سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس شورای رقابت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مخالف عرضه خودرو در بورس هستم! / خودروسازان طرفدار نرخ حاشیه بازار

شیوا گفت: اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمت گذاری در بورس است باید گفت، یکبار رای گیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلایل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس، گفت: در رابطه با بحثی که این روز‌ها مطرح است و در روزنامه‌ها و سایت‌ها به آن پرداخته می‌شود، اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمت گذاری در بورس است باید گفت، یکبار رای گیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود.

او با بیان اینکه بعضی از روزنامه‌ها دقیق متوجه طرح مجلس از قیمت گذاری خودرو در بورس نیستند، بیان کرد: مجلس می‌خواهد قیمت خودرو در بورس کشف شود و ما هم بر اساس دستور العمل قیمت منصفانه را اعلام کنیم.

این مقام مسئول گفت: شورای رقابت این وظیفه را در رابطه با کالا‌های انحصاری دارد تا قیمت منصفانه را اعلام کند و به مصرف کننده واقعی برسد، اما زمانی که در قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

مابه تفاوت قیمت خودرو را صرف حمل و نقل شهری هر استان کنند

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: قرار بر این شد که مابه التفاوت قیمت خودرو را صرف حمل و نقل شهری هر استان کنند که این رویه عادلانه نخواهد بود. وظیفه ما نیست که بگوییم از مصرف کننده واقعی بیشتر از قیمت منصفانه گرفته شود.


بیشتر بخوانید


شیوا بیان کرد: بر اساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالا‌ها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت  مقررات مربوط بر عهده شورای رقابت است یعنی ما باید بگوییم در بورس کالا عرضه شود یا خیر، یعنی هیچ ارگانی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، اما مجلس می‌تواند با ارائه راهکاری این کار را انجام دهد.  

او تشریح کرد: اگر قیمت خودرو در بورس عرضه شود، مصرف کننده و خودروساز راضی نخواهد بود. اکنون فکر می‌کنم مصرف کننده راضی به قیمت خودرو باشد، چون قیمت ما منصفانه است. قیمت ما با قیمت حاشیه بازار فاصله زیادی دارد و نشان می‌دهد قیمت منصفانه داریم و مصرف کننده نیز راضی بوده و قیمت‌ها تعادلی و منصفانه است.  

خودروسازها طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند!

رئیس شورای رقابت بیان کرد: برای اطلاع می‌گویم، افرادی که می‌گویند خودروساز نیز راضی نیست باید بگویم خودروساز‌ها انحصارگر و طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند و این دلیلی نیست که بگوییم آن‌ها راضی به قیمت نیستند! ۲۰ ماه شورای رقابت خارج از قیمت گذاری خودرو بود و بیشترین زیان را خودروسازان داشتند، مگر شما وکیل خودروساز‌ها هستید که از زبان خودروساز‌ها صحبت می‌کنید؟

این مقام مسئول تشریح کرد: ما برای قیمت خودرو هزینه دور زدن تحریم و سود خودروساز را در نظر گرفتیم، روزنامه‌ها و سایت‌ها نباید این حرف را بزنند که ما به فکر خودمان هستیم.  

رئیس شورای رقابت بیان کرد: در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان خودرو زیاد هستند که سهم بازار را زیاد به خود اختصاص نداده اند، تعدد مهم نیست مهم این است که چقدر سهم بازار را به خود اختصاص داده است. ممکن است ۱۰۰ تولید کننده داشته باشیم اینکه چه تعداد سهم بازار را اختصاص دهند مهم است.

شیوا ادامه داد:  طرح ساماندهی خودرو، مسائل و مشکلات زیادی دارد. اینکه خودروسازانی که  تولید کمی دارند، مشمول قیمت گذاری نباید باشند، باعث می‌شود دیگر خودروسازی که تولید زیادی دارند تشویق به افزایش تولید نشوند و مشکلات متعددی رخ دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که یک بازار چه انحصاری باشد، چه دولتی و چه خصوصی، باید نظارت بر آن وجود داشته باشد.  

راه‌های کنترل قیمت خودرو چیست؟

رئیس شورای رقابت در خصوص راه‌های کنترل قیمت، گفت: کنترل قیمت، مهم‌ترین دغدغه در کالا‌های انحصاری است چرا که بلافاصله دست دلالان در آن پیدا می‌شود و بازار را کنترل می‌کنند. تولید را باید افزایش دهیم.

شیوا تشریح کرد: زمانی که عرضه و تقاضا برابری نکند، این مشکل را در سیستم ایجاد خواهد کرد و به دنبال آن دیگر نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم. تنها راه برای کنترل بازار خودرو، افزایش میزان تولید است که می‌توان اینگونه قیمت خودرو را کنترل کرد.

او ادامه داد: میزان تقاضای کاذب زیاد است و این عامل تمام بحث‌ها و فرمول‌ها را بهم می‌زند، بنابراین تا زمانی که تولید افزایش نیابد و تدابیری اندیشه نشود همین روند را خواهیم داشت. باید سازمان نظارتی به بازار خودرو ورود پیدا کنند و دست دلالان را سر و سامان دهد.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: ما قانون گذار نیستیم  که بگوییم چه کار باید انجام داد. مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس را نمی‌توانیم بگوییم چگونه کشف شود.  

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
درست کردن حمل ونقل وظیفه دولت است نه مردم کارگری که در ماه با این خرج ومخارج زیاددوملیون وششصد می گیرد باید خرج درست کردن حمل ونقل راهم بپردازد واقعا ً خجالت نمی کشیددست بردارید
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
نمی دانم این آقا چرا اینقدر هوای خودرسازها را نگه می داره ، هربلای به سر قیمت خودرو آمد باعثس این فرد بود .
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
به آقای شیوا بگوید چرا طرفدار خودروسازان هست خواهشن رسیدگی کنید

از طرف کارگران کم درامد
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
اقای شیوا این خودرو سازان چیی به تو میدن که اینقدر ازشون دفاع می کنی که هر یک ماه قیمت خودرو بالا می بریی؟

مگه یک کارگر چند سال باید کار کند تا یک خودرو بخرد

حالا خودتون قضاوت کنین
ببین حرف بدیی زدم
خواهش ما کارگران کم درامد این است قیمت خودرو را پایین بیاورید
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
واقعا خوشابه حال شما که این بساط تحریم هست تادورش بزنید متشکریم
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
این نقشه قدیمی شد اول جلو واردات خودرو گرفتید بعد خوردرو رو به اسم این وان دپو واحتکار کردین
مطالبه گر
۱۶:۴۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام علیکم
جناب رئیس قوه قضایی محترم
جناب آقای رئیسی عزیز
لطفاً ، خواهشاً در دستگاه شورای رقابت ورود فرمایید ، همانطوری که مطلع آید این خائینان خون ملت را در شیشه کردندوووووووووووووووو
در پناه حق
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
کدوم قیمت منسفانه؟
مگه داریم
الان پول بده دوسال دیگه هر قیمتی گفتن بگو چشم و یده هنر اینه الان پول بگیری مث دو سه یال پیش سریع ماشینو بدی
دنا ششصد میلیون؟
مگه لامبورگینیه باین وضعه حقوقا
حقوق کارگر چنده؟
چطو امید داشته باشه ی لگن بخرههههههه؟؟
مهدی بهبهان
۱۲:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
واسه چی حرف الکی میزنی وقتی قیمت بره تو بورس کی میاد ۱۰۰ میلیون بده واسه پراید مطمعنن پراید میشه ۱۰ تومن اصلا کسی نمیخواد و اون موقع هستش که ماشین قیمت واقعی خودش رو پیدا میکنه
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
عامل گرانی های پی درپی خودروست.
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام و درود خدا بر اقای شیوا .خداخیرتان دهد که مقابل ظلم همگان میایستید.مجلس به ظاهر انقلابی میخواهد پول خودرو را از مصرف کنند واقعی بگیر و خرج کار دیگری کن بخدا این منصفانه نیست
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
چطوری دلال
رصا
۰۹:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
قبون اقای شیوا خودرو سازها تا شمارا دارند غم ندارند بترس از اخر وعاقبت این دوستی خداوند ناظر اعمال ماست
راستین
۰۹:۰۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
شیوا فقط تو نیستی که مخالفی منم مخالفم ولی نماینده مجلس که برا فقرا کار نمیکنه من الان ۶ ماه میخوام میلگرد بخرم قیمت جهانیش رو در پول ایران ضرب کنی قیمتش نزدیک ۹۰۰۰ هزار میشه ولی همین کالای بورسی رو باید ۱۳۰۰۰ هزار نقدی و بالای ۱۵۰۰۰هزار اعتباری بخری ماشین هم همین خواهد شد وقتی ما به اسم اقتصاد آزاد دست دلال رو باز گذاشتیم دیگه اهمیتی ندار تو بورس باشه یا خارج بورس اتفاقا تجربه آهن ثابت کرد بورس کآرایی نداره و قیمتها باید دستوری باشه و همچنین با نظارت بسیار سخت تر اقتصاد آزاد بدرد شرایط الان ایران نمیخوره وقتی عرضه خودروت قطره چکانیه .وقتی تولید آهن بیشتر از تولید داخله ولی قیمتش ۵۰ درص گرانتر از نرخ جهانیه باید فاتحه این اقتصاد رو خواند......
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
به امید روزی که از دست اینا خلاص بشیم
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
وقتی میگی بهترین راهکار افزایش میزان تولیده، یعنی اصلا راهکاری نداری
چرا دولت برای پیشگیری از قاچاق سوخت و کاهش مصرف سوخت فورا تصمیم میگیره قیمت بنزین رو به نرخ فوب خلیج فارس برسونه اما برای خودرو تلاش نمیکنه تا قیمت خودرو رو به سطح بین المللی برسونه؟؟
اصلا به فکر مردم هستید؟؟
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
حواله های صادر شده رو زودتر به دست مشتری برسونن حداقل یک ماهه وحداکثر3ماهه
پیمان اشراقی
۰۷:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام ،

ماشین سازها ، می خواهند با ورود به بورس بر قطعه سازها تسلط پیدا کنند ،
وگرنه بورس جای تولید است نه مرکز وام دهی برای جبران عقب ماندگی و زیان ها .
شهرفرنگ
۰۷:۲۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
باسلام،با وجود ظرفیت کم تولید خودرو همواره عده ای که قرعه به نامشان نیست ضرر می کنند در حالی که باید فقط منتظر باشند نه ضرر کنند، عده ای از دیگر توان پرداخت قیمت بعدی خودرو را ندارند.باید روش های جایگزین عادلانه باشد،با وجود کمبود در تولید واردات خودروی خارجی همتراز با خودروی داخلی برای متقاضیان ثبتنام کننده، یا گرفتن پول همه ی متقاضیان و تحویل خودرو آنها در بازه ی زمانی ممکن به روش قرعه کشی انجام شود.
محمد
۰۷:۲۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
کاملا درسته ، با ورود خودرو به بورس قیمت ها فضایی شده و کاملا به ضرر مصرف کننده است و بسیاری از اقشار متوسط به پایین دیگر توانایی خرید خودرو نخواهند داشت و این عادلانه نیست
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
با سلام. من نظر اقای شیوا را میپسندم.اگه غیر نظر او شود مردم بیچاره میشوند.
omid
۰۶:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
این شورای رقابت به جای حمایت از مصرف کننده ،با همکاری خودروسازان فقط به گرانی خودرو دامن زده .این چه وضعی .کسی نیست جلوی اینا رو بگیره
چرک نویس
۰۶:۲۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
دست از سر مردم بردارید
ناشناس
۰۶:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
با قیمت حاسیه بازار خوب است
ولی
واردات هم آزاد شود
ایران
۰۵:۴۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
اگه با قیمت نجومی کشف شد در بورس مجلس پاسخگو؟ خواهشا فروش خودرو رو وارد بورس نکنید
عباس
۰۵:۲۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
من در تعجبم این رییس شورای رقابت تا حالا چرا عزل نشد و مورد تعقیب قضایی قرار نگرفت؟!!!
ناشناس
۰۵:۱۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
من در تعجبم این رییس شورای رقابت تا حالا چرا عزل نشد و مورد تعقیب قضایی قرار نگرفت؟!!!
منصور
۰۴:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
بیشتر پول این خودرو ها را خرج مستضعفان //
اا
۰۳:۱۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
متاسف
ناشناس
۰۲:۲۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
پس کی می خواهند دست دلالان را کوتاه کن به فکر مردم باشید
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
عجب
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
هر شرکتی میاد تو بورس باید همه چیزش شفاف کند.
علی
۰۰:۴۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
به خدا مطمئنم این طرح بهترین طرح هستش چون این آقا مخالفش هست
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
از همه مقصر تر تو این اوضاع خودرو همین اقای شیوا هستن
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
با این قیمت های خودرو شورای رقابت دیگه نقشی داره واقعا دیگه چطور در مورد خودرو نظر میدن تا حالا کجا بودن