سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفسیر قرآن؛

حضرت زینب (س) در مجلس شام با کدام آیه از سیدالشهدا دفاع کردند+ صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۶۹ سوره آل عمران و همچنین تفسیر اهل بیت (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند، بلکه زنده‌اند (به حیات ابدی و) در نزد خدا متنعّم خواهند بود.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۶۹ سوره آل عمران

تفسیر آیه ۱۶۹ سوره آل عمران

هنگامی‌که علی‌ّبن‌الحسین (ع) و حرم او نزد یزید که لعنت خدا بر او باد آمدند پس زینب دخترعلیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) برخاست و فرمودند: «خدایا! حقّ ما را بگیر و از ظلم‌کنندگان بر ما انتقام بگیر و غضب خود را وارد کن بر کسی که خون ما را ریخت و حقّ ما را کم کرد و حمایت‌کننده‌های ما را کشت و پرده‌ی عفت ما را پاره کرد.‌ای یزید! و سرانجام آن کارت را که نمی‌بایست انجام دهی انجام دادی و جز پوست خود را نتافتی و جز گوشت خود را نبریدی و به‌زودی به خاطر آنچه از ذرّیّه‌ی رسول‌خدا (ص) به عهده گرفتی و حرمت او را شکستی و خون فرزندان و خویشان او را ریختی نزد رسول‌خدا (ص) می‌آیی.

زمانی‌که خداوند به‌وسیله او آن‌ها را دور هم جمع می‌کند و به‌وسیله‌ی او امور آن‌ها را سامان می‌بخشد و از ظلم‌کنندگان بر آن‌ها انتقام می‌گیرد و حقّ آن‌ها را از دشمنانشان می‌گیرد و شادی به خاطر کشتن او تو را از حد خود بیرون نبرد و سرمست و مغرور نکند «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِه».

ما بر مبنای قرآن که شهیدان را زنده می‌داند، به شهدای راه اسلام و خصوصاً شهدای کربلا سلام کرده، با آنان حرف می‌زنیم و توسل می‌جوییم.
ابوسفیان در پایان جنگ احد با صدای بلند فریاد می‌زد:این هفتاد کشته‌ی مسلمانان در احد، به عوض هفتاد کشته‌ی ما در جنگ بدر. ولی رسول خدا (ص) فرمودند: کشته‌های ما در بهشت جای دارند، ولی کشتگان شما در دوزخند.

نکاتی پیرامون شهید و شهادت

۱. در روایات آمده است که شهید، هفت ویژگی اعطایی از جانب خداوند دارد:اوّلین قطره‌ی خونش، موجب آمرزش گناهانش می‌گردد. سر در دامن حورالعین می‌نهد. به لباس‌های بهشتی آراسته می‌گردد. معطّر به خوش بوترین عطر‌ها می‌شود. جایگاه خود را در بهشت مشاهده می‌کند. اجازه‌ی سیر و گردش در تمام بهشت به او داده می‌شود. پرده‌ها کنار رفته و به وجه خدا نظاره می‌کند.


بیشتر بخوانید


۲. پیامبر (ص) از شخصی شنید که در دعا می‌گوید: «اسئلک خیر ما تسئل» خدایا! بهترین چیزی که از تو درخواست می‌شود به من عطا کن، فرمود:اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید می‌شود.

۳. در روایت آمده است:بالاتر از هر نیکی، نیکوتری هست، مگر شهادت که هرگاه شخصی شهید شود، بالاتر از آن خیری متصوّر نیست.

۴. در روز قیامت، شهید مقام شفاعت دارد.

۵. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:در قیامت لغزش‌های شهیدبه خودش نیز نشان داده نمی‌شود.

۶. شهدای صف اوّلِ حمله و خط شکن، مقامشان برتر است.

۷. مجاهدان از درب مخصوص وارد بهشت می‌شوند و قبل از همه به بهشت می‌روندو در آنجا جایگاه مخصوصی دارند.

۸. تنها شهید است که آرزو می‌کند به دنیا بیاید و دوباره شهید شود.

۹. بهترین و برترین مرگ ها، شهادت است.

۱۰. هیچ چیز نزد خداوند محبوب‌تر از قطره‌ی خونی که در راه او ریخته شود، نیست.

۱۱. در قیامت، شهید سلاح به دست، با لباس رزم و بوی خوش به صحنه می‌آید و فرشتگان به او درود می‌فرستند.

۱۲. امامان ما شهید شدند. بسیاری از انبیا ورهروان وپیروان آنان نیز شهید شدند. «وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ»، «یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ»

۱۳. حضرت علی (ع) با داشتن ده‌ها فضیلت اختصاصی، تنها وقتی که در آستانه‌ی شهادت قرار گرفت فرمود: «فزت و ربّ الکعبه» او اوّل کسی بود که ایمان آورد، جای پیامبر (ص) خوابید، برادر پیامبر شد، تنها خانه‌ی او به مسجد پیامبر درب داشت، پدر امامان و همسر زهرا (س) بود. بت شکن بود، ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلین افضل شد. امّا در هیچ یک از موارد مذکور نفرمود: «فزت»

۱۴. علی (ع) می‌فرمودند:قسم به خدایی که جان فرزند ابوطالب در دست اوست، تحمّل هزار ضربه شمشیر در راه خدا، آسان‌تر از مرگ در رختخواب است.

۱۵. علی (ع) در جنگ احد ناراحت بود که چرا به شهادت نرسیده است تا اینکه مژده شهادت در آینده را از پیامبر اسلام (ص) دریافت کرد.

۱۶. در عالم حیوانات نیز گوسفندِ مرده بی ارزش است، گوسفندی که به سوی قبله و با نام خدا ذبح شود، ارزش دارد.

۱۷. همان گونه که کور، مفهوم بینایی را درک نمی‌کند، در دنیا نیز انسان‌ها حیات شهدا را درک نمی‌کنند.

۱۸. وقتی انفاق مال در راه خدا، قابلیّت رشد تا هفتصد برابر و بیشتر را دارد، شهادت و ایثار خون و جان، در راه خدا چگونه است؟

پیام‌های آیه ۱۶۹ سوره آل عمران

۱-شهادت، پایان زندگی نیست، آغاز حیات است. بسیاری از زندگان مرده اند، ولی کشتگان راه خدا زنده اند. «بَلْ أَحْیاءٌ»

۲-شهادت، باختن و از دست دادن نیست؛ بلکه یافتن و به دست آوردن است. «بَلْ أَحْیاءٌ... یُرْزَقُونَ»

۳-کشته شدن، آنگاه ارزشمند است که در راه خدا باشد. «قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ»

۴-تصوّر هلاکت و یا خسارت برای شهید، تفکّری انحرافی است که باید اصلاح شود. «لاتحسبنّ»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.