاید و آنچنان زمینی نیست که جز تعلقات دنیوی چیزی نبیند و به قول امیر هوشنگ ابتهاج در مقدمه نسخه «حافظ به سعی سایه» شعر حافظ، چون دور دست افق، بوسه گاه آسمان و زمین است به این معنا که همان مقدار که شعر حافظ متعالی و دارای محتوای عالی مانند عدل و خوبی و مفاهیم آسمانی است دارای مضامین زمینی مانند ناز و نوش و نوا و سایه بید و لب کشت هم هست و همین امر نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شعر حافظ در بین اقشارمختلف مردم است.

این شاعر و حافظ شناس، اهتمام به موسیقی معنوی در غزل حافظ را در بین شاعران زبان فارسی مورد توجه قرار داد و بیان کرد: دربین انواع موسیقی شعر از جمله موسیقی بیرونی، موسیقی درونی، موسیقی کلامی و موسیقی معنوی حافظ بیش از همه شاعران به موسیقی معنوی در غزل خود پرداخته است.
 
انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.