سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

موشک سوخت جامد با موشک سوخت مایع چه فرقی دارد؟

موشک‌های مختلف از دو نوع سوخت مایع و جامد استفاده می‌کنند.

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موشک‌ها به عنوان یکی از دقیق‌ترین و مخرب‌ترین سلاح‌های نظامی که در جهان ساخته شده‌اند نقش مهمی در پدافند و آفند دارند. موشک‌ها برای حرکت از دو نوع پیشرانه با سوخت‌های جامد و مایع استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند.

موشک‌ها از چند بخش تشکیل شده‌اند؟

همه موشک‌های ساخته شده در دنیا چند بخش اصلی دارند که عبارتند از موتور و پیشران، بدنه موشک، بال یا بالک‌های هدایت‌کننده، سیستم‌های کنترل و هدایت، کامپیوتر و کلاهک‌های مختلف. هر کدام از این بخش‌ها نقش مهم و مخصوص خود را در هدایت موشک دارند. اهمیت این نقش‌ها به قدری است که اگر هر کدام از آن‌ها به درستی انجام نشود، شاید بر روی فعالیت سایر قسمت‌های موشک‌ها نیز تاثیر بگذارد.

ساختار یک موشک با پیشران سوخت مایع

اما آنچه بیشتر از سایر بخش‌ها اهمیت دارد را می‌توان موتور یا پیشران موشک‌ها دانست که با استفاده از سوخت‌های جامد یا مایع موشک‌ها را در سمت و برد‌های مختلف هدایت می‌کنند. آنچه در حوزه سوخت پیشران‌ها نیز مورد توجه است دلیل استفاده از سوخت‌های مایع و یا جامد در موشک هاست. موضوعی که در این گزارش علت آن را بررسی می‌کنیم.

موتور‌های پیشران مایع و جامد از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

موتور‌های پیشران مایع از ۵ بخش اصلی تشکیل شده است. این بخش‌ها عبارتند از مخازن سوخت و اکسیدکننده،  توربو پمپ،  تزریق‌گر،  محفظه احتراق و نازل. این بخش ها، اما در موتور‌های پیشران جامد متفاوت است و شامل بخش‌های گرین سوخت، محفظه احتراق، کلاهک، باله‌ها و نازل یا همان موتور موشک تشکیل شده است.

ساختار یک موشک با پیشران سوخت جامد

موتور‌های موشک با پیشران مایع و جامد چه ویژگی‌هایی دارند؟

این نوع از موتور‌ها به دو نوع پیشران سیکل باز و سیکل بسته تقسیم می‌شوند. موتور‌های پیشران مایع از یک مولد گاز تکشیل شده اند که این قسمت بخش کوچکی از سوخت و اکسیدکننده را دریافت کرده، توربین را به گردش درمی‌آورد و در نهایت محصولات احتراق آن از یک نازل کوچک فرعی خارج می‌شوند. اما موتور‌های پیشران جامد به این نحو عمل می‌کنند که در این نوع موتور، بخش بزرگی از سوخت یا اکسیدکننده وارد مولد گاز شده و توربین را به حرکت در می‌آورد. سپس گاز‌های خروجی از توربین که هنوز دارای مقدار زیادی سوخت یا اکسیدکننده هستند، از یک مسیر خاص وارد محفظه احتراق اصلی راکت می‌شوند. اصولاً سامانه‌های سیکل بسته، بازده بیشتری دارند و موتور‌های پیشران مایع پیشرفته‌تر از این نوع استفاده می‌کنند.

راکت نازعات با پیشران سوخت جامد

موشک‌های سوخت جامد و مایع چه تفاوت‌هایی دارند؟

موشک‌های سوخت جامد که کشورمان از ابتدای شروع صنعت موشکی خود توسط شهید حسن طهرانی مقدم به سوی طراحی و ساخت آن قدم برداشته است، موشک‌هایی هستند که پیشران (موتور) آن‌ها نسبت به سوخت مایع چند ویژگی متفاوت دارند، نخست مدت زمانی بارگذاری سوخت در داخل محفظه سوخت است. دومین تفاوت در مدت زمان نگهداری سوخت جامد نسبت به سوخت مایع است, چرا که ساختار سوخت جامد به دلیل انسجام بافت خود این قابلیت را دارند که چندین ماه در داخل محفظه سوخت موشک‌ها بمانند، اما موشک‌های سوخت مایع فقط یک مدت کوتاه یعنی فقط چند ماه قابلیت استفاده دارند و پس از آن باید تعویض شوند.

سرعت؛ مولفه مهم بعدی است که در ارزیابی و بررسی یک موشک مورد توجه قرار می‌گیرد. طبق اعلام متخصصان و دانشمندان صنایع موشکی موتور‌ها و پیشران‌های سوخت جامد، سرعت و پایداری بیشتری را برای موشک‌ها فراهم می‌کنند که مولفه پایداری حرکت یک موشک باعث افزایش دقت اصابت موشک‌ها می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو پیشرانه این است که نیروی رانش در موتور‌هایی با سوخت مایع کمتر و در مدت زمان بیشتری تولید می‌شود که این مولفه در موتور‌های سوخت جامد به این شکل است که نیروی پیشران بیشتری در مدت زمان کوتاهی تولید می‌شود.  

تفاوت بعدی بین این دو پیشران در این است که موتور‌های پیشران، مایع فناوریِ به نسبت قابل اعتمادتری نسبت به پیشران‌های جامد دارند. از این حیث که این پیشران‌ها به دلیل قدیمی‌تر بودن و آزمایش پس‌داده‌تر بودن انواع شناخته‌شده آن‌ها در دنیا به موتور‌های قابل اعتمادتری معروف شده اند. اما در ساختار همان پیچیدگی پیشران‌های سوخت جامد را دارند.

مولفه بعدی که در بررسی و ارزیابی این دو نوع پیشران وجود دارد این است که فرآیند‌های بازرسی، نگهداری و عملیات آماده‌سازی پیشران‌های مایع بسیار هزینه بر هستند. از طرفی هم پیچیدگی زیرسامانه‌های این نوع از موتور‌ها سبب شده تا هزینه‌های نگهداری و عملیاتی کردن آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. شاید همین دلیل را بتوان دلیل گرایش بیشتر به سوی استفاده از پیشران‌های جامد دانست، چرا که عموماً فرآیند‌های ذکر شده کم‌هزینه‌تر و دارای عملیاتی بسیار ساده‌تری هستند.

شروع استفاده از پیشران‌های مایع در موشک‌های ایرانی

ایران که کار ساخت موشک‌های مختلف را از سال ۶۳ و با فرماندهی سردار تهرانی مقدم آغاز کرده بود، برای اولین بار و در سال ۱۳۶۵ نخستین بار از پیشران‌های سوخت جامد در موشک نازعات استفاده کرد که این کار هم با استفاده از تجربه ساخت موشک‌های گراد (کاتیوشا) آغاز شد. کار ساخت موشک نازعات در نهایت در سال ۱۳۶۶ به ثمر می‌نشیند و این محصول بلاخره نهایی می‌شود.  

اما ساخت موشک نازعات پایان راه ایران در صنعت موشکی نبود و صنایع دفاعی کشورمان ساخت موشک‌های شهاب ۱، فاتح ۱۱۰ و سایر موشک‌ها را در دستور کار خود قرار داده است تا هر روز بیشتر از دیروز قدرت موشکی خود را تقویت کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱
محمد
۲۱:۱۸ ۱۱ مهر ۱۴۰۳
درود بر شرفت ای سپاهی احسن
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
چخبر از موشک شهاب ۶
بابک رحمانی
۱۱:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
ای کاش روزی برسد که کل آدمها دوست هم باشند وهیچ جنگی نباشد که جنگ دوطرفه را نابود می‌کند
محمدحسین فاخری وایقان
۱۴:۲۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
سلام از این تاریخچه موشکی ایران و کارکرد موشک ها و تاریخچه هوا غضای دنیا بیشتر بگذارید ممنون.
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
خدا کند اینها هم مثل بقیه چیز ها ،چینی ،روسی نباشد
نا شناسس
۱۶:۲۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
موشک های ما همشون در داخل تولید میشن
فربد
۱۸:۵۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
قیمت تمام شده آن‌ها چقدر است؟
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
موشک میسازن ولی زه بغل پراید نمی تونن تولید کنن !!!
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
واقعا تنوع خوبی برقراره بین خبرها
ما داریم به فنا میریم تا 5 عصر کار میکنیم خرجمون در نمیاد
خوندن این تفاوت سوخت ها خستگی رو از تنمون در اورد
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
دیگه الان نیاز به موشک نیست
تورم خودش کارشو میکنه .
تووورررم‌. بدبختی. ناامیدی
چرا سرنوشت ما اینجا شد ‌.
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
اگه راست می گین بیایین تو صنعت خودروسازی و شاخ غولهای ماشین سازی را بشکنین
اصغر
۱۲:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
موشک سوخت مایع به دلیل لرزش مایعات کنترل سخت تری دارند
موشک سوخت جامد هیچ لرزشی در منبع سوخت ندارد و این موضوع دقت و هدایت موشک را راحت تر میکند
پرویز
۱۱:۴۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
خداوند روح مرحوم شهید تهرانی‌مقدم را قرین رحمت بفرماید.
نصیروندمغان گرمی
۱۱:۲۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
سلام.یاد پدر موشکی ایران شهید تهرانی مقدم گرامی باد.
حسام
۱۱:۰۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
کدومشون قابلیت قاره پیما بودن رو دارن ؟
حسین
۱۱:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
دلار ۳۰تومنی
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
دشمن پشت مرزت پایگاه ساخته نیرو پیاده کرده بعد حرف از قاره پیما میزنی.
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
گزینه هیچ کدام
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
من