سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شفاخانه‌ای که این روز‌ها خاک می‌خورد

بیمارستان الزهرای قم از حدود ۳ سال پیش، تعطیل و همین مسئله موجب اعتراض و نارضایتی مردم شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بیمارستان الزهرا(س) یکی از بیمارستان‌های نام‌آشنا در سطح قم است که در خیابان شاه‌ابراهیم قرار دارد، و بیش از ۴ دهه است که وظیفه‌ خدمت‌رسانی به مردم این منطقه را به عهده گرفته است، این بیمارستان در ۴۰ سال گذشته و در شرایطی افتتاح شد که منطقه‌ نیروگاه از کم‌ترین میزان امکانات برخوردار بود و همین امکانات حداقلی موجود در منطقه نیز در زمان افتتاح این بیمارستان وجود نداشت.

این بیمارستان از سوی واقف مرحوم حاج غلامرضا قدیری و با هدف خدمت‌رسانی به مردم محروم منطقه وقف شد تا پاسخگوی نیاز‌های بهداشتی و درمانی در این منطقه باشد و در زمان افتتاح خود نقش بسیار ویژه‌ای در رفع نیاز‌های ساکنین منطقه داشته است، به گونه‌ای که اکنون کمتر کسی را در منطقه‌ نیروگاه می‌توان یافت که با این بیمارستان آشنا نباشد.

بیمارستان الزهرا، بیمارستانی است است که بیشتر به خاطر بخش زنان و زایمان خود شهرت داشت و عمده خدمات درمانی آن نیز در این حوزه اختصاص پیدا کرده بود، این مرکز خدمات درمانی مورد استفاده‌ بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بوده است و علاوه بر مسائل درمانی، بستری برای ارائه‌ی آموزش‌های پزشکی نیز بوده است.

این بیمارستان که محل مراجعه‌ی مردم بوده است و در بخش‌های مختلف مانند عمومی، زایمان، اورژانس پاسخگو و پوشش‌دهنده‌ی نیاز مردم ساکن در اطراف خود بوده است، از حدود ۳ سال گذشته، تعطیل شده است و همین مطلب موجب اعتراض و نارضایتی مردم شده است.

در همان اولین روز‌های تعطیلی، از طریق بنر‌های نصب شده در روی درب بسته بیمارستان بیان شد که افراد می‌توانند از این پس برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود، به جای بیمارستان الزهرا به بیمارستان شهدا واقع در خیابان کامکار قم مراجعه کنند که از نظر مسافت هرچند نزدیک‌ترین بیمارستان به بیمارستان الزهرا است، اما هم چنان تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد و البته این بیمارستان نیز مراجعانی از منطقه‌ی خود دارد، اما باید دید که اساسا علت این تعطیلی چند ساله چه بوده است؟

خانم محمدی، که از ۱۵ سال گذشته ساکن خیابان شاه ابراهیم بوده است،می گوید: این بیمارستان در این سال‌ها همواره محل مراجعه ساکنین بوده است و هر دو فرزند من در این بیارستان متولد شده‌اند، اما متاسفانه چند سالی است که کارایی خود را از دست داده است.

آقای سلطانی که از ساکنین منطقه و صاحب مغازه‌ای در نزدیکی بیمارستان الزهرا است،عنوان کرد: با وجود بخش اورژانس بیمارستان در نزدیکی خود مشکلی برای مشکلات ناگهانی و مراجعات خود نداشتیم، اما حدود ۳ سال پیش بود که درب‌های بیمارستان بسته شد و صرفا از طریق نوشته‌هایی که برای مدت کوتاهی روی دیوار بیمارستان نصب شد، گفته شد که مردم به جای این بیمارستان، باید به بیمارستان شهدا مراجعه کنند.

وعده‌ بازگشایی دوباره، از حرف تا عمل

با توجه به نقش ویژه‌  بیمارستان الزهرا برای شهر قم و به ویژه ساکنین منطقه‌ی نیروگاه در رفع نیاز‌های بهداشتی و درمانی مردم، نیاز ویژه‌تری به ارائه دلیل تعطیلی این بیمارستان به مردم منطقه احساس می‌شود، متاسفانه وضعیت بیمارستان و روند افتتاح دوباره‌ی آن چندان برای ساکنین منطقه تفهیم نشده است و با وجود وعده‌ مسئولان در سال‌های گذشته مبنی بر تجهیز و بازگشایی هرچه سریعتر بیمارستان، هم‌چنان از فعالیت دوباره بیمارستان و زمان بازگشایی آن اطلاع دقیقی در دست نیست و وعده‌ها به مرحله‌ عملی شدن، نرسیده‌اند.

این تعطیلی به حدی برای مردم این منطقه رقت بار شده است که صدای فرزندان واقف را هم برآورده است. بخش اعظم مراکز درمانی با سابقه قم و شهر‌های دیگر کشور ثمره سنت متعالی وقف است، ولی امروز‌ها این بیمارستان مهم شهر قم که از موقوفات پر فایده و پر نعمت این شهر بوده خاک می‌خورد.

بیمارستان الزهرا یکی از مراکز درمانی کاربردی در شهر قم است که به عنوان سرمایه‌ای مردمی و از طرف مردم برای رفع نیاز‌های مردم منطقه احداث شد و حداقل توقع از مسئولین امر این است که درخصوص وضعیت کنونی آن و علت نا توانایی خود برای استفاده و راه‌اندازی مجدد این مرکز درمانی با وجود تعطیلی سه ساله، پاسخگو باشند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.