سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوجین مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی

کارشناس برنامه‌های ژنتیک مرکز بهداشت استان اصفهان از ارائه خدمات رایگان بهداشتی و درمانی به افراد مبتلا به بیماری های ژنتیکی در مراکز درمانی استان اصفهان خبرداد.

لیلا راستی کارشناس برنامه‌های ژنتیک مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهارداشت:بیماری های ژنتیکی  درمان قطعی ندارند و تنها راه مراقبت از این افراد حمایت‌های تسهیلاتی و بهداشتی است، با ورود دستگاه‌های دولتی استان و وزارت بهداشت کشور مقرر شد تا هرگونه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مانند آزمایش خون، آزمایشات بیماران هموفیلی، دارو و ازمایشات تشخیص و شناسایی بیماران ژنتیکی به خصوص زوجین به صورت رایگان در مراکز درمانی انجام شود.

او افزود: فقط بیماران ژنتیکی تحت پوشش مرکز بهداشت استان اصفهان که شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی و بیماران متابولیک هستند مشمول دریافت خدمات رایگان در مراکز درمانی می‌شوند.

کارشناس برنامه‌های ژنتیک مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: خدمات دهی به زوجین مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی از سال‌های قبل تاکنون به عنوان یک رکن مهم در مرکز بهداشت استان اصفهان به شمار می‌رفته و تاکنون اقدامات اثربخشی از جمله شناسایی و تشخیص بیمار بودن این افراد و برگزاری جلسات مشاوره ژنتیک وراهکار‌های پیشگیری از ابتلا شدن جنین در دوران بارداری در این زمینه اجرایی شده است.

راستی اضافه کرد: این مشاوره‌های ژنتیک در ۲۵ مرکز ویژه بیماران ژنتیکی در سراسر استان اصفهان در مباحثی همچون چگونگی انجام ازمایشات ژنتیک، مراقبت‌های خاص در دوران بارداری و مراقبت‌های خاص در دوران تولد نوزاد ویژه زوجین برگزار می‌شود.

او ادامه داد: برای تسریع در فرایند تشخیص زوجین مبتلا به این بیماری از سوی وزارت بهداشت کشور پرسش نامه‌ای تدوین و ابلاغ شده تا افراد در دوران ازدواج با پاسخ به سوالات این پرسش نامه متوجه بیمار بودن یا نبودنشان شوند.

کارشناس برنامه‌های ژنتیک مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تمامی افرادی که با رجوع به این پرسش نامه متوجه بیمار بودنشان می‌شوند باید در تمامی مراحل ازدواج خود مانند ازمایش خون و مراسم عقد این پرسش نامه که به عنوان گواهینامه آن‌ها می‌باشد را همراه داشته باشند.

راستی ادامه داد: به دنبال داشتن این گواهینامه برای زوجین باعث می‌شود تا هرجای استان اصفهان که باشند تحت پوشش حمایتی مرکز بهداشت هرمنطقه قرار بگیرند.

او در باره روش تشخیص انواع بیماری‌های ژنتیکی در استان اصفهان گفت: راه‌های تشخیص بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی و هموفیلی به صورت ازمایش خون در سراسر استان انجام می‌گیرد، اما برای برخی بیماری‌ها مانند متابولیک روش تشخیصی آن فقط در استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر است که بر روی نوزادان در ۵ روز بعد از تولد صورت می‌گیرد.

کارشناس برنامه‌های ژنتیک مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: در تلاش هستیم تا در اینده‌ای نزدیک روش‌های تشخیص بیماری متابولیک که از شاخه‌های بیماری‌های ژنتیکی به شمار می‌رود را در سراسر استان اصفهان فراهم کنیم.
 
انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.