به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۸۷ بود که نمایشگاه ماشین داران، از راه اندازی سامانه ای برای کنترل بازار خودرو خبر دادند، سامانه ای که می تواند باعث کاهش قیمت ها شود و به نوعی تمام معاملات خودرویی در آن صورت گیرد. ثبت چنین سامانهای نخستین بار در سال ۸۷ کلید خورد، اما در ادامه در سال ۹۲ این طرح به فراموشی سپرده شد.
در آن سال ها قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت این سامانه را با هدف شفافیت بیشتر معاملات خودرو، کاهش فساد در معاملات و نیاز کمتر به نیروهای نظارتی و در نتیجه کاهش هزینهها راهاندازی کند، اما به دلایلی انجام نشد. علاوه بر این قرار بود همه ۱۰ هزار نفر اعضای این اتحادیه کد معاملاتی داشته باشند و هیچ معاملهای بدون داشتن کد اتحادیه انجام نشود تا همه خرید و فروشهای خودرویی قابل مشاهده باشد.
سامانهای که اگر راه اندازی می شد، برخی قیمتسازیها که در سایتها و فضای مجازی شاهد هستیم و بر آشفتگی بازار معاملات و گرانیها دامن زده است را شاهد نخواهیم بود. از آنجایی که نمایشگاهداران خودرو کار کارشناسی انجام میدهند و بابت خدماتی همچون احراز مالکیت خودرو، مالک و خریدار خودرو بررسی انجام میدهند و قرارداد مینویسند، فساد در معاملات کاهش خواهد یافت و همه این موارد در هر معامله خودرو در سامانه یاد شده قابل مشاهده است.
امروز شاهدیم وقتی خریدار خودرو را از فروشنده تحویل میگیرد، تا چند وقت با همان پلاک خریدار به تردد پرداخته و حتی تخلفاتی را مرتکب میشود، چنین مواردی با الکترونیکی شدن معاملات در سامانه قابل پیشگیری است.
همچنین در صورت وجود سامانه، سهم دولت از معاملات به صورت مالیات به سهولت قابل وصول بود و دیگر نیازی نیست که سازمان امور مالیاتی بعد از گذشت یک سال مأموران خود را برای بررسی پروندههای معاملات نمایشگاه داران خودرو اعزام کند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو از مزایای راه اندازی این سامانه استاندارد سازی فعالیتهای واحدهای صنفی در سطح کشور، یکسان سازی فرایند انجام معاملات در سطح کشور، بالا بردن ضریب امنیت معاملات خودرو، جلوگیری از تخلفات و فروش یک خودرو به چندین نفر است.
همچنین با راه اندازی این سامانه اطلاعات خودرو و معاملات شفاف سازی می شود. حق و حقوق اعضای دارای پروانه کسب حفظ و قولنامههای دستی حذف می شوند، قیمت های سلیقه ای از میان رفته و اطمینان میان خریداران و فروشندگان نسبت به معاملات در نمایشگاههای اتومبیل دارای پروانه کسب بیشتر خواهد شد، مجموع این موارد از مزایا و اهداف راه اندازی این سامانه است.
بیشتر بخوانید
در ماههای گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی کشور و با هدف کمک و همراهی برای مدیریت این بحران توسط نیروهای انتظامی و قضائی، سایتهایی نظیر دیوار و باما نمایش قیمت در آگهیهای خودروی خود را حذف کردند. به گفته کارشناسان، مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید و قیمتگذاری نادرست است که عدهای به دنبال سودهای بادآورده و تضمین شده به دلالی روی میآورند.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه باید انجام معاملات خودرویی روشن و شفاف انجام شود، گفت: تمام معاملات خودرویی اگر در سامانه ثبت شود باعث شفافیت قیمت ها در بازار خودرو می شود.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت های خودرو باید در سامانه معاملات خودرویی ثبت شود، گفت: قیمتی که بر اساس دستورالعمل شورای رقابت و هزینه های شماره گذاری و ارزش افزوده است باید در سامانه ثبت شود. اگر این اتفاق رخ دهد می تواند بسیار به بازار خودرو کمک کند.
احمد میرزایی یکی از نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای کنترل بازار خودرو باید سامانه ای راه اندازی شود تا تمام معاملات در آن انجام شود. آنگونه تمام افرادی که دارای کد معاملاتی هستند خرید و فروش می کنند و افراد غیره نیز مجاز به معامله نخواهند بود.
او بیان کرد: هم اکنون یکی از مشکلاتی که وجود دارد تمام افراد چه قصاب، چه بازاری، چه سوپرمارکتی و ... به خرید و فروش ماشین می پردازند و به نوعی دلال بازی در این بازار زیاد شده است. اگر سری به شرکت های خرید و فروش بزنید می بینید افراد معمولی، نه نمایشگاه ماشین دار، خودرو احتکار کرده اند و مشغول فعالیت در این صنف است.
میرزایی تشریح کرد: اگر سامانه ای راه اندازی شود که خودرو در آن معامله شود می تواند به این بازار آشفته کمک کند. تمام نمایشگاه داران باید عضو اتحادیه شده و بدین ترتیب آنها نیز در سامانه ثبت نام شوند و کد معاملاتی به آنها تعلق گیرد که اینگونه دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد.
میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه اندازی سامانه الکترونیکی معاملات خودرویی، گفت: با راه اندازی این سامانه موافق هستیم اما به این شرط که صرفا افرادی که دارای ماشین هستند بتوانند در آن قیمت بگذارند. اینکه فقط نمایشگاه ماشین داران در آن فعالیت کنند مناسب نیست.
او بیان کرد: هویت افراد در آن احراز شود و بتوانند در هر پلتفرم آگهی خودرو، یک آگهی بگذارد. این روند به شرط اینکه تمام مردم در آن شرکت کنند کمک می کند امکان ساخت قیمت کمتر شود. لزوما نمی توان گفت قیمت را کاهش می دهد اما کمک می کند نقطه تعادل عرضه و تقاضا امن شکل بگیرد.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: قیمت ارز و تصمیم های سیاسی در آن اثر گذار خواهد بود اما امکان قیمت سازی را در آن محدود می کنند. اینکه اکنون بسیاری تلاش در قیمت سازی خودرو دارند اما اینگونه باعث کاهش قیمت سازی خواهد شد.
بیگی بیان کرد: با راهاندازی این سامانه تمامی عواملی که موجب میشود افراد کلاهبردار و سودجو به حیطه خرید و فروش خودرو وارد شوند و به مردم آسیب بزنند بر طرف خواهد شد و با ثبت اطلاعات معامله کنندگان و خودروها دراین سامانه بانک اطلاعات دقیق و جامعی ایجاد و امکان هرگونه سودجویی برطرف میشود.
سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در کشور از مصرفکنندگان با بیان اینکه برای انجام معاملات باید به سامانه ثبت معاملات خودرو مراجعه کرد، گفت: سامانه کشوری ثبت معاملات خودرو در کشور راه اندازی و بیشتر دفاتر فروش خودروی دارای مجوز صنفی به این سامانه وصل شدهاند.
او با بیان اینکه با ثبت معاملات خودرو در این سامانه امکان سوء استفاده و فروش خودروهای سرقتی تا حد زیادی کاهش مییابد، بیان کرد: با ثبت معاملات در این سامانه تنها مالک خودرو قادر خواهد بود که خودروی خود را برای فروش عرضه کند، زیرا در غیر این صورت با اخطار سیستم مواجه خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: همهگیر شدن این سامانه موجب نظاممند شدن معاملات خرید و فروش خودرو شده و دلالان و واسطههای خیابانی را از چرخه معاملات حذف خواهد کرد.
یکی از علل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار، انگیزه دلالی و سرمایه گذاری است. متاسفانه متاثر از شرایط اقتصاد کلان کشور و نااطمینانی موجود در جامعه نسبت به آینده اقتصاد، بسیاری از افراد خودرو را به عنوان یک کالای سرمایهای خریداری میکنند؛ بنابر این با توجه به کندی رشد تولید خودرو، عرضه فاصله معناداری با تقاضا در بازار خودرو دارد.
کاهش انگیزه دلالی در بازار خودرو، نیازمند یک سامانه جامع اطلاعاتی از خریداران و فروشندگان خودرو در بازار است. اتاق اصناف ایران در سالهای گذشته چنین سامانهای را تحت عنوان "سامانه اطلاعات معاملات خودرو کشور" تاسیس کرده است. اکنون متاسفانه وقتی به سایت این سامانه مراجعه میشود، دادهها قدیمی و بانک اطلاعاتی آن ناقص است. از این رو به نظر میرسد این سامانه چندان فعال نیست. مسئولان مربوطه در اتاق اصناف ایران قطعا پاسخ قانع کنندهای در این خصوص دارند.
انتهای پیام/
اگه خوبه خب بسم الله اقدام کنید نه اینکه بشینید فقط از مزایا و معایبش بگین و بعد هم هیچ کاری نکنید
باشگاه خبرنگاران لطفا به جد پیگیر راه اندازی و فعالیت آن باش
عرضه دارین دلارو بیارین پایین همه چی میاد پایین...عرضه دارین حقوق کارگر هم مثل قیمت بنزین که با دلار لب مرز حساب میکنین حقوق کارگر هم با دلار حساب کنین...وزیر ارتباطات بی انصاف قیمت اینترنت را به نسب حقوق کارگر با قیمت جهانی مقایسه کن نه دلار جهانی...مثلا اینرنت هرکشوری چند درصد حقوق روزانه کارگر آنجاست اینجا چند درصد؟؟؟
همین مردمی که حتی نمیتونن تو قرعه کشی خودرو برنده بشن!؟
جالبه که انتظار دارین مردم از شما بخرن، اونهم گرونتر.
یه ماشین خارجی رو که تو کشور هم هست حتی اگه با دلار 40 هزار تومنی هم حساب کنی باز هم قیمت فروشش خیلی بیشتره!
و بد تر از همه اینکه اصلا نباید به بنگاه های خودرو اعتماد کرد با دلیل میگم.
در کشور ما همه چیز را با ارز گره زده اند
هر چیزی را بخواهی بخری آنقدر وارداتی اش را آورده اند که حتی اگر لازم هم نداشته باشی چون قیمتش تاثیر مستقیم بر سایر اجناس دارد چون کثرت این کالاها زیاد است.
وقتی سامانه سامانه می کنیم یعنی هنوز فهمی از سامانه وجود ندارد
وقتی اجازه می دهیم که هر سایتی برای خودش در فضای مجازی کشور نقش ببندد یعنی فهم درستی از اقتصاد و هدایتش نداریم
در کشور ما دولت سعی می کند نقدینگی را هدایت کنددر صورتی که اول باید صاحبان و مسببین اقتصادی را هدایت کند
چرا هنوز که هنوز اگر کسی بخواهد یک سایت مثلا مرجع بازاری بزند به راحتی حقیقی ثبت می کند و هنوز حقوقی نیست؟ چرا بدون ثبت یک شرکت رسمی با چندین عضو اصلی را بر گردنش قرار نمی دهند و قوانین حوزه ثبت شرکتها را به شیوه درست بر مبنای تشویق و تبنیه های مناسب بازسازی نمی کنند؟
دقت کنید پرونده های متعدد در قوه قضائیه را که شرکت های صوری در آن نقش بالایی را دارند چگونه این شرکتها یک شبه تولید می شوند و هنوز هیچ برخورد و سازماندهی صورت نگرفته؟
مشکل اینجاست ما صورت مسئله رو حل می کنیم فکر می کنیم به جواب رسیده ایم
باید چند بعدی به هر چیزی نگاه کرد صرف سهولت کافی نیست پیشگیری از خطا بصورت قانونی و بدون نیاز به دستکاری های بعدی باید سرلوحه قرار گیرد.
انشاالله رهبری برای سال آینده تحول قوانین به شیوه اصولی را مدنظر قرار دهند
اما اجازه این کار رو نمیدن بخاطر مافیای قدرت
مدیریت رو درست کنید وگرنه همه جای دنیا دلال هست.
ماشین به اندازه تولید بشه بعد ببینید بازار درست میشه یا نه!