سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار فارس:

سفر وزیر صمت موجب توسعه فارس می‌شود

استاندار فارس با بیان اینکه سفر یک روزه وزیر صمت به استان فارس دستاورد‌های مثبتی به دنبال داشته است، ابراز امیدواری کرد: این نتایج سبب گشایش در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و بازرگانی استان شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت‌الله رحیمی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس با بیان اینکه سفر وزیر صمت به استان فارس موجب ایجاد گشایش در زمینه توسعه می‌شود، گفت: سفر یک روزه وزیر صمت به استان فارس دستاورد‌های مثبتی داشته که سبب گشایش در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و بازرگانی استان خواهد شد.

استاندار فارس افزود: توسعه صنایع های ‌تِک با توجه به ظرفیت علمی فارس در طرح آمایش سرزمین و همچنین طرح ۱۴۱۴ استان مد نظر قرار گرفته و ضروری است که مدنظر وزارت صمت قرار گیرد.

او، از جمله دستاورد‌های این سفر به توسعه شهرک‌های صنعتی، توجه به معادن کوچک و تعطیل، اختصاص اعتبار ۴ هزار میلیاردی مصوب سفر رییس جمهور به صنایع راکد و تعطیل، ادامه فعالیت‌های ایمیدرو به ویژه در خصوص احداث آزاد راه لامرد پارسیان، تکمیل و تسریع در نقشه راه صنعت و پیگیری پهنه اکتشافی شمال فارس و اهداف مترتب بر آن از سوی ایمیدرو اشاره کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه درباره پیگیری مسائل مربوط به ۱۴ معدن موجود در شمال استان اقدام خواهد شد، خواستار شد که انجام طرح مطالعات اقتصادی کارخانه آهک پی‌سی‌سی در شهرستان داراب، انعقاد قرارداد احداث کارخانه تولید سدیم سیانید با مشارکت بخش خصوصی، طرح جا به جایی معدن شن و ماسه و احیای فعالسازی۲۱ معدن، احداث ۲ واحد فراوری استفاده بهینه از ظرفیت سنگ‌های تزیینی و خاک‌های صنعتی در استان و توجه به صنایع پایین‌دست آلومینیوم و فولاد و کربنات سدیم و توسعه این صنایع در این سفر در دستور کار قرار گیرد.

انعقاد قرارداد برای انجام ژئوفیزیک هوایی، احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ از سوی ایدرو و انجام مطالعات لازم درباره دریاچه‌های استان به ویژه مهارلو که مواد معدنی مورد نیاز صنعت را تامین می‌کنند از دیگر مسائلی بود که در سفر وزیر صمت به آن اشاره شد.

پروژه انتقال آب از خلیج فارس، تامین مالی پروژه خرامه و نی‌ریز در زمینه فولاد، کمک به توسعه خطوط ریلی، توجه به صنایع گاز نفت پتروشیمی، راه اندازی نمایندگی ایمیدرو در استان و توجه به شهرستان‌های تازه تاسیس استان در زمینه صنعتی و معدنی از درخواست‌هایی بود که استاندار فارس در این جلسه مطرح کرد.

۹۹هزار شغل در فارس ایجاد شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این نشست، گفت: در استان فارس بالغ بر ۳هزار و ٩٨۶ مجوز بهره برداری با سرمایه گذاری ٣۴٧ هزار میلیارد تومان صادر شده که ٩٩ هزار شغل ایجاد کرده است.

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه در آخرین پروژه‌های صنعتی که در استان فارس به بهره برداری رسیده است، ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت پذیرفته است، افزود: پیشتر در استان فارس صنایع مختلفی نظیر کربنات سدیم کاوه و پتروشیمی شیراز موجب توجه سرمایه گذاران قرار گرفته بود.

او، زنجیره تولید فولاد و آهن را در فارس از ظرفیت خوبی برخوردار دانست و گفت: چنانچه زنجیره تولیدی این واحد‌ها تشکیل شود، می‌توان زمینه بهبود تولیدات و افزایش صادرات محصولات تولیدی را فراهم کرد.

ایزدی همچنین به ظرفیت‌های موجود در بخش معادن فارس نیز اشاره کرد و گفت: در استان فارس ٣٧ واحد معدنی شناسایی شده که از این تعداد، ٢٣ ماده توسط فعالان معدنی در حال برداشت است و در ۶٣٨ واحد معدنی استان نیز بیش از ٨ هزار و ۴۵۶ نفر اشتغال دارند.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: ١٩ معدن فارس که پیش از این غیرفعال بودند، هم‌اکنون به چرخه تولید بازگشته‌اند و مطالعات بر روی ۵٠ واحد معدنی نیمه‌تعطیل به منظور بازگشت آن‌ها به عرصه تولید در حال انجام است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه بانک‌ها با ایجاد موانع، از تولید حمایت نمی‌کنند، گفت: بانک‌ها باعث تعطیلی واحد‌های اقتصادی نیز شده‌اند.

جمال رازقی با اشاره به تعلیق بیش از ۲۴۰۰ کارت بازرگانی در کشور، ابراز کرد: امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی از اتاق‌های بازرگانی گرفته شده و به وزارت صمت ارجاع شده است.

او افزود: روش بانک مرکزی گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور نیست.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به اینکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که بیش از ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است، اظهار کرد: بر اساس آمار ١٠ میلیارد دلار توسط شرکت‌های نفتی به کشور بازگردانده نشده و ۱۵ هزار نفر بدهکاران ارزی کشور هستند که از این تعداد فقط ۵هزار نفر دارای کارت بازرگانی بوده‌اند؛ ولی سیاست‌های بانک مرکزی عملا ۴۰ درصد صادرات کشور را کاهش داده است.

رازقی افزود: عمده ارز حاصل از صادرات، از سوی بازرگانان بازگشته است و از دولت انتظار می‌رود با حمایت از کالا‌های غیرنفتی زمینه افزایش صادرات را فراهم سازد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.