سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین خلبان زن مازندرانی/ در کارهایم «نمی‌شود و نمی‌توانم» ندارم

بانوی مازندرانی که با توجه به علاقه شدیدش به پرواز، مدتی از خواسته خود دور شد، دوباره مسیر زندگی‌اش را تغییر داد و توانست نخستین بانوی خلبان مازندرانی هواپیمای فوق‌سبک لقب گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، پرواز آرزوی هر فردی است و دیدن زمین و جزئیات آن بر فراز آسمان‌ها باید بسیار لذت‌بخش و دلچسب باشد؛ البته با گذری کوتاه به دوران پرخاطره کودکی، از بین دوستان و اقوام افراد زیادی را سراغ داریم که دوست داشتند خلبان شوند و شغل‌های پزشک، مهندس و پلیس در رتبه‌های دیگر علایق‌شان جای داشت، هر چند بسیاری از آن‌ها به آرزوی دیرینه خلبانی دست پیدا نکردند و در گیر و دار زندگی غرق شدند.

بانوی مازندرانی را می‌شناسم که با توجه به علاقه شدید دوران کودکی به پرواز، مدتی از خواسته خود دور شد، ولی دوباره مسیر زندگی‌اش را به سوی پرواز چرخش داد و توانست هم‌اکنون نخستین بانوی مازندرانی خلبان هواپیمای فوق‌سبک لقب گیرد.

مونا داودی ۳۷ ساله از شهرستان آمل پا بر رکاب پرواز گذاشته و با تحمل سختی‌های فراوان سوی آسمان‌ها گرفت.

در کارهایم "نمی‌شود و نمی‌توانم" ندارم

این زن توانمند با دریافت گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق‌سبک نخستین بانوی مازندرانی است که پس از گذراندن مراحل مختلف آموزش خلبانی بدون حضور مربی (سولو) بر همه واژه‌های "نمی‌توانم و نمی‌شود" خط بطلان بکشد.

مونا داودی اظهار کرد: از کودکی عاشق پرواز بودم و به خلبانی علاقه زیاد داشتم، زیرا پدرم کارشناس ارشد موتور‌های جت و مهندسی پرواز بوده و این مهم عامل بزرگی بود تا بسیار به پرواز علاقه داشته باشم.

او افزود: با توجه به شغل پدر بسیار تمایل داشتم که به سمت پرواز و خلبانی بروم، ولی به سمت رشته فنی و مهندسی رفتم و از مسیر اصلی خود دور شدم تا اینکه به واسطه اخبار و اطلاعاتی باخبر شدم که فرودگاهی در شهرستان نوشهر کار آموزش و پرواز به علاقمندان را انجام می‌دهد تا پس از انتظار فراوان به آرزوی دیرینه‌ام برسم.

نخستین بانوی خلبان هواپیمای فوق‌سبک در مازندران با اشاره به تلاش‌های کاپیتان جلالی و کاپیتان خدایاری از بزرگان پرواز و خلبانی کشور و دیگر اساتید، تصریح کرد: دو دوره سنگین زمینی و پرواز را برای گذراندن آموزش خلبانی طی کردم همچنین در دوره زمینی ۱۲۰ ساعت را گذرانده و در دوره هوایی و پرواز پس از ۱۵ جلسه در کابین هواپیما نشستم و به تنهایی دست به پرواز زدم.

بیشتر بخوانید

داودی یادآور شد: خلبانی کار بسیار سخت و دشوار است و در این رشته باید کاملا به زبان انگلیسی مسلط باشیم و پس از گذراندن کتاب‌های قطور زبان لاتین به مباحث ریاضی و فیزیک آگاهی پیدا کردم.

او با بیان اینکه دو پای انسان در خلبانی بسیار مهم است، یادآور شد: در راندن خودروها، رانندگان فرمان را با دست کنترل می‌کنند، ولی در پرواز فرمان در زیر پا‌های چپ و راست قرار دارد.

داودی با اعلام اینکه در آینده نزدیک قصد دارم تا دوره‌های حمل مسافر و آکروبات را بگذرانم، بیان کرد: آکروبات‌باز هوایی زن در کشور نداریم و این  از مهمترین آرزو‌های من است.

او در مورد شرایط شغلی خود گفت: هم‌اکنون که نخستین خلبان زن هواپیمای فوق‌سبک در مازندران هستم می خواهم کار تدریس و مربیگری را در مازندران آغاز می‌کنم یا به عنوان خلبان تاکسی هوایی فعالیت خواهم کرد. همچنین بر این باورم که در امر پرواز همه سختی‌ها را با شعار "من می‌توانم" به آسانی تبدیل کردم.

مهیا بودن آموزش خلبانی و پرواز در مازندران

خلبان کوروش خدایاری یکی از اساتید برجسته خلبانی اظهار کرد: در سال ۱۳۵۲ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در آمدم و در هشت سال دفاع مقدس پروازهای مختلف و اثرگذاری داشتم.

او با اشاره به اینکه مدت ۳۰ سال در ارتش جمهوری اسلامی خدمت کردم، یادآور شد: بعد از بازنشستگی امر آموزش به علاقمندان خلبانی را پیش گرفتم و ۱۷ سال است که آموزش خلبانی در محیط شخصی را انجام می‌دهم.

خلبان خدایاری با اعلام اینکه تاکنون بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو را در ارتش و محیط شخصی آموزش داده گفت: آخرین دانشجوی من خانم مونا داودی بود که توانست پس از گذراندن دوره‌های مختلف خلبانی گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق‌سبک را در فرودگاه نوشهر کسب کند.

او بیان کرد: خانم داودی از دانشجویان سخت‌کوش بود که توانست نخستین دانشجوی بانو دارای گواهی خلبانی فوق‌سبک لقب گیرد.

مدیر فرودگاه نوشهر با اشاره به کسب گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق‌سبک توسط نخستین بانوی مازندرانی، اظهار کرد: مونا داودی بانوی ۳۷ ساله آملی توانست به این مهم دست پیدا کند.

اکبر فریفته با اعلام دریافت گواهینامه خلبانی بیش از ۲۰ خلبان در فرودگاه نوشهر پس از گذراندن مراحل مختلف آموزش خلبانی بدون حضور مربی (سولو)، اظهار کرد: همه گواهینامه‌ها با تایید سازمان هواپیمایی انجام می‌شود.

لزوم توسعه هوانوردی عمومی و پویایی گردشگری هوایی در مازندران

او با اشاره به نقش ارزشمند توسعه هوانوردی عمومی و پویایی گردشگری هوایی، فرودگاه نوشهر را از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور با ۶۹ سال در استان مازندران دانست و یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزش خلبانی در فرودگاه‌ها برای کسب درآمد و توجیه‌پذیری فعالیت فرودگاهی بسیار مهم است.

فریفته بیان کرد: با رایزنی با شرکت فرودگاه‌ها و هوانوردی کشور فعالیت دو شرکت در قالب مدرسه آموزش خلبانی در فرودگاه نوشهر ایجاد شده تا از این خلبانان برای پرواز‌های تفریحی و خلبانی هواپیما‌های با وزن زیر ۹ تن و ظرفیت چهار  تا نوزده نفره در زمینه ایرتاکسی، آمبولانس هوایی و گردشگری هوایی استفاده شود.

بانوان توانمند ایران اسلامی نه تنها در هشت سال دفاع مقدس بلکه در همه ایام دوشادوش مردان مشغول کار و تلاش هستند و حتی در برخی مواقع گوی سبقت را از دیگران می‌ربایند.

این بار شاهد درخشش بانوی مازندرانی در رشته خلبانی بودیم که نشان داد بانوان همیشه توانستند با عزم و اراده راسخ فعل خواستن را صرف کرده و با صدای بلند فریاد بزنند: "چون می‌خواهم، پس می‌توانم".

منبع: فارس

انتهای خبر/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
عمادی
۰۰:۳۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
افرین بر تلاش و پشت کارت انشاالله موفق باشی وسخنی با عزیزانی که نمی تواند کاری انجام دهندحداقل دیگران را تحقیر نکند
وحید
۱۲:۰۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
امل پرچم بالا دره...
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
درود بر شما تو میتوانی
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
دیگه تا تهشو بخون .
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
عرفان
۰۱:۱۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
بایا پولدار ک باشی مشخصه... ن و نمیتوانم و نمیشود تو کارات نداری
ایمان
۰۰:۱۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
بسیار هم عالی همین که ایشون با تلاش و پشتکار تونست به اینجا برسه خیلی مهمه کاری که خیلی از اقایون نمی تونن انجام بدن جرائت زیادی می خواد. نیاز به رقیب نیست که میگین هنر نکرده. دمش گرم بچه مازندران
لارستان کهن
۲۳:۵۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
چه سعادتییییییییییییییییییییییییییییی
خخخخخخخخخخخخخخخ
محسن
۲۳:۲۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
آبجی براتون اسفند دود کردم چش نخورید ایشالا
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خوشبحالت
احمد
۲۲:۱۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
بسیاری هستند، علاقه دارند، خلاق هستند، مستعد هستند، نیازی به یادگیری کتاب های قطور لاتین و... هم ندارند چون از قبل در دانشگاه یه تحصیل این موارد پرداخته اند ولی پول ندارد که زندگی روزمره شان را بچرخانند چ برسد ب شرکت در کلاس خصوصی خلبانی! بی رقیب اول شدن هنر نیست
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
امثال توفقط بلدید حرفای منفی بزنید.
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
درود بر زنان توانمند سرزمینم
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
کی چی بشه طرف پول داشته رفته گواهینامه گرفته
دو صنعت خودرو و صنایع هوایی در ایران پشرفت نخواهد کرد
چون راننده ها مدیریت این دوقسمت را در اختیار دارند
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
یهو هول میشه در هوا اجکت می کنه