سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه استرس کرونا در سالمندان را کنترل کنیم؟

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز راهکار‌هایی برای کنترل و کاهش استرس ناشی از ترس ابتلا به کرونا در سالمندان ارائه داد.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: همه افراد ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند، اما سالمندان در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به همین دلیل عمل به توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری در این گروه سنی نقش مهمی دارد.

او افزود: ممکن است برخی از سالمندان به دلیل شنیدن اخبار روزانه درخصوص ابتلای دیگران به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن دچار استرس می‌شوند که کنترل آن نقش مهمی در سلامتی این قشر از جامعه دارد.

علوی اولین قدم برای مبارزه با استرس و ترس از این بیماری منحوس را کسب اطلاعات عنوان کرد و بیان داشت: باید به سالمندان اطمینان داد که آگاهی داشتن درخصوص کرونا سبب محافظت آنها از بیماری می‌شود و نباید ترس داشته باشند، ضمن اینکه باید فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را حفظ کنند.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ماندن در خانه، کاهش روابط اجتماعی، تداوم ارتباط با اقوام و آشنایان و خودداری از خروج غیرضروری نیز به میزان قابل توجهی می‌تواند سالمندان را از خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس حفظ کند، البته در چنین شرایطی ناراحتی، عصبانیت، استرس و ترس می‌تواند طبیعی باشد که به راحتی می‌توان با استفاده از راهکار‌های ساده آن را کنترل کرد.

او ادامه داد: صحبت با همسر، فرزندان یا افراد قابل اعتماد در کاهش استرس و ترس نقش بسزایی دارد، ضمن اینکه سالمندان باید از تجربه‌های قبلی موفق در رویارویی با مشکلات کمک بگیرند، البته برای کاهش نگرانی و استرس خود و خانواده تنفس عمیق، نیایش، گوش دادن به موسیقی، قدم زدن در هوای آزاد و توکل بر خدا را نباید فراموش کنند، همچنین از توجه به رسانه‌هایی که باعث ناراحتی آنها می‌شوند باید پرهیز نمایند.

سید محمد علوی دور کردن سالمند از موقعیت‌هایی که استرس را زیاد می‌کند، ورزش کردن، پیاده روی روزانه به مدت ۲۰ دقیقه با رعایت نکات بهداشتی، اطلاع رسانی صحیح و بازگو کردن اخبار مستند، برنامه ریزی برای خانواده، انجام بازی‌های فکری مثل شطرنج و ایجاد محیطی شاد و مفرح و همچنین تدوین برنامه‌ای برای ماندن حداکثری در خانه را از دیگر راهکار‌های مفید و ساده برای کنترل استرس عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.