سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری مذاکرات در خصوص جنگ قره باغ در ژنو و مسکو

وزیر خارجه فرانسه از برگزاری مذاکرات برای حل بحران قره باغ در ژنو و مسکو خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آر تی، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد ژنو و مسکو به زودی میزبان مذاکرات برای حل درگیری‌ها در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ هستند.

طبق اعلام وی، مذاکرات در خصوص قره باغ فردا در ژنو و روز دوشنبه هفته آتی در مسکو برگزار خواهد شد.

به گفته لودریان، فرانسه، روسیه، آمریکا- رؤسای گروه مینسک- که مسئول حل درگیری‌ها در قره باغ هستند، این گفتگو‌ها را برای ایجاد مذاکرات میان طرفین درگیری ترتیب داده اند. او همچنین بر ضرورت انجام این مذاکرت بدون پیش شرط تأکید کرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اذربایجان نیز اعلام کرد وزیر خارجه این کشور فردا- پنجشنبه- برای انجام مذاکره با گروه مینسک در خصوص درگیری‌های قره باغ، راهی ژنو می‌شود.

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیر نظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسأله سبب آن شد جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امین
۰۰:۴۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
اگه قرار بر مذاکرات باشه باید در تهران باشه
_چون ایران با هردوکشور مرز داره هم قرابت فرهنگی
چه ربطی به سوییس و مسکو داره !!
به مکرون چه ربطی داره محل مذاکره تعیین میکنه؟؟