سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به هنر محققان هرمزگانی/ساخت کیت تشخیص بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزای نوع A و B

هر سال با شروع فصل سرما بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، اما امسال همزمان با بیماری آنفلوآنزا شیوع بیماری کرونا را هم در پیش داریم که این امر ضرورت تشخیص این بیماری‌ها برای غربالگری سریع‌تر را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، بخش تحقیقات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان موفق به ساخت کیت تشخیص هم زمان سه  بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزای نوع A و B شده است.

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در رابطه با ابداع کیت تشخیص همزمان کووید ۱۹ و آنفلوآنزای A و B، می‌گوید:کیت استخراج ژنوم ویروسی و دستگاه وکیوم برای استخراج اسیدنوکلئیک توسط دکتر حامد گوکلانی عضو هیئت علمی و دانشیار ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، فارغ التحصیل از استرالیا به همراه تیم آزمایشگاهی تشخیص کووید استان هرمزگان ساخته شده است.

فرشیدی با اشاره به اینکه هدف اصلی از ساخت این محصول، تامین نیاز استان است، افزود: این کیت مراحل آزمایشی مختلف را طی کرده و تائید نهایی آن از طریق انستیتو پاستور در حال پیگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت:پیش از این محققان هرمزگانی کیت تشخیص کرونا را در استان ساختند که اکنون برای انجام تست کرونا از کیت‌های ساخت استان استفاده می‌کنیم و پاییز امسال نیز به همت متخصصان بومی استان برای نخستین بار تست تشخیص آنفلوآنزای نوع A و B در آزمایشگاه‌های استان انجام می‌شود.

او گفت: موارد استفاده کیت، استخراج RNA سه ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزای نوع A و B در آزمایشگاه‌های تشخیصی دولتی و خصوصی همچنین مورد استفاده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

ساخت این کیت یک دستاورد بزرگ در حوزه تحقیقات و پژوهش در استان هرمزگان است که برای نخستین بار انجام شده و می‌تواند در تشخیص این بیماری‌ها کمک بسیار مهمی داشته باشد.

دکتر حامد گوکلانی عضو هیئت علمی و دانشیار ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از زمان شیوع کرونا به این فکر افتادیم که با شیوع همزمان این بیماری و آنفلوآنزا، نیاز به تشخیص سریع این بیماری‌ها بسیار ضروری است و به کمک دو نفر از محققان شروع به آزمایش و تحقیق برای ساخت کیت پی سی آر تشخیص همزمان سه ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزای نوع A و B کردیم.

گوکلانی افزود:با توجه به هزینه بر بودن و قیمت تمام شده هر کیت تشخیص کووید ۱۹ و آنفلوآنزا نوع A و B ،ساخت این کیت دراستان هرمزگان  سبب صرفه جویی قابل توجهی می‌شود.

دکتر ابراهیم افتخار یکی دیگر از محققانی که در ساخت این کیت تشخیص سه گانه مشارکت داشته است، می‌گوید: کیت تشخیص سه گانه ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزای نوع A و B به روش پی سی آر، نمونه برداری از مخاط حلق و بینی قادر به تشخیص نوع ویروس است.

افتخار گفت:ساخت این کیت نیازمند مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی بود و در زمینه مالی نیز محدودیت‌هایی وجود داشت که در این رابطه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان کمک زیادی به ما کرد و تیم تحقیقاتی ما با انجام تست‌های متعدد روی نمونه‌های مثبت از طریق تشخیص ژنوم ویروس، این کیت را با موفقیت ساختند.

او افزود:هم اکنون امکان استفاده از این کیت در آزمایشگاه‌های استان است و محققان زیادی در کشور و جهان در حال پژوهش برای ساخت این کیت سه گانه هستند و تیم تحقیقاتی ما در تلاش است تا پس از دریافت مجوز نهایی این کیت را به صورت انبوه تولید کنند.

با تولید انبوه این کیت‌ها در آینده نزدیک، علاوه بر کاهش دفعات انجام آزمایش‌های تشخیصی، هزینه انجام آزمایش‌های متعدد هم به حداقل می‌رسد.

دکتر خدیجه احمدی از محققان ساخت کیت سه گانه می‌گوید: کاهش هزینه‌های آزمایشگاهی و زمان تشخیص ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزای نوع A و B از مهم‌ترین مزایای این کیت سه گانه است چرا که اکنون بیماران برای تشخیص این بیماری‌ها نیاز به انجام آزمایش‌های جداگانه دارند که این امر هزینه بر و زمان بر است.

او با اشاره به اینکه این کیت‌ها دارای کیفیت بسیار مطلوبی هستند، افزود: ساخت این کیت، حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی در هزینه انجام تست تشخیص کرونا و آنفولو آنزا می‌شود.

در پاندمی کووید ۱۹ ، تاکنون بیش از  ۷۰ هزار تست تشخیصی کرونا با هزینه‌ای نزدیک به  ۷ میلیارد تومان در آزمایشگاه‌های مرجع هرمزگان انجام شده است.

ساخت این کیت سه گانه تحقق جهش تولید و خودکفایی در تولید تجهیزات درمانی کشور محسوب می‌شود و با تولید انبوه آن در آینده نزدیک، علاوه بر کاهش دفعات انجام آزمایش‌های تشخیصی، هزینه انجام آزمایش‌های متعدد هم به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.