سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

#بودجه_۲/۱۴۰۰

نهاد‌های موازی کار باید ادغام شوند/ سبُک سازی دولت در کدام بند بودجه؟

کارشناس اقتصادی گفت: به طور کلی اصلاح ساختار به این معناست که هزینه‌های عمومی کشور کاهش پیدا کرده و نهاد‌های موازی کار با وظایف یکسان مدیریت و ادغام شوند.

هادی ترابی فر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با  در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند اجرایی اصلاح ساختار بودجه اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ تاکید بر اصلاح ساختار و تغییر شیوه‌های قبلی است، به طور کلی اصلاح ساختار به این معناست که هزینه‌های عمومی کشور کاهش پیدا کرده و نهاد‌های موازی کار با وظایف یکسان مدیریت و ادغام شوند. به منظور تحقق این امر شیوه‌های قبلی باید کنار گذاشته شده و رویکرد جدیدی اتخاذ شود.

او ادامه داد: قطعا ایجاد پایه‌های جدید درآمدی از ارکان مهم در اصلاح ساختار بودجه  به حساب می‌آید. به طبع اجرای این موضوع از اصلاح ساختار بودجه، تامین مالی دولت را تسهیل می‌کند.

ترابی فر تصریح کرد: یکی از این موارد می‌تواند دریافت مالیات‌های مختلف همچون مالیات برعایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی همچنین توجه به رقمی که از فرار مالیاتی بدست آمده می‌تواند از موارد دیگر باشد. فرار مالیاتی در حجم گسترده و با رقم‌های بالا در کشور رخ می‌دهد. دولت باید اقدام مناسبی در این مورد انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: تعیین منابع جدید درآمدی برای بودجه اصلاح مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. باید این نکته را درنظر داشت که در صورت کاهش نیافتن هزینه‌ها،  باید پایه‌های جدید درآمدی تعریف شود.

او افزود: مساله بعدی مربوط به معافیت‌های مالیاتی گسترده می‌شود که در سال‌های قبل اعطا شده است ولی متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی معافیت‌ها وجود ندارد. باید برنامه‌ای برای کاهش و مدیریت هزینه‌ها، افرایش کارایی دستگاه‌ها، حذف دستگاه‌های زائد البته به شرط اجرای درست و اصولی تدوین شود.

او گفت: تاکنون کمبود‌ها صرفا با درآمد‌های نفتی جبران شده اند، اما اخیرا با کاهش محسوس آن مواجه شدیم و دولت به فکر تامین مالی از راه‌های دیگر است که یکی از آن‌ها استقراض است. البته نباید از تبعات زیان بار آن همچون افزایش تورم غافل شد.


بیشتر بخوانید: 


این کارشناس اقتصادی یادآور شد: استفاده از منابع صندوق توسعه نیز در بخشی از لایحه آمده است که نکته مثبتی به نظر نمی‌رسد. موضوع دیگری که مطرح است و برخی کارشناسان به آن اشاره کرده اند، هم تراز نبودن در حوزه منابع و مصارف بودجه است که اگر تغییر رویکرد و اصلاح ساختار جدی باشد این موضوع هم حل شدنی است.

ترابی فر در پایان تصریح کرد: البته به جز دولت، مجلس نیز می تواند نقش موثری در اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ داشته و کمک به اجرای درست و اصولی بودجه کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.