سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت دستگاه خشک کن تونلی خرما گامی در جهت افزایش مرغوبیت خرما

ایران جزو کشور‌هایی است که بهترین خرمای جهان را تولید می‌کند و پس از تونس مقام دوم صادرات خرما را در دنیا دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، استان هرمزگان با تولید سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن خرما از حدود ۳۳ هزار هکتار نخلستان مقام چهارم سطح زیر کشت خرما را درکشور دارد.

یکی از مشکلات نخلداران هرمزگانی خصوصا درنوار ساحلی کاهش کیفیت محصول خرما پس از برداشت به دلیل رطوبت بالای آن است.

یک محقق هرمزگانی موفق به ساخت دستگاه تونلی خشک کن خرما به کمک اشعه خورشید شده است که استفاده از این دستگاه می‌تواند نقش چشمگیری در افزایش بهره وری و درآمد نخلداران داشته باشد.

دستگاه خشک کن تونلی خرما با استفاده از نور خورشید توسط محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ساخته شده است.

ایران محمدپور، محقق و سازنده دستگاه خشک کن تونلی خرما در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،گفت: این دستگاه قادر به کاهش رطوبت خرما از ۴۰ به ۲۳ درصد طی دو روز با استفاده از نور خورشید است.

محمدپور با بیان اینکه هر سال حدود نیمی از محصول خرمای برداشت شده از نخلستان‌های هرمزگان به دلیل رطوبت بالا و استفاده از روش‌های سنتی برای خشک کردن تبدیل به خوراک دام می‌شود، افزود: ساخت این دستگاه بسیار کم هزینه است و استفاده از آن ضایعات خرما را به حداقل میزان ممکن کاهش می‌دهد.

محمدعلی میرزایی مجری طرح دستگاه خشک کن تونلی خرما با اشاره به سادگی عملکرد این دستگاه گفت:به درخواست کارفرما نمونه آزمایشی دستگاه خشک کن تونلی خرما به طول ۶ متر ساخته شده است و امکان افزایش ابعاد آن نیز وجود دارد.

میرزایی افزود:این دستگاه شامل یک فن، پایه فلزی و روکش پلاستیکی ضد اشعه یو وی خورشید است که با جذب نور خورشید سبب کاهش رطوبت، افزایش کیفیت و مرغوبیت خرما می‌شود.

او با اشاره به اینکه هزینه ساخت این دستگاه حدود یک میلیون تومان است گفت: کشاورزان می‌توانند این دستگاه را بومی سازی کنند و از پایه بلوکی یا سوند برای ساخت این دستگاه هم می‌شود استفاده کرد.

اکنون کشاورزان هرمزگانی از روش سنتی مشتا برای خشک کردن خرما استفاده می‌کنند که این کار علاوه بر زمان بر وهزینه بر بودن سبب کاهش بالای کیفیت خرما و تبدیل قسمت زیادی از این محصول به خوراک دام می‌شود.

محمد احمدی از نخلداران مینابی می‌گوید: هر سال طبق عادت و روش اجدادمان خرما‌ها را پس از برداشت به مشتا زیر نور خورشید می‌بریم و روی هم انباشته می‌کنیم تا رطوبتش کاهش یابد سپس خرما‌های بی کیفیت را از خرما‌های قابل مصرف جدا می‌کنیم که نتیجه این روش تبدیل بخش زیادی از محصول خرما به غذای دام و کاهش در آمدمان از این محصول می‌شود.

رضا رییسی از دیگر نخلدارن مینابی می‌گوید:کاهش کیفیت خرما به دلیل رطوبت بالا از مشکلات ما نخلداران است ومشتاقم تا بااستفاده از این دستگاه خشک کن تونلی محصول با کیفیت تری به بازار عرضه و درآمد بیشتری کسب کنم.

پیش ازاین نمونه مشابه این دستگاه خشک کن خرما در کشور عمان و به طول ۱۲ متر ساخته شده است، ولی این برای نخستین باراست که این دستگاه در ایران ساخته می‌شود.

سالانه حدود ۱۴۰ هزار تن خرما از ۳۳ هزار هکتار نخلستان‌های استان هرمزگان برداشت می‌شود که ۲۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

مُرداسنگ، خاصویی، بَرَهی، کَریته، مجول، پیارم، زاهدی، شاهانی و دیری مهم‌ترین ارقام خرمای تجاری هرمزگان است و مهمترین رقم صادراتی یعنی پیارم، مرغوبترین خرمای جهان است.

نبود صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری در این بخش یکی از مشکلات صادرات خرمای هرمزگان است و با توجه به نقش خرما در درآمد مردم هرمزگان، تولید و فروش این محصول به حمایت بیشتر نیازمند است تا خرمایی با کیفیت‌تر برای مصرف و صادرات تولید شود و که قطعا افزایش کیفیت خرما با استفاده از خشک کن تونلی نقش به سزایی در افزایش فروش و صادرات آن دارد.

برداشت خرما از نخلستان‌های استان هرمزگان از اوایل تابستان آغاز می‌شود و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد.

حامد حسن زاده کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان هرمزگان گفت:حدود ۴۰ درصد از خرمای استان به دلیل رطوبت بالا و استفاده از روش‌های سنتی، پس از برداشت کیفیت خود را از دست می‌دهد و تبدیل به خوراک دام می‌شود.

حسن زاده با اشاره به اینکه استفاده از دستگاه خشک کن خرما سبب خوش رنگ شدن و افزایش کیفیت خرما می‌شود، افزود: با افزایش مرغوبت محصول خرما امکان صادرات آن فراهم می‌شود و افزایش صادرات خرما سبب افزایش ارزآوری و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

او می‌گوید: دستگاه خشک کن خرما هزینه بسیار کمی دارد و کشاورزان می‌توانند علاوه بر کاهش رطوبت خرما، برای خشک کردن سایر محصولات خود استفاده کنند و با پرداخت هزین‌های اندک برای تهیه دتسگاه خشک کن تونلی خرما، درآمد خود را چندین برابر کنند.

هر سال نزدیک به ده هزار تن خرمای هرمزگان  که بیشتر رقم پیارم است، به ارزش چهل میلیون دلار به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، استرالیا، آمریکا، اروپا، کانادا، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

در کشور بیش از صد رقم خرما وجود دارد که پنجاه و پنج رقم آن در هرمزگان یافت می‌شود که از این شمار ده رقم آن تجاری است.

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.