سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرود نخستین گروه درنا‌های خاکستری مهاجر در تایباد

نخستین گروه درنا‌های خاکستری در قالب مهاجرت زمستانی پرندگان از مناطق سردسیر به نواحی گرمسیر تایباد واقع در شرق خراسان رضوی رسیدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید علی قیصری رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: دشت‌های کاریز تایباد و کشت زار‌های نوار مرزی ایران و افغانستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان به ویژه پرندگان شکاری و تنها زیستگاه درنای خاکستری در شرق کشور است.

او افزود: تایباد و باخرز برخوردار از اکوسیستم کوهستانی و کویری است و در اکوسیستم کوهستانی گونه‌های جانوری با ارزش از قبیل قوچ، میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری گونه‌های جانوری از قبیل کفتار و آهو زیست می‌کنند.

بیشتر بخوانید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد ادامه داد: این منطقه در شرق خراسان رضوی و حاشیه هریرود بهترین عرصه برای زمستان گذرانی درنای خاکستری است که همه ساله در اواسط مهر ماه از سوی سیبری به منطقه تایباد مهاجرت می‌کنند و تا پایان فروردین ماه میهمان دشت‌های این بخش هستند.

قیصری بیان کرد: هر سال با آغاز کوچ درنای خاکستری افزون بر پنج هزار قطعه از این نوع پرنده به عرصه‌های طبیعی این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

او تصریح کرد: ضرر و زیان وارده به محیط زیست با شکار و صید این گونه جانوری ۱۸ میلیون ریال جریمه نقدی و بنا به تشخیص قاضی پرونده مجازات کیفری است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد عرصه‌های طبیعی تایباد و باخرز را ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ هکتار ذکر و تاکید کرد: از این مقدار ۱۱۷ هزار هکتار تحت حفاظت و مدیریت این اداره است که در حال حاضر با سه نیروی محیط‌بان حفاظت می‌شود در حالی که نگهداری این عرصه به ۲۲ نیروی محیط‌بان نیاز دارد.
 
تایباد و باخرز در شرق خراسان رضوی ۸۰ هزار هکتار منطقه پیشنهادی حفاظت شده دارند.
 
انتهای پیام// م.ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.