سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

البرزشناسی؛

گچ و گچ‌پزی تا پل هفتصدساله، آن روی سکه روستای گچسر + تصاویر

اهالی روستای گچسر کرج، وجه تسمیه آن را به معادن گچ اطراف آن نسبت می دهند.

حسن شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: گچسر از روستاهای دهستان آسارا در فاصله ۳۰ کیلومتری آسارا و ۷۹ کیلومتری کرج در حاشیه جاده کرج-چالوس واقع شده است و وجه تسمیه آن را اهالی به معادن گچ اطراف آن نسبت می دهند.

او با بیان این که جمعیت روستا بسیار اندک و تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ خانوار است که گویش آن‌ها به لهجه مازندرانی است، افزود: طبیعت سرد و کوهستانی منطقه سبب شده است پیشه اهالی این روستا باغداری و تولید صیفی جات باشد‌.

شاهمحمدی گفت: گچسر از امکانات رفاهی اولیه نسبتاً خوبی برخوردار است و علاوه بر آن هتل گچسر که در واقع کاخی به جا مانده از دوران پهلوی است، پذیرای مسافران و گردشگران است.

او افزود: چشم اندازهای کوهستانی و باغ‌های فراوان میوه، غار زیبای یخ مراد در پنج و نیم کیلومتری غرب روستا، پل سنگی آهنین راه در ۲ کیلومتری میدان روستا کنار رودخانه، کوره های آهک و گچ پزی اطراف گچسر و بالاخره باغ بسیار زیبای لاله‌ها در فصل بهار از دیدنی های این روستا محسوب می شود.

این البرز پژوه گفت: قدمت پل سنگی آهنین راه با معماری ویژه خود به دوره ایلخانی می‌رسد که احتمالا در دوره صفوی نیز مرمت شده است.

او افزود: کوره‌های گچ‌پزی در فاصله ۳ کیلومتری جنوب گچسر قرار دارند و قدمت این کوره‌ها به دوره قاجاریه منسوب شده است.

انتهای پیام/د.خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.